Wiedźmin – szósta rocznica istnienia serii. Cykl sprzedał się w 6 milionach egzemplarzy
Studio CD Projekt RED uhonorowało mijającą jutro szóstą rocznicę premiery gry Wiedźmin. Deweloper podziękował graczom za wsparcie, a także wypuścił infografikę podsumowującą osiągnięcia serii cRPG-ów na podstawie twórczości Andrzeja Sapkowskiego.
Jutro minie sześć lat od chwili, gdy sklepowe półki zapełniły się grami z tytułem Wiedźmin na okładce, godnie przenosząc kultową prozę Andrzeja Sapkowskiego na ekrany monitorów i rozpoczynając zwrot w dziejach polskiego game developingu. Studio CD Projekt RED ucelebrowało tę rocznicę już dziś, podsumowując karierę Geralta z Rivii na rynku gier i dziękując fanom za wsparcie.
”Tworzenie gier to coś niesamowitego, spełnienie marzeń wielu z nas” – podsumowuje sześć lat historii swojej sztandarowej marki Adam Badowski, szef nadwiślańskiego studia. – „Wkładamy całe serce w naszą pracę, bo chcemy aby gracze czerpali z gier prawdziwą przyjemność. Zawsze wierzyliśmy, że dialog z graczami może wstrząsnąć korporacyjną stroną rynku gier wideo - jesteśmy przeciwnikami DRM, jesteśmy przeciwni płatnym DLC, które nie wnoszą istotnej wartości do gry. Wspólnie zmieniamy tę branżę. Mam nadzieję, że w przeciągu kolejnych lat będziemy mieli jeszcze niejedną okazje do świętowania.”
Oprócz wzniosłych słów, deweloper dostarczył też trochę liczb i innych danych na infografice, która obrazuje sukces odniesiony przez omawiany cykl i pozwala zobaczyć, jak seria Wiedźmin rozwijała się na przestrzeni lat. Dowiadujemy się z niej przede wszystkim, że łączna sprzedaż obu gier należących do cyklu wyniosła sześć milionów egzemplarzy – co ładnie zbiega się z szóstą rocznicą marki. Nie zabrakło też porównania poszczególnych tytułów pod takimi kątami, jak ilość zdobytych nagród, średnia ocen w serwisie Metacritic, liczba zakończeń fabuły, poziom szczegółowości twarzy Geralta, a nawet… umiejętność wykonywania skoków przez bohatera. Infografikę tę znajdziecie poniżej.
- 26.10.2007 – Wiedźmin (PC)
- 19.09.2008 – Wiedźmin: Edycja Rozszerzona (PC)
- Rok 2009 – Wiedźmin: Powrót Białego Wilka (projekt anulowany)
- 17.05.2011 – Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)
- 17.04.2012 – Wiedźmin 2: Zabójcy Królów – Edycja Rozszerzona (PC, Xbox 360)
- Rok 2014 – Wiedźmin 3: Dziki Gon (PC, PlayStation 4, Xbox One)
Jak nietrudno obliczyć, pierwsza gra z serii Wiedźmin zadebiutowała 26 października 2007 roku. Jej premierze towarzyszyło wiele emocji, wśród których często przewijały się obawy o to, czy raczkujące wówczas studio CD Projekt RED podoła realizacji tak dużego projektu i godnemu przeniesieniu przygód Białego Wilka na komputery. Zadanie powiodło się z rezultatem więcej niż dobrym, czego dowodzi choćby nasza stara recenzja, w której wystawiliśmy aż 9 oczek (na 10 możliwych).
Twórcy kuli żelazo, póki było gorące, co zaowocowało wydaniem w ciągu niecałego roku Edycji Rozszerzonej, znacznie usprawniającej Wiedźmina. W ciągu następnych lat rozwój gry uległ pewnemu zahamowaniu, które było spowodowane pracami nad sequelem, zakończonymi 17 maja 2011 roku. Studio CD Projekt RED i tym razem odniosło suckes, zdobywając średnią 88 procent w serwisie Metacritic oraz niemalże maksymalną notę w recenzji naszego serwisu.
Co ciekawe, przez pięć lat od momentu debiutu pierwszej części serii przygodami Geralta z Rivii cieszyć mogli się wyłącznie posiadacze pecetów. Plan przeniesienia pierwszej ich odsłony na Xboksa 360 i PlayStation 3 – mający przybrać postać projektu zatytułowanego Powrót Białego Wilka – zakończył się niepowodzeniem (prace zostały wstrzymane), toteż konsolowcom pozostało liczyć na szczęście przy Zabójcach Królów. I los się do nich uśmiechnął (przynajmniej połowicznie) – 17 kwietnia 2012 roku wypuszczono Wiedźmina 2 w Edycji Rozszerzonej, która trafiła nie tylko na pecety, ale również na Xboksa 360. Żal posiadaczy PlayStation 3 mógł być tym większy, że port okazał się świetnie zrealizowany.
I tak oto docieramy do dnia obecnego. Przed nami wielkie zwieńczenie trylogii o białowłosym zabójcy potworów, zatytułowane Wiedźmin 3: Dziki Gon i zaplanowane na pecety oraz konsole nowej generacji. Sypiące się ze strony twórców zapowiedzi głoszą cuda (w które jakoś nietrudno wierzyć, zapoznając się z udostępnionymi materiałami), toteż ogromne są i oczekiwania, i obawy w stosunku do owej gry. Jednak by przekonać się, jak CD Projekt RED poradzi sobie ze skalą projektu, będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość. Premierę tytułu wyznaczono bowiem na niesprecyzowany bliżej okres przyszłego roku.
Urodzinowy art na uczczenie szóstego roku istnienia serii i sześciu milionów sprzedanych egzemplarzy.