autor: Michał Jodłowski
World of Warcraft: Warlords of Draenor – kompendium wiedzy [Aktualizacja #4: WoD za darmo]
W tym kompendium zebrane zostały najciekawsze materiały i najistotniejsze informacje na temat Warlords of Draenor – piątego dodatku do kultowego MMORPG, World of Warcraft.
- 1. Fabuła
- 2. Świat gry (2.1. Frakcje; 2.2. Ważniejsze postaci; 2.3. Lokacje)
- 3. Mechanika (3.1. Zmiany; 3.2. Nowości)
- 4. Technikalia (4.1. Nowe modele postaci; 4.2. Minimalne wymagania sprzętowe; 4.3. Zalecane wymagania sprzętowe; 4.4. Aktualizacje i patche)
- 5. Materiały wideo
Kolejne już kompendium wiedzy poświęciliśmy najnowszemu rozszerzeniu do niezwykle popularnej gry MMORPG, World of Warcraft. Warlords of Draenor to piąty z kolei dodatek do WoW-a, który od 10 lat nieprzerwanie jest jedną z najpopularniejszych gier sieciowych. Od maja 2016 roku rozszerzenie jest dostępne za darmo dla wszystkich nabywców World of Warcraft. W tym kompendium zebraliśmy wszystkie najciekawsze materiały i najistotniejsze informacje na jego temat. Jest ono na bieżąco aktualizowane w miarę pojawiania się istotnych nowości.
Aktualizacja #1 [17 lutego 2015 r.]: w sekcji „4.4. Aktualizacje i patche” dodaliśmy informacje o nadchodzącej łatce 6.1, która wprowadzi do gry m.in. nowe opcje graficzne. Więcej informacji można znaleźć w w/w sekcji.
Przy okazji aktualizacji warto wspomnieć, że liczba aktywnych subskrybentów gry World of Warcraft ponownie wzrosła powyżej 10 milionów abonentów.
Aktualizacja #2 [23 kwietnia 2015 r.]: do gry wprowadzone zostały tzw. tokeny, które umożliwiają opłacenie abonamentu na 30 dni za wirtualne złoto oraz zdobycie owego cyfrowego towaru za prawdziwą gotówkę (detale w sekcji „3.2. Nowości”). Ponadto firma Blizzard Entertainment zapowiedziała kolejny patch, oznaczony numerem 6.2, którego szczegóły opisane są w sekcji „4.4. Aktualizacje i patche”.
Aktualizacja #3 [11 sierpnia 2015 r.]: kompendium zostało zaktualizowane o zmiany i nowości w nadchodzącym patchu 6.2.1. Rzeczone informacje, oznaczone wytłuszczoną czcionką, zawarte zostały w sekcji „Mechanika” oraz podsekcji „Aktualizacje i patche”.
Aktualizacja #4 [19 maja 2016 r.]: firma Blizzard Enteratinment zdecydowała o wycofaniu ze sprzedaży wszystkich dotychczasowych dodatków do World of Warcraft i udostępnić je wszystkim posiadaczom i przyszłym nabywcom gry za darmo.
1. Fabuła
Fabuła Warlords of Draenor osadzona jest po wydarzeniach, które miały miejsce w dodatku Mists of Pandaria. Garrosh Hellscream, Wódz Hordy, został obalony i uwięziony za popełnienie zbrodni wojennych w Pandarii. Udało mu się jednak zbiec zanim został postawiony przed sądem i z pomocą brązowego smoka przenosi się w czasie do Draenoru sprzed powstania Hordy. Przybywa on w krytycznym momencie, mianowicie przed zawarciem przymierza orków z Mannorothem – władcą demonów na usługach Płonącego Legionu [oryg. The Burning Legion]. Garrosh zapobiega wypiciu krwi Mannorotha przez swojego ojca, Grommasha Hellscreama (szerzej znanego jako Grom Hellscream), tym samym ratując orków od zniewolenia przez Płonący Legion.
Nowo powstała Żelazna Horda [oryg. Iron Horde] polega na technologii z przyszłości, w której posiadanie weszła dzięki Garroshowi. Szybko rozpoczęła unifikację Draenoru pod swoim sztandarem oraz prace nad nowym Mrocznym Portalem [oryg. Dark Portal], dzięki któremu będzie mogła przenieść się w czasie i najechać współczesny Azeroth, znacznie zmieniając bieg historii.
2. Świat gry
Wydarzenia dodatku mają miejsce w świecie Draenoru sprzed pierwszej inwazji orków w grze Warcraft: Orcs & Humans. Ówczesny Draenor zamieszkiwali m.in. orkowie wespół z dranei.
2.1. Frakcje
W Warlords of Draenor pojawiają się następujące frakcje i organizacje:
- Adherents of Rukhmar – skrzydlaci arakkoa oddający cześć bogu słońca, Rukhmara. Zamieszkują Skyreach w Spires of Arak.
- Arakkoa Outcasts – grupa arakkoa używająca cienistej magii, wroga powyższej. Składa się głównie z wyrzutków rasy.
- Breakers – wszelkiej maści giganci, pochodzący głównie od ogrów. Toczą wieczną wojnę z Primals.
- Council of Exarchs – przywódcy rasy dranei, którzy odpowiadają tylko przed prorokiem Velenem. Frakcja ta jest sprzymierzona z Przymierzem, lecz nie jest jego częścią.
- Frostwolf Orcs – klan orków prowadzony przez Durotana, ojca Thralla. Choć mniej liczebny, jego członkowie są szanowani jako świetni wojownicy.
- Gorian Empire – imperium ogrów niegdyś dominujące w Draenorze. Aby zabezpieczyć swoją przyszłość i bezpieczeństwo, Gorian Empire sprzymierzyło się z Żelazną Hordą, która okazała się znacznie silniejsza.
- Iron Horde – przymierze orków nieskażonych krwią Mannorotha. Żelazna Horda powstała dzięki Garroshowi Hellscreamowi, który przybywszy z przyszłości ostrzegł swoich przodków i pobratymców przed niebezpieczeństwami demonicznej krwi, a także zaoferował im technologię z przyszłości. Przywódcą Żelaznej Hordy został legendarny Grommash Hellscream.
- Laughing Skull clan – klan ten wraz z klanem Frostwolf Orcs nie odpowiedzieli na wezwanie Żelaznej Hordy, choć powodem orków z klanu Laughing Skull była duma, gdyż uważają się oni za doskonałych wojowników. Zagrożenie unicestwieniem przez Żelazną Hordę zmusiło ich jednak do sprzymierzenia się z klanem Frostwolf Orcs i Hordą.
- Order of the Awakened – frakcja niezwykle wroga wobec Adherents of Rukhmar. Składa się z wszelkiego rodzaju przedstawicieli rasy arakkoa.
- Primals – różnorodne roślinopodobne stworzenia planujące przekształcić Draenor w gęsto porośniętą dżunglę. Toczą wieczną wojnę z Breakers.
- Sethekk – sekta przeklętych arakkoa zamieszkująca Sethkekk Hollow w Spires of Arak. Oddają oni cześć martwemu bogowi, Sethe, którego próbują wskrzesić.
- Shadow Council – orkowie-czarnoksiężnicy służący Płonącemu Legionowi.
- Wrynn's Vanguard – siły ekspedycyjne Przymierza w Draenorze.
- Vol'jin's Spear – siły ekspedycyjne Hordy w Draenorze.
2.2. Ważniejsze postaci
W Warlords of Draenor ważniejsze role przypadają następującym postaciom (N – neutralna, H – Horde, A – Alliance):
- Blackhand – wódz klanu Blackrock. Geniusz strategiczny wyjątkowo chętnie korzystający z darów technologii.
