Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 24 marca 2015, 14:57

autor: Adrian Werner

Strzelaj i leć, czyli najlepsze mobilne gry shoot'em up (m.in. Sky Force 2014 i Raiden Legacy)

Przed Wami kolejna odsłona naszego nowego cyklu krótkich artykułów, w których rekomendujemy godne polecenia produkcje mobilne. Tym razem omawiamy najlepsze gry shoot'em up.

Na temat naszego kolejnego krótkiego przeglądu wybraliśmy godne polecenia mobilne produkcje typu shoot 'em up (często określanego także mianem shump), czyli gatunku oldskulowych strzelanek, dla których smartfony i tablety okazały się w ostatnich latach całkiem dobrym domem.

Sky Force 2014

Zaczynamy od Sky Force 2014 autorstwa Infinite Dreams, czyli jednego z najstarszych polskich studiów mobilnych. Jest to remake popularnej strzelanki, która ukazała się na komórki z systemem Symbian w 2004 roku, opracowany z okazji dziesięciolecia premiery.

To klasyczny przedstawiciel swojego gatunku. Zasiadamy więc w kokpicie małego myśliwca, który automatycznie leci w górę ekranu i musimy eliminować hordy wrogów oraz lawirować między wystrzeliwanymi przez nich pociskami. Gra wyśmienicie realizuje standardy shumpów, oferując dużą różnorodność przeciwników, potężnych bossów oraz ciekawe uzbrojenie, a dodatkowym urozmaiceniem jest możliwość podejmowania ryzykownych, ale opłacalnych akcji ratowania cywilów. Do tego Sky Force 2014 zachwyca grafiką.

W swojej kategorii jest kompletnie bezkonkurencyjne i stanowi w ogóle jedną z najładniejszych produkcji mobilnych. Ponadto projekt posiada wyraźnie niższy poziom trudności niż typowe konwersje z automatów czy konsol, więc jest doskonałą propozycją dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z gatunkiem.

Raiden Legacy

Sky Force 2014 to przykład shumpa opracowanego od podstaw z myślą o urządzeniach mobilnych. Wielu graczy może mięć ochotę zagrać w klasyki z tej kategorii, które dawno temu podbijały serca posiadaczy konsol oraz bywalców salonów z automatami. Dla tych osób idealną propozycją jest Raiden Legacy.

Jest to zestaw, w skład którego wchodzą cztery przeboje – pierwsza część Raidena z 1990 roku oraz trzy spin-offy w postaci Raiden Fighters, Raiden Fighter 2 i Raiden Fighters Jet. Cały ten kwartet to prawdziwa perełka dla fanów tego typu rozgrywki, którzy znajdą tutaj wspaniale zaprojektowane poziomy, pomysłowych przeciwników oraz wysoki poziom trudności. Co więcej, autorom udało się opracować zaskakująco dobre sterowanie, pozwalające na wybór dwóch mocno odmiennych systemów. Podrasowano także oprawę graficzną i muzykę.

Na smartfony oraz tablety ukazało się wiele konwersji klasycznych shump’ów, ale ten zestaw oferuje zdecydowanie najbardziej bogatą zawartość. Do tego autorzy wprowadzili opcjonalne ułatwienia, które umożliwiają dobrą zabawę nawet kompletnym żółtodzióbom. Rozgrywka jest zresztą na tyle różnorodna i miodna, że potem ci nowicjusze z przyjemnością przejdą wszystkie gry ponownie, tym razem bez żadnych pomocy.

Glorkian Warrior: The Trials of Glork

Po dwóch konserwatywnych przedstawicielach gatunku na sam koniec postanowiliśmy zarekomendować coś bardziej nietypowego.

Glorkian Warrior: The Trials of Glork to wyśmienita strzelanka, która łączy mechanizmy zaczerpnięte z klasycznej gry Galaga z elementami platformówki. Gracze kontrolują wojownika mieszkającego na powierzchni asteroidy atakowanej przez hordy wrogów. Przeciwnicy nadciągają z góry ekranu i naszym zadaniem jest oczywiście ich eliminowanie. Rozgrywkę mocno zmienia jednak fakt, że kontrolowany przez nas bohater nie kieruje żadnym statkiem, a zamiast tego biega wszędzie na własnych nogach, w stylu znanym z platformówek. Co więcej, po pewnym czasie przeciwnicy zaczynają go atakować również z ziemi, a do tego pojawiają się dwie siostry kosmitki, które zlecają mu konkretne misje do zrealizowania. Rozgrywka jest więc chaotyczna, ale jednocześnie zapewnia masę doskonałej zabawy. Produkcja łapie także dodatkowe punkty za system losowego generowania map oraz przezabawne wykonanie audiowizualne.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej