Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 października 2013, 16:24

Wiedźmin – szósta rocznica istnienia serii. Cykl sprzedał się w 6 milionach egzemplarzy

Studio CD Projekt RED uhonorowało mijającą jutro szóstą rocznicę premiery gry Wiedźmin. Deweloper podziękował graczom za wsparcie, a także wypuścił infografikę podsumowującą osiągnięcia serii cRPG-ów na podstawie twórczości Andrzeja Sapkowskiego.

Jutro minie sześć lat od chwili, gdy sklepowe półki zapełniły się grami z tytułem Wiedźmin na okładce, godnie przenosząc kultową prozę Andrzeja Sapkowskiego na ekrany monitorów i rozpoczynając zwrot w dziejach polskiego game developingu. Studio CD Projekt RED ucelebrowało tę rocznicę już dziś, podsumowując karierę Geralta z Rivii na rynku gier i dziękując fanom za wsparcie.

Niby wiadomo, że po wiedźminie nie sposób poznać, ile lat ma już na karku, ale żeby sześciolatek tak wyglądał…?
Niby wiadomo, że po wiedźminie nie sposób poznać, ile lat ma już na karku, ale żeby sześciolatek tak wyglądał…?

”Tworzenie gier to coś niesamowitego, spełnienie marzeń wielu z nas” – podsumowuje sześć lat historii swojej sztandarowej marki Adam Badowski, szef nadwiślańskiego studia. – „Wkładamy całe serce w naszą pracę, bo chcemy aby gracze czerpali z gier prawdziwą przyjemność. Zawsze wierzyliśmy, że dialog z graczami może wstrząsnąć korporacyjną stroną rynku gier wideo - jesteśmy przeciwnikami DRM, jesteśmy przeciwni płatnym DLC, które nie wnoszą istotnej wartości do gry. Wspólnie zmieniamy tę branżę. Mam nadzieję, że w przeciągu kolejnych lat będziemy mieli jeszcze niejedną okazje do świętowania.”

Oprócz wzniosłych słów, deweloper dostarczył też trochę liczb i innych danych na infografice, która obrazuje sukces odniesiony przez omawiany cykl i pozwala zobaczyć, jak seria Wiedźmin rozwijała się na przestrzeni lat. Dowiadujemy się z niej przede wszystkim, że łączna sprzedaż obu gier należących do cyklu wyniosła sześć milionów egzemplarzy – co ładnie zbiega się z szóstą rocznicą marki. Nie zabrakło też porównania poszczególnych tytułów pod takimi kątami, jak ilość zdobytych nagród, średnia ocen w serwisie Metacritic, liczba zakończeń fabuły, poziom szczegółowości twarzy Geralta, a nawet… umiejętność wykonywania skoków przez bohatera. Infografikę tę znajdziecie poniżej.

Infografika podsumowująca osiągnięcia gier z serii Wiedźmin.

Historia serii Wiedźmin w pigułce:
  • 26.10.2007 – Wiedźmin (PC)
  • 19.09.2008 – Wiedźmin: Edycja Rozszerzona (PC)
  • Rok 2009 – Wiedźmin: Powrót Białego Wilka (projekt anulowany)
  • 17.05.2011 – Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)
  • 17.04.2012 – Wiedźmin 2: Zabójcy Królów – Edycja Rozszerzona (PC, Xbox 360)
  • Rok 2014 – Wiedźmin 3: Dziki Gon (PC, PlayStation 4, Xbox One)

Jak nietrudno obliczyć, pierwsza gra z serii Wiedźmin zadebiutowała 26 października 2007 roku. Jej premierze towarzyszyło wiele emocji, wśród których często przewijały się obawy o to, czy raczkujące wówczas studio CD Projekt RED podoła realizacji tak dużego projektu i godnemu przeniesieniu przygód Białego Wilka na komputery. Zadanie powiodło się z rezultatem więcej niż dobrym, czego dowodzi choćby nasza stara recenzja, w której wystawiliśmy aż 9 oczek (na 10 możliwych).

Twórcy kuli żelazo, póki było gorące, co zaowocowało wydaniem w ciągu niecałego roku Edycji Rozszerzonej, znacznie usprawniającej Wiedźmina. W ciągu następnych lat rozwój gry uległ pewnemu zahamowaniu, które było spowodowane pracami nad sequelem, zakończonymi 17 maja 2011 roku. Studio CD Projekt RED i tym razem odniosło suckes, zdobywając średnią 88 procent w serwisie Metacritic oraz niemalże maksymalną notę w recenzji naszego serwisu.

Co ciekawe, przez pięć lat od momentu debiutu pierwszej części serii przygodami Geralta z Rivii cieszyć mogli się wyłącznie posiadacze pecetów. Plan przeniesienia pierwszej ich odsłony na Xboksa 360 i PlayStation 3 – mający przybrać postać projektu zatytułowanego Powrót Białego Wilka – zakończył się niepowodzeniem (prace zostały wstrzymane), toteż konsolowcom pozostało liczyć na szczęście przy Zabójcach Królów. I los się do nich uśmiechnął (przynajmniej połowicznie) – 17 kwietnia 2012 roku wypuszczono Wiedźmina 2 w Edycji Rozszerzonej, która trafiła nie tylko na pecety, ale również na Xboksa 360. Żal posiadaczy PlayStation 3 mógł być tym większy, że port okazał się świetnie zrealizowany.

I tak oto docieramy do dnia obecnego. Przed nami wielkie zwieńczenie trylogii o białowłosym zabójcy potworów, zatytułowane Wiedźmin 3: Dziki Gon i zaplanowane na pecety oraz konsole nowej generacji. Sypiące się ze strony twórców zapowiedzi głoszą cuda (w które jakoś nietrudno wierzyć, zapoznając się z udostępnionymi materiałami), toteż ogromne są i oczekiwania, i obawy w stosunku do owej gry. Jednak by przekonać się, jak CD Projekt RED poradzi sobie ze skalą projektu, będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość. Premierę tytułu wyznaczono bowiem na niesprecyzowany bliżej okres przyszłego roku.

Urodzinowy art na uczczenie szóstego roku istnienia serii i sześciu milionów sprzedanych egzemplarzy.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej