Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 czerwca 2024, 12:36

Tą metodą możecie sprawdzić, ile wydaliście na gry na Steamie, których nigdy nie odpaliliście

Kolekcje nigdy nieuruchomionych gier tylko 10% użytkowników są warte prawie 2 miliardy dolarów.

Źródło fot. Team Fortress 2 / Valve Corporation.
i

1.9 miliardów dolarów – taka mniej więcej ma być wartość kopii nigdy nieogranych gier na „kupkach wstydu” na publicznych kontach użytkowników Steama. Tak wynika z dochodzenia serwisów PCGamesN oraz SteamIDFinder.

Redakcje oparły się na bazie danych tej drugiej strony, ale należy zaznaczyć, że tylko 10% kont na Steamie jest publiczna (przy czym należy pamiętać o licznych kontach botów, które z oczywistych powodów i tak nie byłyby uwzględniane). Jak się okazuje, wartość gier zakupionych przez tych użytkowników, lecz nigdy nieuruchomionych wynosi około 1,9 mld dol.

Po pomnożeniu tego przez 10 (z 10% do 100%) otrzymujemy 19 miliardów dolarów, co – jak wskazuje PCGamesN – przewyższa produkt narodowy brutto pomniejszych państw pokroju Mauritiusa oraz Czadu. Niemniej takie wyliczenie trudno uznać za sensowne – raczej należy traktować to jako ciekawostkę, która może nie mieć wiele wspólnego ze stanem faktycznym.

Jeśli chcecie sprawdzić, jak wygląda Wasza własna kupka wstydu na Steamie, SteadIDFinder oraz PCGamesN przygotowały specjalną funkcję. Wystarczy wpisać nazwę konta lub swoje ID, przy czym wymaga to ustawienia pozycji „Widoczność szczegółów gry” na opcję „Publiczna” (i odczekania, aż Steam zastosuje tę zmianę).

Nie jest niczym nowym, że gracze mają tendencję do nadmiernego zbierania tytułów na swoich kontach, z których wielu nigdy nie kończą (o tym ostatnim pisaliśmy o tym już w 2012 roku). Po części to efekt rozmaitych promocji czy nawet rozdawania gier za darmo – trudno sie oprzeć zakupowi intrygującej lub znanej pozycji po okazyjnej cenie, ale niełatwo też znaleźć czas na sprawdzenie wszystkich tak zdobytych pozycji.

Na początku roku pojawiło się też badanie, które wskazywało, że gracze z USA nie uruchamiają 24% tytułów ze swoich kolekcji. Biorąc pod uwagę ogromną liczbę użytkowników Steama, łatwo uwierzyć, że wartość gier porzuconych od razu po zakupie faktycznie należy liczyć w dziesiątkach miliardów dolarów.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej