Studio Zachtronics kończy z tworzeniem gier po 20 latach sukcesów
Utytułowane studio Zachtronics kończy działalność. Last Call BBS będzie ostatnią grą zespołu. Co ciekawe, twórcy podjęli tę decyzję z własnej, nieprzymuszonej woli - nie z powodów finansowych.
Znane m.in. ze SpaceChem oraz Ironclad Tactics niezależne studio Zachtronics wkrótce zakończy działalność.
- 5 lipca ukaże się najnowsza gra zespołu, czyli Last Call BBS – ostatni projekt, jaki opracuje to studio.
- Gra zadebiutować ma we wczesnym dostępie, który potrwa 1-2 miesiące.
- W razie potrzeb produkcja otrzyma potem aktualizacje, a pod koniec roku ukaże się kolekcja wariantów pasjansa zebranych z wcześniejszych produkcji zespołu. Potem Zachtronics zostanie rozwiązane.
W rozmowie z serwisem Kotaku założyciel studia, Zach Bart, wyjaśnił powody takiej decyzji. Nie podjęto jej z powodów finansowych. Gry Zachtronics rzadko okazywały się wielkimi hitami, ale cieszyły się sporą popularnością i kondycja materialna firmy była dobra.
Ludzie wchodzący w skład zespołu uznali po prostu, że czas Zachtronics dobiegł końca. Deweloperzy mają różne plany na przyszłość i przynajmniej część z nich pozostanie w branży, ale na razie nie są gotowi zdradzić żadnych szczegółów.
Twórcy są szczęśliwi, że mogli podjąć taką decyzję na własnych warunkach. Doceniają także listy z ciepłymi słowami, które wielu fanów wysłało im po ogłoszeniu decyzji o zakończeniu działalności.
Zach Bart podkreśla, że nie jest to czasowa przerwa. W 2015 roku został on zatrudniony w Valve i w rezultacie Zachtronics zawiesiło działalność na dziesięć miesięcy. Tym razem koniec ma być ostateczny, choć niewykluczone, że twórcy z tego zespołu w przyszłości będą ze sobą współpracowali nad nowymi projektami.
Dorobek Zachtronics
Zachtronics założono w 2000 roku. Początkowo było to amatorskie studio zajmujące się produkcją darmowych minigier. Najsłynniejszą z nich jest Infiniminer, który w opinii wielu osób stanowił inspirację dla Minecrafta. Ostatecznie w 2010 roku zespół przestawił się na tworzenie komercyjnych projektów.
- SpaceChem (2011 r.) – pierwsza płatna gra studia. Zajmujemy się w niej projektowaniem ciągów produkcyjnych wytwarzających substancje chemiczne na obcej planecie. Valve początkowo odmówiło dystrybucji projektu na Steamie, uznając go za zbyt niszowy, ale potem zmieniło zdanie z powodu doskonałych recenzji.
- Ironclad Tactics (2013 r.) – bitewny RTS z elementami karcianki, opowiadający o alternatywnej wersji wojny secesyjnej, w której obie strony korzystają z robotów bojowych.
- Infinifactory (2015 r.) – to rozwinięcie pomysłów ze SpaceChem, ale w formie gry 3D, w której zarządzamy fabryką na obcej planecie.
- TIS-100 (2015 r.) – gra logiczna, w której otrzymujemy zadanie przepisania segmentów uszkodzonego kodu w celu naprawienia tytułowego systemu komputerowego.
- SHENZHEN I/O (2016 r.) – gra logiczna, w której produkujemy i testujemy układy elektroniczne.
- SHENZHEN SOLITAIRE (2016 r.) – samodzielna wersja nietypowej wariacji na temat pasjansa, opracowanej z myślą o SHENZHEN I/O.
- Opus Magnum (2017 r.) – w tej produkcji gracz wciela się w alchemika, który musi budować oszczędne maszyny produkujące różnorodne substancje z dostępnych składników.
- EXAPUNKS (2018 r.) – gra pozwalająca na wcielenie się w hakera, który wykorzystuje roboty do włamywania się do systemów komputerowych. Maszyny kontrolowane są poprzez pisanie kodu w wymyślonym na potrzeby gry języku programistycznym.
- Eliza (2019 r.) – przygodówka typu visual novel opowiadająca o programistce, która tworzy zaawansowaną sztuczną inteligencję o nie do końca jasnym przeznaczeniu.
- Molek-Syntez (2019 r.) - skomplikowana gra logiczna, w której dokonujemy syntezy molekuł rozmaitych substancji chemicznych, by uzyskiwać nowe cząsteczki o zróżnicowanych właściwościach.
- Mobius Front '83 (2020 r.) - taktyczna turówka, w której bronimy USA przed amerykańską armią przybyłą z alternatywnej rzeczywistości.
- NERTS! Online – sieciowy pasjans nastawiony na szybkie rozgrywki przeciwko innym graczom.
- Last Call BBS – kolekcja ośmiu gier logicznych utrzymanych w stylistyce pecetowych produkcji z początku lat 90. ubiegłego wieku.
Warto na koniec wspomnieć, że w ramach Steam Summer Sale przeceniono wszystkie wydane gry studia. Większość z nich można teraz kupić za pół ceny, ale w przypadku kilku obniżki sięgają 75%.