Twórca God of War do Phila Spencera po opóźnieniu Starfielda: „idź na terapię”
David Jaffe nie jest zachwycony przesunięciem premiery gier Starfield i Redfall. Jego zdaniem to kolejny dowód na to, że Phil Spencer jest kiepski w zarządzaniu i powinien, cytujemy, „iść na terapię”.
Wczorajsze opóźnienie nowych gier Bethesdy było dla wielu osób zawodem. W końcu jeszcze parę miesięcy temu zapewniano, że Starfield jest już „grywalny od początku do końca”, co pozwalało wierzyć, iż premiera w listopadzie jest niezagrożona.
Mimo to niektórzy chwalą decyzję Bethesdy i Microsoftu, zwłaszcza w kontekście doniesień Jasona Schreiera o obecnym stanie Starfielda. Jednak nie zalicza się do nich David Jaffe. Twórca God of War i Twisted Metal w ostrych słowach skomentował postawę Phila Spencera wobec opóźnienia Starfielda.
David Jaffe: Phil Spencer nie sprawdza się jako menadżer gier wideo
W najnowszym odcinku swojego podcastu odniósł się głównie nie do samego opóźnienia, lecz do komentarza zamieszczonego przez Spencera. We wpisie na Twitterze szef Xboxa stwierdził, że choć w pełni popiera dawanie deweloperom czasu na dostarczenie świetnych produkcji, jednocześnie słyszy opinie graczy. W efekcie jest „oczekiwane”, że twórcy wykażą się „jakością i systematycznością” (w oryg. consistency).
Właśnie ta wzmianka rozsierdziła Jaffe’a, który juz dwa lata temu wygarnął szefowi Xboxa nieudolne zarządzanie, przejawiające sie brakiem ekskluzywnych gier na premierę Xboxów Series X/S (czym zresztą zyskał sobie blokadę na konto Phila Spencera). Teraz udzielił mu „rady” z własnego doświadczenia:
Jesteś do bani, Philu Spencerze. Jesteś mną, gdy miałem 28 lat. Wiedziałem, że potrafię projektować, wiedziałem, że mogę mieć komercyjne pomysły, przynajmniej w tamtym czasie mój mózg był bezpośrednio podłączony do zeitgeistu [niem. ducha epoki – przyp. autora]. Potrzebowałem siedmiu, ośmiu, dziewięciu miesięcy, aby zdać sobie sprawę, że nie potrafię wyprodukować żadnej gry, a co dopiero gry, którą bym reżyserował. […] To pozwoliło mi uświadomić sobie, że są rzeczy, w których jesteśmy dobrzy, a nawet świetni, i takie, w których nie jesteśmy.
Idź na terapię, Philu Spencerze. Nie nadajesz się do tej roli. Po prostu nie jesteś, nie możesz być tym gościem... Stary, to nie jest odosobniony przypadek.
Twórca odniósł się tu do produkcji Dark Guns – FPS-a opracowywanego na zlecenie Sony w latach 1997-1999 (vide wywiady z serwisami GameSpot i Gamastura; via Unseen64). Po sukcesie Twisted Metal 2 Jaffe otrzymał pełną swobodę i 2 miliony dolarów budżetu (co w tamtych czasach było zawrotną kwotą), lecz mimo to projekt nigdy nie trafił na rynek.
David Jaffe także: Phil Spencer to wizjoner
Choć powyższy cytat może sprawiać wrażenie, że Jaffe nie ma żadnego szacunku dla szefa Xboxa, nie jest to zgodne z prawdą. Twórca zaraz dodał, że uważa Phila Spencera za wizjonera, który ma szansę poprowadzić „przełomowy ruch”, „absolutnie wspaniały” tak dla graczy, jak i gier jako sztuki. O ile będzie się trzymał z dala od zarządzania:
Nie wyrzucajcie Phila Spencera. On jest wizjonerem, kocham jego wizję na Game Passa. Jeśli ktoś zdoła go wyprowadzić z obecnej drogi, może być na czele przełomowego ruchu i poprowadzić graczy i tę formę twórczości [gry wideo – przyp. aut.] do czegoś absolutnie wspaniałego. Jeśli jednak nikt go nie wyprowadzi z jego własnej drogi i nie zatrudni kogoś, kto wie, jak zarządzać produkcją…
Jesteś tak blisko, Philu Spencerze. Twój plan jest dobry, twoja infrastruktura, jeśli chodzi o te studia, jest dobra, jest świetna – [ale – przyp. autora] nie możesz zarządzać. Po prostu nie możesz tego robić.
Jaffe przyznał też, że opóźnienie Starfielda i Redfalla mogło być przesądzone jeszcze przed sfinalizowaniem przejęcia Bethesdy przez Microsoft. Mimo to, jak widać, nadal uważa to za kolejny dowód na bak zdolności Spencera w zarządzaniu. Zwłaszcza że, jego zdaniem, nowy Xbox wciąż oferuje zbyt ubogi katalog gier i nie bardzo ma czym nadrobić brak Starfielda.
Jedyną pociechą dla graczy czekających na kosmiczne RPG Bethesdy jest fakt, że wydawca najpewniej wkrótce pokaże ową produkcję (12 czerwca, podczas Xbox & Bethesda Games Showcase). Starfield i Redfall trafią na rynek w pierwszej połowie 2023 roku.
ZASTRZEŻENIE
Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.