Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 czerwca 2022, 09:07

autor: Adrian Werner

Studio Zachtronics kończy z tworzeniem gier po 20 latach sukcesów

Utytułowane studio Zachtronics kończy działalność. Last Call BBS będzie ostatnią grą zespołu. Co ciekawe, twórcy podjęli tę decyzję z własnej, nieprzymuszonej woli - nie z powodów finansowych.

Znane m.in. ze SpaceChem oraz Ironclad Tactics niezależne studio Zachtronics wkrótce zakończy działalność.

  1. 5 lipca ukaże się najnowsza gra zespołu, czyli Last Call BBS – ostatni projekt, jaki opracuje to studio.
  2. Gra zadebiutować ma we wczesnym dostępie, który potrwa 1-2 miesiące.
  3. W razie potrzeb produkcja otrzyma potem aktualizacje, a pod koniec roku ukaże się kolekcja wariantów pasjansa zebranych z wcześniejszych produkcji zespołu. Potem Zachtronics zostanie rozwiązane.

W rozmowie z serwisem Kotaku założyciel studia, Zach Bart, wyjaśnił powody takiej decyzji. Nie podjęto jej z powodów finansowych. Gry Zachtronics rzadko okazywały się wielkimi hitami, ale cieszyły się sporą popularnością i kondycja materialna firmy była dobra.

Ludzie wchodzący w skład zespołu uznali po prostu, że czas Zachtronics dobiegł końca. Deweloperzy mają różne plany na przyszłość i przynajmniej część z nich pozostanie w branży, ale na razie nie są gotowi zdradzić żadnych szczegółów.

Twórcy są szczęśliwi, że mogli podjąć taką decyzję na własnych warunkach. Doceniają także listy z ciepłymi słowami, które wielu fanów wysłało im po ogłoszeniu decyzji o zakończeniu działalności.

Zach Bart podkreśla, że nie jest to czasowa przerwa. W 2015 roku został on zatrudniony w Valve i w rezultacie Zachtronics zawiesiło działalność na dziesięć miesięcy. Tym razem koniec ma być ostateczny, choć niewykluczone, że twórcy z tego zespołu w przyszłości będą ze sobą współpracowali nad nowymi projektami.

  1. Zachtronics – strona oficjalna studia

Dorobek Zachtronics

Zachtronics założono w 2000 roku. Początkowo było to amatorskie studio zajmujące się produkcją darmowych minigier. Najsłynniejszą z nich jest Infiniminer, który w opinii wielu osób stanowił inspirację dla Minecrafta. Ostatecznie w 2010 roku zespół przestawił się na tworzenie komercyjnych projektów.

  1. SpaceChem (2011 r.) – pierwsza płatna gra studia. Zajmujemy się w niej projektowaniem ciągów produkcyjnych wytwarzających substancje chemiczne na obcej planecie. Valve początkowo odmówiło dystrybucji projektu na Steamie, uznając go za zbyt niszowy, ale potem zmieniło zdanie z powodu doskonałych recenzji.
  2. Ironclad Tactics (2013 r.) – bitewny RTS z elementami karcianki, opowiadający o alternatywnej wersji wojny secesyjnej, w której obie strony korzystają z robotów bojowych.
  3. Infinifactory (2015 r.) – to rozwinięcie pomysłów ze SpaceChem, ale w formie gry 3D, w której zarządzamy fabryką na obcej planecie.
  4. TIS-100 (2015 r.) – gra logiczna, w której otrzymujemy zadanie przepisania segmentów uszkodzonego kodu w celu naprawienia tytułowego systemu komputerowego.
  5. SHENZHEN I/O (2016 r.) – gra logiczna, w której produkujemy i testujemy układy elektroniczne.
  6. SHENZHEN SOLITAIRE (2016 r.) – samodzielna wersja nietypowej wariacji na temat pasjansa, opracowanej z myślą o SHENZHEN I/O.
  7. Opus Magnum (2017 r.) – w tej produkcji gracz wciela się w alchemika, który musi budować oszczędne maszyny produkujące różnorodne substancje z dostępnych składników.
  8. EXAPUNKS (2018 r.) – gra pozwalająca na wcielenie się w hakera, który wykorzystuje roboty do włamywania się do systemów komputerowych. Maszyny kontrolowane są poprzez pisanie kodu w wymyślonym na potrzeby gry języku programistycznym.
  9. Eliza (2019 r.) – przygodówka typu visual novel opowiadająca o programistce, która tworzy zaawansowaną sztuczną inteligencję o nie do końca jasnym przeznaczeniu.
  10. Molek-Syntez (2019 r.) - skomplikowana gra logiczna, w której dokonujemy syntezy molekuł rozmaitych substancji chemicznych, by uzyskiwać nowe cząsteczki o zróżnicowanych właściwościach.
  11. Mobius Front '83 (2020 r.) - taktyczna turówka, w której bronimy USA przed amerykańską armią przybyłą z alternatywnej rzeczywistości.
  12. NERTS! Online – sieciowy pasjans nastawiony na szybkie rozgrywki przeciwko innym graczom.
  13. Last Call BBS – kolekcja ośmiu gier logicznych utrzymanych w stylistyce pecetowych produkcji z początku lat 90. ubiegłego wieku.

Warto na koniec wspomnieć, że w ramach Steam Summer Sale przeceniono wszystkie wydane gry studia. Większość z nich można teraz kupić za pół ceny, ale w przypadku kilku obniżki sięgają 75%.

  1. Gry Zachtronics przecenione na Steam Summer Sale

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej