autor: Marek Oramus
Upadła firma 38 Studios odpowiedzialna za grę Kingdoms of Amalur: Reckoning
Firma 38 Studios, mająca na swoim koncie grę RPG akcji Kingdoms of Amalur: Reckoning, ogłosiła niespodziewanie upadłość i zwolniła wszystkich pracowników. Powodem podjęcia takiej decyzji była niewystarczająca sprzedaż jej sztandarowego tytułu.
Jak donosi serwis Polygon, firma 38 Studios wraz z podległym mu studiem Big Huge Games nieoczekiwanie ogłosiła upadłość i zwolniła wszystkich pracowników. Twórcy gry Kingdoms of Amalur: Reckoning mieli już wcześniej kłopoty finansowe, ale nikt nie spodziewał się, że doprowadzi to do zakończenia działalności.
Wśród najbardziej zaskoczonych osób znaleźli się przedstawiciele władz amerykańskiego stanu Rhode Island. Studio, założone w 2006 roku w Massachusetts (początkowo pod nazwą Green Monster Games), przeniosło się do nowej siedziby w Nowej Anglii skuszone 75-milionową gwarancją pożyczki. Powodem takiej hojności administracji publicznej było zapewnienie ze strony dewelopera o stworzeniu wielu miejsc pracy i napływie znacznych środków do budżetu stanu.
Niestety, okazało się, że prognozy dotyczące największej produkcji studia, Kingdoms of Amalur: Reckoning, były zbyt optymistyczne. Według szacunków analityków tytuł ten powinien trafić do 3 milionów graczy, aby firma wyszła na swoje. Tymczasem w ciągu 90 dni od momentu premiery gra sprzedała się w nakładzie 1,2 miliona egzemplarzy. W efekcie deweloper miał problem ze spłaceniem w maju kolejnej raty pożyczki. Udało się tego ostatecznie dokonać 18 maja, ale wydatek ten przyczynił się do podjęcia decyzji o zakończeniu działalności. Przypomnijmy, że z tej okazji gubernator Lincoln Chafee ujawnił datę premiery gry MMO Project Copernicus. Ogłoszona wczoraj upadłość świadczy o tym, że były to przedwczesne deklaracje.
W związku z tym, że firma przestała funkcjonować, ciężko zdobyć oficjalne potwierdzenie zaistniałej sytuacji. Niemniej jednak serwisowi WPRI udało się dotrzeć do e-maila rozesłanego wczoraj wszystkim pracownikom studia:
„Firma doświadcza kryzysu finansowego. W celu uniknięcia ryzyka dalszych strat i redukcji, zdecydowano, że zwolnienia obejmujące całą firmę są absolutnie niezbędne. Nie są one dobrowolne ani dyscyplinarne. To jest twój oficjalny komunikat o utracie pracy, wchodzący w życie z dniem 24 maja 2012 roku.”
Związane ze studiem źródła donoszą, że w tym miesiącu doszło w nim do poważnego zastoju, a czeki z wypłatami przestały docierać do pracowników. Z kolei krótko po rozesłaniu powyższych wiadomości, wyłączono wewnętrzne serwery pocztowe. Wszystko wskazuje więc na to, że twórcy gry Kingdoms of Amalur: Reckoning definitywnie zakończyli działalność. Obecnie władze stanu Rhode Island podjęły starania mające na celu odzyskanie jak najwięcej pożyczonych środków z masy upadłościowej.
- Recenzja Kingdoms of Amalur: Reckoning - między Skyrim a Diablo
- Recenzja dodatku Teeth of Naros do gry Kingdoms of Amalur: Reckoning (PC)