Wiedźmin - najlepsze mody-przygody do trylogii
Z okazji 15. urodzin serii gier Wiedźmin przypominamy najlepsze fanowskie przygody do trylogii studia CD Projekt RED. Umilą Wam one oczekiwanie na wciąż odległe premiery nowych produkcji z tej marki.
Wczoraj 15. urodziny obchodziła seria gier RPG The Witcher – pierwsza część serii zadebiutowała bowiem 26 października 2017 roku. Niedawno studio CD Projekt RED zapowiedziało z kolei nowego Wiedźmina, rozpalając tym samym wyobraźnię fanów serii. Niestety, gra jest na wczesnym etapie produkcji, więc ukaże się dopiero za kilka lat. Podobnie zresztą jak ogłoszony właśnie remake pierwszej części. Sporo poczekamy więc jeszcze na nowe historie studia CD Projekt RED osadzone w tym uniwersum. Na szczęście ten czas można wykorzystać, bawiąc się w nieoficjalnych fanowskich przygodach, które opracowano do poprzednich części cyklu.
Seria Wiedźmin nigdy nie doczekała się wielkich społeczności tworzących niezliczone przygody, ale do każdej odsłony ukazało się kilka godnych uwagi projektów, które mogą umilić oczekiwanie na czwartą część. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie tych najciekawszych.
Wielu z autorów poniższych modów udzieliło nam zgody na hostowanie mirrorów. W przypadku innych w artykule znajdziecie linki do ich oficjalnych stron.
Przygody do pierwszego Wiedźmina
And a Curse, and Love, and Betrayal
And a Curse, and Love, and Betrayal (w polskiej wersji, bo takową posiada, znane jako I klątwa, i milość, i zdrada) to jedna z największych fanowskich przygód opracowanych z myślą o którejkolwiek odsłonie cyklu Wiedźmin – starcza bowiem na ok. 10-12 godzin zabawy. Całość jest również mocno nieliniowa, a do tego oferuje sporo nowych utworów muzycznych.
W modzie Geralt przybywa do niewielkiej wioski, gdzie podejmuje się dwóch zleceń – młoda dziewczyna chce, abyśmy uwolnili jej ukochanego od klątwy, a sołtys zatrudnia nas do oczyszczenia miejscowej kopalni złota z potworów.
Birth, & Virgins
Z kolei Birth, & Virgins to mod stawiający głównie na fabułę i trudne wybory moralne, a nie na walkę. Ten projekt również jest mocno nieliniowy, a jego fabuła obraca się wokół kapłanki Wiecznego Ognia, która nie dochowała wymogów czystości cielesnej.
Crossroads
Rozdroża przenoszą nas do wioski terroryzowanej przez dwie bandy. Najbardziej imponującym elementem tej przygody jest swoboda, jaką zapewnia graczowi. Możemy napuścić na siebie obie grupy, dołączyć do jednej z nich lub też spróbować doprowadzić do ich pojednania. Nasze decyzje skutkują jednym z kilkunastu możliwych zakończeń.
Deceits
Deceits to mod, który wygrał konkurs D'jinni Adventure Editor Contest i potem został dołączony do oficjalnego patcha 1.5 do pierwszego Wiedźmina.
W modyfikacji Geralt otrzymuje wezwanie na dwór i wyrusza w stronę Lan Exeter. Po przekroczeniu Gór Kestre trafia do małej wioski Podstępy nad rzeką Brad. Projekt oferuje nową lokację i siedem questów.
Deception
Deception to sporych rozmiarów przygoda (starcza na 2-3 godziny zabawy), w której Geralt próbuje uratować Jaskra przed bezlitosnym wymiarem sprawiedliwości w mieście Carreas.
Poza nową lokacją i wyzwaniami (w tym także opcjonalnymi zadaniami pobocznymi) projekt posiada także dubbing i masę autorskich elementów graficznych. Dodaje także mechanikę rzucania nożami.
Entrapped aka W potrzasku
Z kolei Entrapped aka W potrzasku to drugi mod znanej z And a Curse, and Love, and Betrayal grupy The Bards. Ta przygoda jest znacznie krótsza, ale równie dobrze wykonana. Jej fabuła zaczyna się, gdy Geralt postanawia spędzić noc w sennej wiosce. Szybko okaże się, że decyzję tę może przypłacić życiem.
Masquerade
Jeśli zamierzacie zagrać tylko w jedną przygodę do pierwszego Wiedźmina, to niech będzie nią Maskarada. To kryminał, w którym osią fabuły jest zabójstwo, a naszym zadaniem – wskazanie winnego. Akcja rozgrywa się na Podgrodziu. Natkniemy się tu na karawanę z Vengerbergu, pełną podejrzanych kupców i rubasznych krasnoludów, oraz na dopplera, który w oczach miejscowej ludności jest niczym wrzód, ale czy to oznacza, że jest winny morderstwa?
Medical Problems
Z kolei Medical Problems to mod oferujący historię podzieloną na dwa rozdziały. W pierwszym musimy pomóc Shani w walce z epidemią niewiadomego pochodzenia. W drugim naszym zadaniem jest uratowanie ciężko chorych Vesemira i Eskela. Wiedźmini powinni być odporni na wszystkie choroby, ale ta została sztucznie stworzona, wykorzystując wykradzione sekrety mutagenów.
