Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 września 2023, 09:06

autor: Maciej Gaffke

Strajk aktorów może przenieść się na gry, przyszłość branży zależy od trwających negocjacji [Aktualizacja]

Ważą się losy strajku w branży gier. Jednym z głównych postulatów SAG-AFTRA jest ochrona aktorów głosowych przed sztuczną inteligencją.

Źródło fot. SAG-AFTRA / X
i

Aktualizacja

Na oficjalnej stronie organizacji SAG-AFTRA upubliczniono komunikat następującej treści:

SAG-AFTRA i pracodawcy z branży gier wideo zakończyli zaplanowane negocjacje w sprawie umowy dotyczącej mediów interaktywnych. Nie osiągnięto porozumienia, a obecna umowa pozostanie w mocy, podczas gdy strony podejmą ostateczne wysiłki w celu osiągnięcia porozumienia.

O postulatach obu stron piszemy w oryginalnej wiadomości.

Oryginalna wiadomość (27 września)

Choć wydaje się to niepojęte z naszej perspektywy, produkcja gier może zostać wstrzymana na jakiś czas – wszystko przez ewentualny strajk, który zapowiada organizacja SAG-AFTRA (Gildia Aktorów Ekranowych – Amerykańska Federacja Artystów Telewizyjnych i Radiowych).

Szykuje się strajk w branży gier?

SAG-AFTRA niedawno ogłosiła, że jej członkowie poparli możliwość strajku w branży gier. Za takim rozwiązaniem zagłosowało 98% z 35 tysięcy ankietowanych (co przekłada się na 27% osób oprawnionych do głosowania).

Na razie nie jest pewne, czy do strajku w ogóle dojdzie. Wszystko zależy od rozmów przedstawicieli związku z firmami zajmującymi się produkcją gier. Głównymi postulatami artystów są: odpowiednie podwyżki płac i ochrona przed sztuczną inteligencją (AI).

Sztuczna inteligencja nie od dziś wzbudza spore kontrowersje. Ma ona niewątpliwie wiele zalet, ale jej zaawansowany rozwój może doprowadzić do utraty pracy przez aktorów głosowych. Ten problem był już poruszany wcześniej.

  1. Roger Clark, który wcielił się w Arthura Morgana w Red Dead Redemption 2, przeciwstawił się wykorzystywaniu swojego głosu w przeróbkach tworzonych za pomocą AI.
  2. Znana m.in. z roli Misty w Cyberpunku 2077 Erica Lindbeck również ostro zareagowała na materiał, w którym wykorzystano jej głos.
  3. Nie inaczej było z Victorią Atkin, która także padła ofiarą tego procederu. Jeden z internetowych twórców wykorzystał jej głos w modzie do Skyrima.

Te przypadki pokazują, że problem nie jest mały i w przyszłości może poważnie zagrażać aktorom. Dlatego nic dziwnego, że już teraz postanowili oni mocno zaangażować się w ochronę własności intelektualnej.

WB Games, Activision, EA – strajk może uderzyć w te firmy

Jeśli SAG-AFTRA nie dojdzie do porozumienia z przedstawicielami branży gamingowej, to strajk obejmie co najmniej 10 firm. Jak podaje portal Deadline, są to:

  1. Activision
  2. Electronic Arts
  3. Epic Games
  4. Insomniac Games
  5. WB Games
  6. Take 2
  7. Blindlight
  8. Disney Character Voices
  9. Formosa Interactive
  10. VoiceWorks Productions

W konsekwencji planowane premiery gier mogą zostać opóźnione. Przypomnijmy, że Insomniac Games pracuje obecnie nad Marvel’s Wolverine, a Electronic Arts chociażby nad Czarną Panterą.

Nadszedł czas, aby wydawcy przestali „grać w gierki” i poważnie podeszli do osiągnięcia porozumienia w sprawie tej umowy. Wynik głosowania pokazuje, że nasi członkowie rozumieją egzystencjalny charakter tych negocjacji i że nadszedł czas, aby firmy – które zarabiają miliardy dolarów i hojnie płacą swoim dyrektorom generalnym – dały artystom umowę, która umożliwi im dalsze występy w grach – powiedział Fran Drescher, prezes SAG-AFTRA.

Warto zaznaczyć, że członkiem SAG-AFTRA jest również Yuri Lowenthal, aktor głosowy Petera Parkera z Marvel’s Spider-Man 2, ktore trafi do sprzedaży w drugiej połowie października.

Niepewna przyszłość branży?

Miejmy nadzieję, że obie strony dojdą do porozumienia, a strajk w branży gier ostatecznie nie dojdzie do skutku i nie pokrzyżuje planów wydawniczych. Przypomnijmy, że aktorzy głosowi ostatni raz protestowali w 2016 roku, domagając się zwiększenia płac.

Wówczas udało się dojść do porozumienia. Teraz jednak sytuację zaognia wspomniane AI, które może okazać się bardzo trudną kwestią do rozwiązania.

Maciej Gaffke

Maciej Gaffke

W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.

więcej