- Durotan – wódz klanu Frostwolf i ojciec Thralla. On i jego klan nie odpowiedzieli na wezwanie do walki przez Żelazną Hordę.
- Garrosh Hellscream – sprawca powstania Żelaznej Hordy; syn Groma Hellscreama i jeden z największych antagonistów w grze.
- Grommash Hellscream – niegdyś przywódca klanu Warsong, obecnie wódz Żelaznej Hordy. Jest on głównym antagonistą w Warlords of Draenor.
- Gul'dan – czarnoksiężnik Żelaznej Hordy, władca Shadow Council i wódz klanu Stormreaver. On i jego klan jako jedyni wypili krew Mannorotha, zawierając tym samym pakt z demonami.
- Kairoz – brązowy smok, dzięki któremu Garrosh Hellscream uciekł z więzienia w Pandorii. Kairoz ustanowił także przejście między teraźniejszym Azerothem i Draenorem z przeszłości przez aktywowanie Mrocznego Portalu.
- Kargath Bladefist – sadystyczny przywódca równie sadystycznego klanu Shattered Hand.
- Khadgar – jeden z najpotężniejszych magów, będący swojego czasu uczniem Proroka Medivha. Przyłożył się on do zniszczenia Mrocznego Portalu, przez który orkowie po raz pierwszy najechali Azeroth. Mimo młodego wieku przeklęty jest fizyczną starością.
- Kilrogg – wódz klanu Bleeding Hollow. Został „obdarzony” wizją, w której zobaczył własną śmierć.
- Lady Liadrin – przywódczyni Blood Knight Order. Jedna z pierwszych, która przekroczyła Mroczny Portal celem walki z Żelazną Hordą.
- Maraad – paladyn dranei walczący z Żelazną Hordą, aby odkupić swoje winy z przeszłości.
- Ner'Zhul – wódz klanu Shadowmoon, niegdysiejszy mentor Gul'dana.
- Thrall – legendarny przywódca Hordy.
- Velen – prorok i władca wszystkich dranei. Pomaga on Przymierzu w walce z Żelazną Hordą. Sam szczególnie skupia się na klanie Shadowmoon prowadzonym przez szamana Ner'Zhula.
- Yrel – paladynka dranei. Niegdyś niewolnica Żelaznej Hordy, obecnie członkini Council of Exarchs.
2.3. Lokacje
Draenor składa się z następujących lokacji:
- Ashran – strefa PvP oraz lokalizacja stolic Przymierza i Hordy (odpowiednio Stormshield i Warspear) w Draenorze.
- Frostfire Ridge – punkt startowy Hordy; mieści się tu również garnizon Frostwall.
- Gorgrond – miejsce lokalizacji siedziby klanu Blackrock, a także serce przemysłu Żelaznej Hordy. Mieszczą się tutaj aż 4 dungeony.
- Nagrand – kraina, gdzie mieszczą się siedziby klanów Burning Blade i Warsong, a także stolica Gorgond Empire.
- Shadowmoon Valley – punkt startowy Przymierza; mieści się tu również garnizon Lunarfall.
- Spires of Arak – ojczyzna rasy Arakkoa.
- Talador – miejsce szczególnie ważne dla dranei ze względu na usytuowanie tutaj ich dawnej stolicy, miasta Shattrath, a także cmentarzyska Auchindoun (które także jest dungeonem).
- Tanaan Jungle – lokalizacja siedziby Żelaznej Hordy, a także nowego Mrocznego Portalu.
2.3.1. Dungeony
Warlords of Draenor dodaje następujące dungeony (w nawiasach zaznaczono zalecany poziom postaci):
- Auchindoun (94-97) – Talador; 4 bossów.
- Bloodmaul Slag Mines (90-92) – Frostfire Ridge; 4 bossów.
- Everbloom (100) – Gorgond, 5 bossów.
- Grimrail Depot (100) – Gorgond, 3 bossów.
- Iron Docks (92-94) – Gorgond; 4 bossów.
- Shadowmoon Burial Grounds (100) – Shadowmoon Valley; 4 bossów.
- Skyreach (97-99) – Spires of Arak; 4 bossów.
- Upper Blackrock Spire (100) – Blackrock Mountain (Azeroth); 5 bossów.
2.3.2. Raidy
Warlords of Draenor dodaje następujące raidy (w nawiasach zaznaczono zalecany poziom postaci):
- Blackrock Foundry (100) – raid w Gorgond dla 10-30 osób z 10 bossami i Blackhandem jako końcowym przeciwnikiem (wódz klanu Blackrock i pierwszy Wódz Hordy).
- Hellfire Citadel (100) – raid w Tanaan Jungle dla 10-30 osób z 13 bossami i Archimondem jako końcowym przeciwnikiem (prawa ręka Sargerasa – twórcy i władcy Płonącego Legionu).
- Highmaul (100) – raid w Nagran dla 10-30 osób z 10 bossami i Imperatorem Mar'Gokiem jako końcowym przeciwnikiem (potężny ogr-mag, włada Gorian Empire).
3. Mechanika
Warlords of Draenor wprowadzi zarówno kompletnie nowe rozwiązania, jak i zmodyfikuje te już istniejące. W tej sekcji zawarte zostały te najistotniejsze.
3.1. Zmiany
- Zwiększenie maksymalnego poziomu postaci do 100.
- Redukcja statystyk elementów świata (postaci, przedmiotów, przeciwników itd.)
- Znaczna redukcja lagów (opóźnienia na poziomie 1-10 ms mają zredukować śmierci postaci związane z lagami nawet o 40 razy)
- Ulepszenia interfejsu
- Redukcja efektów graficznych (tych wywoływanych przez np. przedmioty)
- Podświetlanie sojuszników, wrogów, elementów questów i przedmiotów specjalnych
- Udoskonalenia systemu PvP
- Znaczne ograniczenie możliwości transportu powietrznego. Aby móc poruszać się w przestworzach, gracz musi zdobyć osiągnięcie „Draenor Pathfinder”, co wiąże się odkryciem wszystkich stref dodatku Warlords of Draenor, odnalezieniem 100 draenorskich skarbów, podniesieniem trzech nowych reputacji z Tanaan Jungle do poziomu „Revered” oraz posiadaniem aczików „Draenor Loremaster” i „Securing Draenor”. „Draenor Pathfinder” wystarczy zdobyć jedną postacią, aby wszystkie pozostałe mogły cieszyć się funkcją latania. Rzeczona zmiana wejdzie w życie najprawdopodobniej wraz z patchem 6.2.1. Do tej pory postaci pozostają uziemione.
3.2. Nowości
- Możliwość dowodzenia własnym garnizonem
- 100 nowych talentów
- Nowe permanentne premie
- Nowe stworzenia (humanoidy, bestie, demony i inne)
- Tokeny pozwalające na przedłużenie abonamentu o kolejne 30 dni, podlegające wymianie na wirtualne złoto poprzez dom aukcyjny, tym samym umożliwiając wymianę waluty prawdziwej na cyfrową oraz opłacenie subskrypcji bez konieczności wydawania realnych środków. Cena tokenów w domu aukcyjnym uzależniona jest od popytu i podaży, a zatem zmienia się dynamicznie, choć dotyczy to wyłącznie momentu wystawienia przedmiotu na sprzedaż; innymi słowy: wzrost lub spadek wartości tokena po umieszczeniu oferty nie wpływa na ilość złota, jaką otrzyma sprzedający gracz, lecz na kwotę, jaką uiścić będzie musiał kupujący. Token kosztuje 20 dolarów amerykańskich, czyli około 75 złotych według obecnego kursu (23 kwietnia 2015 r.). Szczegóły systemu opisywaliśmy w Serwisie Informacyjnym.