Merry Witchmas
To jedna z największych fanowskich przygód do pierwszego Wiedźmina, gdyż starcza na około 3 godziny. Historia rozpoczyna się, gdy Geralt przybywa do Wyzimy. Zamierza zarobić trochę grosza, zanim uda się spędzić zimę w Kaer Morhen, ale proste z pozoru zlecenie okazuje się znacznie bardziej skomplikowane, niż to się początkowo wydawało.
Mod oferuje dużą różnorodność wyzwań i jest bardzo dopracowany, a dodatkową atrakcja jest przerobiona Wyzima, którą możemy podziwiać w zimowym wydaniu.
Right to the Throne
Right to the Throne przenosi nas na wyzimskie podgrodzie, gdzie po długim czasie spokoju powraca zło. To rzadki przypadek przygody do Wiedźmina, która koncentruje się na walce.
The Wedding
Akcja tej przygody toczy się w trakcie wesela samego Geralta, wyprawionego z wielkim rozmachem i z udziałem wielu gości. Rozgrywka koncentruje się głównie na interakcjach z innymi postaciami, a historia jest zaprezentowana z dużym poczuciem humoru, z wieloma aluzjami i grami słownymi.
Przygody do gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów okazał się znacznie mniej popularną grą wśród twórców nowych przygód niż pierwsza część, co nie znaczy, że nie otrzymał żadnych godnych uwagi produkcji.
A Welcoming Host
W A Welcoming Host Geralt, prowadząc śledztwo w sprawie morderstwa, trafia do doliny zamieszkanej przez grupę nietypowych osadników.
Projekt jest sequelem przygody Sarvenmoore , ale jej znajomość nie jest potrzebna, co jest dobrą nowiną, gdyż sequel oferuje duży skok jakościowy.
Kinship of the Wolves
Kinship of the Wolves opowiada historię przygody Geralta i Lamberta w wiosce Trumka, która staje się celem ataków potworów.
Pożegnanie Białego Wilka
Najważniejszym modem z nową przygodą do drugiej części serii jest Pożegnanie Białego Wilka. To ambitna modyfikacja, będąca fanowskim epilogiem Wiedźmina 3. Twórcy zdecydowali się na opracowanie jej na silniku „dwójki”, gdyż w przeciwieństwie do Dzikiego Gonu oferował on oficjalne narzędzia moderskie.
Fabuła obraca się wokół ślubu Geralta z czarodziejką Yennefer. Wpierw wiedźmin weźmie jednak udział w pełnym wrażeń wieczorze kawalerskim.
The Hearts of Men
W The Hearts of Men Geralt powraca do Temerii. Ku jego zaskoczeniu na miejscu zostaje aresztowany pod zarzutem zamordowania króla Foltesta.
Projekt jest trochę niedopracowany, ale warto go sprawdzić, gdyż przygoda jest ciekawa i prezentuje kilka rzadko widywanych w misjach do Wiedźmina 2 pomysłów, w tym otwartą strukturę świata.
Przygody do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon
Dziki Gon to najpopularniejsza odsłona cyklu, ale nie wśród moderów tworzących nowe przygody. Powód jest prosty – studio CD Projekt RED nie udostępniło edytora pozwalającego na tworzenie tego typu zawartości. Fani ostatecznie opracowali własne narzędzie tego typu w postaci Radish community modding tools, ale ukazało się ono dopiero w 2019 roku, czyli cztery lata po premierze gry.
Społeczność tworząca nowe przygody do Wiedźmina 3 nigdy nie miała więc okazji naprawdę się rozwinąć, zwłaszcza że wspomniane fanowskie narzędzia łatwe w obsłudze nie są. Mimo to jest jednak kilka godnych polecenia projektów tego typu.
A Night to Remember
Najbardziej imponującą fanowską przygodą do Dzikiego Gonu jest A Night to Remember. Akcja toczy się po wydarzeniach z dodatku Krew i wino. Fabuła modyfikacji odwołuje się do kultowego zwiastuna CG, wypuszczonego kilka dni przed premierą Dzikiego Gonu.
Przygoda jest wyśmienicie wykonana, a jej przejście zajmuje kilka godzin zabawy. Do tego oferuje wiele niełatwych wyborów moralnych. Dostępny jest nawet polski dubbing.
Ciri's Sole Memento
Z kolei Ciri's Sole Memento to krótki mod osadzony po wydarzeniach z Dzikiego Gonu, który ukazuje nową przygodę Geralta i Ciri.
Little Sisters
W przeciwieństwie do innych modów z tego artykułu, które oferują nowe przygody, Little Sisters stanowi remake. Projekt odtwarza na silniku Dzikiego Gonu misję Siostrzyczki z gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów.
The Witcher Alterverse
The Witcher Alterverse jest trochę innym projektem niż reszta wymienionych w tym artykule. Oferuje on trzy nowe przygody (każda starcza na ok. 15-20 minut), ale główną atrakcją są zmiany w rozgrywce oraz odblokowanie dostępu do kilku lokacji z podstawowej wersji gry.