autor: Zuzanna Domeradzka
Steam Next Fest to „dziwny wyścig zbrojeń”. Niezależny twórca twierdzi, że algorytm Steama wymusza podążanie za trendami i zabija miłość do tworzenia gier
Aby zwrócić uwagę graczy na swoją grę na Steamie, deweloperzy muszą kierować się pewnymi algorytmami. Twórca niezależnego Tactical Breach Wizards nazwał to „dziwnym wyścigiem zbrojeń”.
Każdego roku na Steamie debiutuje nawet kilkanaście tysięcy świeżych produkcji. Chociaż opublikowanie własnego tytułu na największej cyfrowej platformie do dystrybucji gier na PC jest relatywnie proste, to już wybicie się z nową marką może stanowić pewne wyzwanie.
Steam Next Fest a trendy
Dobrym sposobem na zaprezentowanie swojego dzieła światu wydaje się wzięcie udziału w organizowanym cyklicznie wydarzeniu Steam Next Fest. Publikując w jego ramach demo gry, w teorii można bowiem przyciągnąć uwagę sporej liczby osób. Jednakże nawet na festiwalu nie jest łatwe dotarcie do większej publiczności ze względu na natłok produkcji i algorytm samej platformy firmy Valve.
Tom Francis to niezależny deweloper odpowiedzialny za Tactical Breach Wizards. W rozmowie z serwisem GamesRadar+ określił on proces wypuszczania dem w ramach Steam Next Fest jako „dziwny wyścig zbrojeń”. Według niego twórcy Steama wymyślają pewne algorytmy i systemy, które pomagają określić, produkcje jakiego typu przyciągają w danym momencie uwagę. Jednakże Francis sądzi, że takie podejście jest wadliwe, gdyż pogoń za trendami przynosi skutek odwrotny od pożądanego, tj. dotarcia do konkretnej grupy osób:
Deweloperzy muszą dowiedzieć się, jakie są to sztuczki oraz wskaźniki i gdzie mają one zastosowanie, a następnie się na tym skupić. Im zaś więcej twórców koncentruje się na takim systemie, tym mniejsze okazują się naturalne zasięgi [tj. niewynikające z podążania za trendami – dop. red.].
Miłość twórcy Tactical Breach Wizards
Sam twórca Tactical Breach Wizards specjalnie nie sugeruje się tym, co aktualnie jest „na topie”, gdyż chce po prostu robić to, co kocha, wypuszczając produkcję inspirowaną serią XCOM, przy której spędził setki godzin. Takie podejście najpewniej pomoże mu przyciągnąć i zadowolić przede wszystkim innych entuzjastów taktycznych strategii, lecz niewykluczone, że Francisowi uda się trafić do większej grupy odbiorców.
Co do Tactical Breach Wizards, warto zaznaczyć, że produkcja ta zadebiutuje 22 sierpnia na PC, a na Steamie dostępne jest jej demo. W grze zbierzemy zespół czarodziejów – każdy z napotkanych „sympatycznych idiotów” ma posiadać własne zdolności i historię. Tytuł będzie zachęcał graczy do eksperymentowania na polu walki (pojedynki toczą się w turach) dzięki opcji swobodnego przewijania rozgrywki.