65 miliardów dolarów w pół roku, rynek mobilny bije rekord
Rynek mobilny zwolnił, ale i tak pobił kolejny rekord. Użytkownicy (w tym gracze) wciąż wydają miliardy dolarów na aplikacje w App Store i Google Play.
65 miliardów dolarów – taką rekordową kwotę wydaliśmy w aplikacjach na urządzenia mobilne w pierwsze połowie 2022 roku. Jak podaje grupa analityczna Sensor Tower, to wynik o 1% lepszy niż w podobnym okresie rok temu, kiedy to rynek wygenerował 64,4 mld dol. przychodu.
Rynek mobilny zwalnia, ale nadal rośnie
Choć wynik ten pokazuje moc aplikacji mobilnych, paradoksalnie świadczy on o znacznym zahamowaniu rynku. W 2021 roku wzrost z roku na rok wyniósł prawie 25%. Warto też zauważyć, że tylko w App Store użytkownicy wydali więcej. Sklep Google Play poradził sobie gorzej niż rok temu, zaliczając spadek przychodów o 7,4% (z 23 mld dol. w 2021 r. do 21,3 mld dol. w 2022 r.).
Najwyraźniej sytuacja na rynku zaczęła się normować, co widać też po liczbie zainstalowanych aplikacji. Co prawda w 2022 roku było ich nieco więcej (łącznie o 0,4%), ale tylko dzięki pobraniom z Google Play. Użytkownicy urządzeń z systemem iOS mniej chętnie instalowali nowe programy, choć – jak widać na wykresie powyżej – znacznie częściej wydawali w nich pieniądze.
Mimo wyraźnie mniejszego wzrostu Sensor Tower nadal przewiduje, że rynek mobilny będzie zyskiwał w kolejnych latach, w 2026 roku osiągając przychód rzędu 233 miliardów dolarów (w skali całego roku).
TikTok najpopularniejszy i najbardziej zyskowny
Skoro o aplikacjach mowa, TikTok ponownie był najczęściej pobieraną i najlepiej zarabiającą aplikacją mobilną. Instagram i Facebook wyprzedziły go w sklepie Google Play pod względem liczby instalacji, ale nawet na tej platformie serwis zajął trzecie miejsce. Do tego żaden z konkurentów od Meta nie załapał się nawet do pierwszej dziesiątki pod względem wydatków użytkowników, która uwzględnia takie aplikacje, jak Tinder, Disney+ oraz Tencent Video.
PUBG Mobile, Honor of Kings i Genshin Impact nadal zarabiają miliardy dolarów
Spadek da się też dostrzec w segmencie gier, aczkolwiek deweloperzy i wydawcy raczej nie narzekają na przychody ze swoich produkcji. Honor of Kings i PUBG Mobile były jedynymi tytułami, w których gracze wydali ponad miliard dolarów w pierwszej połowie 2022 roku (odpowiednio około 1,4 i 1,1 miliarda dolarów). Dla przypomnienia: w drugiej połowie 2021 r. sztuka ta udała się aż ośmiu produkcjom.
Do tych dwóch gier prawie dołączył Genshin Impact z wynikiem 986,2 mln dolarów. Na dalszych pozycjach znalazły się m.in. Candy Crush Saga, Pokemon GO, Roblox oraz Lineage W. Ten tytuł ostatni dominował w sklepie Google Play, ale w zestawieniu dla całego rynku zajął dopiero dziewiąte miejsce.
Co zabawne, większości z wyżej wymienionych pozycji nie znajdziemy w zestawieniu najczęściej pobieranych gier. Najpopularniejszymi grami mobilnymi 2022 roku okazały się: zręcznościowe Subway Surfers oraz battle royale Garena Free Fire. PUBG Mobile i Honor of Kings poradziły sobie nieźle w App Store, lecz tylko pierwszy z tych tytułów znalazł się wśród dziesięciu gier z największą liczbą instalacji.