Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 kwietnia 2025, 20:18

autor: Maciej Gaffke

Wielki sukces Kingdom Come: Deliverance 2 wynika głównie z jednej rzeczy, twierdzi reżyser gry. Postrzega on czeskie RPG jako „Red Dead Redemption z mieczami”

Reżyser Kingdom Come: Deliverance 2, Daniel Vavra, podał powód ogromnego sukcesu nowego RPG Warhorse Studios. Deweloper liczy również, że AI znacznie pomoże w produkcji gier.

Źródło fot. Warhorse Studios
i

Daniel Vavra, czyli reżyser hitowego Kingdom Come: Deliverence II, w prostych i zdecydowanych słowach wyjaśnił przyczynę sukcesu owej gry. Deweloper w wywiadzie udzielonym serwisowi The Game Business ujawnił również, dlaczego stawia na „rewolucję AI”.

Historia jest najważniejsza

Kontynuacja przygód Henryka ze Skalicy szybko rozeszła się w ponad dwóch milionach kopii. Taki wynik raczej nie zaskoczył wiernych fanów dzieła studia Warhorse, a już z pewnością nie zaskoczył samego Vavry, który był całkowicie pewny, że produkcja zdominuje rynek. Co według reżysera przyczyniło się do takiej popularności sequela? Odpowiedź jest prosta: historia.

Od samego początku byłem pewien, że jest to przepis na sukces, jeśli zrobimy to dobrze. [...] To mocna historia i moim zdaniem właśnie w tym miejscu wiele dzisiejszych gier zawodzi. Historia musi być dobra, przez co rozumiem fajne postacie, z którymi można się utożsamić. Wiele dzisiejszych gier ma historię, będącą po prostu wypełniaczem, jakimś przypadkowym gó**em, albo próbuje przekazać graczowi jakąś wiadomość lub coś. I za każdym razem, kiedy gra [taka jak ta] zostaje wydana, odnosi wielki sukces. Dziwne, że tak mało osób je tworzy.

Jak możemy przeczytać, twórca „wbił szpilę” innym studiom. Niektórym firmom oberwało się za tworzenie nijakich opowieści, które nie wciągają graczy, a mają im z góry coś narzucić. Takie oskarżenia były kierowane choćby w stronę producentów Dragon Age: The Veilguard.

Przy omawianiu kwestii dobrej historii w grach Vavra przywołał choćby serię Wiedźmin oraz cykl Red Dead Redemption. Co ciekawe, deweloper przyznał, że 14 lat temu przedstawiał wydawcom Kingdom Come: Deliverance jako „Red Dead Redemption z mieczem”.

AI ma przyspieszyć tworzenie gier

Czech nie ogranicza się wyłącznie do swojego flagowego RPG – ma on w planach kilka kolejnych projektów, które chciałby zrealizować. Jednak nim to nastąpi, mogą minąć długie lata. Dlatego Vavra liczy, że nowe technologie AI pomogą deweloperom i przyspieszą proces tworzenia gier.

Naprawdę mnie denerwuje, że gry zajmują tyle czasu, bo mam więcej pomysłów niż czasu. Jest kilka projektów, które chciałbym zrealizować. I chciałbym je odpowiednio przygotować, żeby nie było tak chaotycznie. Mam nadzieję, że rewolucja AI w tym pomoże, że w przyszłości nie zostaniemy zastąpieni przez AI, ale AI nam pomoże. Wiele rzeczy może stać się łatwiejsze i szybsze.

Przypomnijmy, że do końca bieżącego roku Kingdom Come: Deliverance II otrzyma trzy fabularne dodatki. Pierwszy z nich – Brushes with Death – zadebiutuje latem.

  1. Recenzja gry Kingdom Come Deliverance 2 – wszystko, co było wspaniałe w KCD, tu jest tak samo dobre lub jeszcze lepsze

Maciej Gaffke

Maciej Gaffke

W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.

więcej