autor: Zuzanna Domeradzka
Remake System Shocka to bardziej remaster - są pierwsze recenzje
Premiera remake’u System Shocka już za rogiem, wielu fanów czekało na ten dzień od lat. Do sieci trafiają pierwsze recenzje gry, które są dosyć mieszane.
Już jutro zadebiutuje System Shock – remake kultowej gry z 1994 roku, która jest połączeniem gatunków FPS z RPG. Fani serii musieli bardzo długo czekać na ten moment, pierwotnie premiera produkcji miała nastąpić w 2017 roku. Później System Shock zaliczył jeszcze kilka obsuw, a w 2018 roku prace nad grą zostały na pewien czas wstrzymane.
Warto na początku przedstawić garść informacji o remake’u. Grafika została odświeżona, poza tym uwspółcześniono sterowanie i interfejs, dodane zostały również nowe dźwięki i utwory. Oprócz tego studio Nightdive przygotowało dla graczy nowe wyzwania oraz wrogów. Ikonicznej sztucznej inteligencji Shodan natomiast głosu znów użycza Terri Brosius.
Chociaż pierwsze recenzje dopiero zaczynają napływać, to już wiadomo, że remake System Shocka nie jest grą idealną. Produkcja otrzymuje dość mieszane noty od krytyków – wybrane z nich możecie prześledzić poniżej.
System Shock – wybrane oceny
- GRYOnline.pl – 8/10
- Shacknews – 80/100
- PC Gamer – 80/100
- CGMagazine – 70/100
- Slant Magazine – 60/100
- GamesRadar+ – 3/5
Gra jest chwalona za wierność oryginałowi, w szczególności pod względem zagadek. Krytycy podkreślają jednak, że remake nie tłumaczy wprost, co należy w danej sytuacji zrobić. To nieprowadzenie za rączkę może więc odstraszyć wielu graczy, którzy w ogóle nie mieli do czynienia z System Shockiem z 1994 roku. Co się zaś tyczy mechaniki walki, ta jest często krytykowana przez dziennikarzy, którzy określają ją jako „nijaką”.
W recenzjach powtarza się stwierdzenie, że System Shock jest bardziej remasterem aniżeli remakiem. Archaiczne mechaniki nie zostały bowiem zmienione, a to może okazać się dla wielu wadą.
Growe dinozaury czeka więc całkiem przyjemna powtórka z rozrywki, w produkcji stojącej niejako na pograniczu remake’u i remastera. A czego mogą oczekiwać świeżaki próbujące po raz pierwszy zmierzyć się z Shodan i odkryć tajemnice stacji Citadel? Totalnego hardcore’u i sprawdzianu na orientację na najwyższym poziomie! – GRYOnline.pl, 8/10.
Końcowo gra ma wiele plusów, jak i minusów. Podobały mi się niektóre elementy eksploracji i śledztwa [...], ale czuję wewnętrzny konflikt przez to, że prawie wszystko, co zawodzi, bierze się z oryginału, [remake – dop. red.] dokładnie kopiuje te rzeczy i nie prezentuje ich w nowoczesnym świetle – GamesRadar+, 3/5.
System Shock to unowocześniona klasyka z przestarzałymi elementami [...], ale mimo wszystko jest czymś przyjemnym dla fanów gier immersive sim – CGMagazine, 70/100.
Mieszane opinie recenzentów sprawiają, że w tym momencie System Shock ma średnią ocen 73/100 (na podstawie 31 tekstów o wersji na PC-ty) w serwisie Metacritic.
System Shock zadebiutuje 30 maja na PC-tach. W późniejszym czasie ukaże się też na konsolach PS4, PS5, Xbox One i Xbox Series X/S.