Deweloper z Chin zarabia więcej niż Activision, EA i Take-Two
TiMi Studios, deweloper gry mobilnej Honor of Kings, osiągnął w 2020 roku większy przychód niż takie tuzy branży jak Activision, Electronic Arts czy Take-Two Interactive.
- serwis Reuters poinformował, że należące do firmy Tencent TiMi Studios wygenerowało w 2020 roku większy przychód niż Activision, NetEase, Electronic Arts czy Take-Two Interactive;
- twórcy takich gier jak Honor of Kings i Call of Duty Mobile zarobili dla chińskiego giganta 10 miliardów dolarów, czyli dokładnie 43% całkowitego przychodu korporacji z produkcji mobilnych, który w czwartym kwartale 2020 roku przekroczył 23 miliardy dolarów.
Należące do firmy Tencent TiMi Studios, które stworzyło dostępną na urządzenia mobilne (z systemami Android oraz iOS) i Switcha grę free-to-play pod tytułem Honor of Kings (poza Chinami znaną jako Arena of Valor), zarobiło w 2020 roku więcej pieniędzy niż giganci branży pokroju Activision, NetEase, Electronic Arts czy Take-Two Interactive. Świadczące o tym dane przedstawił w najnowszym raporcie serwis Reuters.
Twórcy zaliczanego do gatunku MOBA Honor of Kings oraz wydanego przez Activision Blizzard Call of Duty Mobile mieli w poprzednim roku uzyskać przychód w wysokości 10 miliardów dolarów. Tym samym zapewnili firmie Tencent niemal połowę (dokładnie 43%) całkowitego przychodu z gier mobilnych, który w ostatnim kwartale 2020 roku przekroczył 23 miliardy dolarów. Honor of Kings – który wygenerował 2,5 miliarda dolarów – drugi raz z rzędu okazał się natomiast najbardziej opłacalnym pod względem finansowym tytułem mobilnym na świecie.
Wynik osiągnięty przez chińskie studio robi szczególne wrażenie na tle przychodów największych producentów w branży gier. Dla porównania: firma Activision zarobiła w tym czasie „jedynie” 8 miliardów dolarów, EA – 5,6 miliarda dolarów, a Take-Two Interactive, czyli wydawca GTA V – „marne” 3,2 miliarda dolarów. Przychody tych firm obrazuje poniższy wykres.
Klon League of Legends to nie jedyna popularna produkcja w dorobku TiMi Studios. Jak wcześniej wspomniałem, deweloper stworzył także mobilną wersję Call of Duty. Według Activision Blizzard, tytuł ten pomógł zwiększyć przychody z marki o 200%, jednocześnie zwiększając wpływy firmy z rynku mobilnego do 3,9 miliarda dolarów.
Strach pomyśleć, jaki wpływ na branżę gier będzie miało sugerowane w raporcie serwisu Reuters odejście deweloperów z TiMi Studios od produkcji gier mobilnych i rozpoczęcie prac nad tytułami AAA. Sukces Genshin Impact pokazał, że dla opartych o model dystrybucji free-to-play gier z Dalekiego Wschodu jest miejsce na europejskim i amerykańskim rynku. Kto wie, być może w niedalekiej przyszłości więcej tytułów będzie rozpowszechnianych w ten sposób.