- Tryb Najemnika pozwalający na walkę po przeciwnej stronie konfliktu na polach bitew PvP i w Ashran. Gracz walczący dla wroga zmienia rasę i związane z nią zdolności na czas zmagań, pozostając nieoznaczonym w żaden sposób podczas normalnej gry. Bez zmian otrzyma wszelkie nagrody, za wyjątkiem tych ściśle związanych z daną stroną konfliktu. Tryb Najemnika ma w zamyśle znacznie skrócić czas oczekiwania na wejście do rozgrywki PvP przez redukcję kolejek. Funkcja aktualnie znajduje się w fazie testów i udostępniona zostanie wszystkim graczom najprawdopodobniej przy okazji wydania patcha 6.2.2.
4. Technikalia
4.1. Nowe modele postaci
Jedną z ważniejszych zmian jest wprowadzenie odświeżonych modeli postaci dla wszystkich ras (z wyjątkiem krwawych elfów [oryg. Blood Elves]) dostępnych przed wydaniem dodatku Cataclysm. Przykładowe zmiany można obejrzeć na poniższym porównaniu.
4.2. Minimalne wymagania sprzętowe
- System operacyjny: Windows XP/Vista/7/8
- Procesor: Core 2 Duo E6600 lub Phenom X3 8750
- Pamięć RAM: 2 GB
- Karta grafiki: NVIDIA GeForce 8800 GT lub ATI Radeon HD 4850 lub Intel HD Graphics 3000
- Dysk twardy: 35 GB wolnej przestrzeni dyskowej
4.3. Zalecane wymagania sprzętowe
- System operacyjny: Windows 7/8 64-bit (z najnowszym Service Packiem)
- Procesor: Core i5 2400 lub AMD FX-4100
- Pamięć RAM: 4 GB
- Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 470 lub ATI Radeon HD 5870
- Dysk twardy: 35 GB wolnej przestrzeni dyskowej
4.4. Aktualizacje i patche
- Patch 6.1 – aktualizacja opatrzona tym numerem wprowadziła sporo usprawnień w kategorii grafiki, dodając wiele nowych funkcji i ustawień, m.in. cieniowania HBAO+ czy wygładzanie krawędzi MSAA i SSAA, natomiast krwawe elfy doczekały się nowych modeli postaci. Szczegóły i screenshoty porównawcze dostępne są pod tym adresem. Warto też wspomnieć o ułatwieniach dla osób nierozróżniających kolorów, integracji z Twitterem, a także dość zabawnej możliwości… robienia tzw. „selfies” swoim postaciom. Łatka z numerem 6.1. jest już dostępna na oficjalnych serwerach.
- Patch 6.2 – aktualizacja 6.2 pozwala postawić stocznię graczom posiadającym garnizon na 3. poziomie. Statki tam zbudowane umożliwiają z kolei podróż do nowej lokacji, Tanaan Jungle. Oprócz zwykłych możliwości questowania i eksploracji, znajduje się tam Hellfire Citadel, czyli ostatni bastion Żelaznej Hordy, gdzie do pokonania jest 13 bossów. Dungeony Warlords of Draenor zaoferują również dodatkowy poziom trudności (mythic), a na nim lepszy drop w postaci przedmiotów na levelach 680-700. Wszelkie szczegóły opisane zostały w Serwisie Informacyjnym.
- Patch 6.2.2 – pomniejszy patch 6.2.2 wprowadził opisane w sekcjach „Zmiany” i „Nowości” zmiany związane z funkcją latania, a także Tryb Najemnika.
5. Materiały wideo
- Recenzja gry World of Warcraft: Warlords of Draenor
- Poradnik do gry World of Warcraft: Warlords of Draenor
- Oficjalna strona internetowa gry World of Warcraft: Warlords of Draenor