autor: Grzegorz Ferenc
StarCraft II – podsumowanie turnieju BWC i obecny stan bety Heart of the Swarm
Wczoraj w Szanghaju zakończył się organizowany przez firmę Blizzard turniej BWC w StarCrafta II. Zawody wygrał Koreańczyk PartinG. Nie obyło się bez problemów z organizacją. Podczas zawodów Dustin Browder, szef zespołu pracującego nad grą, wypowiedział się na temat stanu bety Heart of the Swarm i nowych funkcji planowanych w dodatku.
W ciagu ostatniego tygodnia miało miejsce wiele wydarzeń związanych ze StarCraftem II, zarówno z punktu widzenia wydarzeń e-sportowych (turniej BWC), jak również pod kątem nadchodzącego dodatku StarCraft II: Heart of the Swarm (ogłoszenie daty premiery). Postanowiliśmy krótko podsumować światowe finały BWC, poświęcając trochę miejsca wypowiedziom szefa firmy Blizzard – Mike’a Morheime’a – oraz osoby odpowiedzialnej za całokształt prac nad StarCraftem II – Dustina Browdera.
Podsumowanie turnieju BWC
- Dużą niespodzianką było wczesne odpadnięcie faworyta Stephano;
- Polak Artur „Nerchio” Bloch pożegnał się z turniejem w fazie grupowej;
- Ostatecznie wygrał Koreańczyk PartinG;
- Pierwszy dzień turnieju obfitował w problemy techniczne;
- Szef Blizzarda był zadowolony z turnieju i zapowiedział, że finały rozgrywek WCS za rok odbędą się na BlizzConie.
Tegoroczne światowe finały rozgrywek World Championship Series w StarCrafta II miały miejsce na turnieju Battle.net World Championship w Szanghaju. Jak informowaliśmy w czwartek, zmierzyło się na nim 32 zawodników z całego świata (w tym reprezentujący Polskę Artur „Nerchio” Bloch). Walczyli oni o puchar Gosu oraz nagrodę główną w wysokości 100 tys. dolarów.
Pierwszy dzień zawodów upłynął pod znakiem wyrównanej walki we wszystkich grupach. Sporą niespodzianką było wyeliminowanie obecnego mistrza Europy Ilyesa „Stephano” Satouriego oraz dwóch znanych zawodników grających protosami – HuKa i Grubby’ego. Jedynej kobiecie na turnieju nie sprostał Nerchio, który odpadł w fazie grupowej po rozegraniu trwającego około godziny meczu z Shashą „Scarlett” Hostyn.
W drugim dniu większych niespodzianek nie było. Ostatecznie w półfinałach znalazło się trzech protosów z Korei i jedyny reprezentant Tajwanu (zerg Sen). W finale naprzeciw siebie stanęli protosi Creator i PartinG. Mecz zakończył się zwycięstwem tego drugiego w stosunku 4-2. Tym samym tytuł mistrza świata w StarCraft II powędrował na Półwysep Koreański. Poniżej możecie zapoznać się z materiałem wideo z finałów.
Warto zaznaczyć, że pierwszego dnia rozgrywek miało miejsce dużo opóźnień, a transmisja na żywo była często przerywana i obfitowała w lagi. Wielu widzom oglądającym zawody w sieci nie podobał się również sposób organizacji turnieju – w ich opinii brakowało wywiadów z zawodnikami i ciekawych analiz, na okrągło powtarzano za to przerywniki filmowe ze StarCrafta II. Z pewnością dla niektórych może to być argument świadczący o tym, że Blizzard niedostatecznie angażuje się w e-sport. Jednak tego rodzaju sugestie zdecydowanie odrzucił Mike Morhaime, szef firmy, w wywiadzie udzielonym podczas zawodów. Stwierdził, że Blizzard zawsze stara się uczyć tego, co dobre w działaniach konkurencji, ale jednocześnie „nie skupiać się zbytnio na tym, co robią, ale zająć się własnymi projektami”. Zauważył, że dla firmy o wiele ważniejsze jest zapewnienie graczom dobrych warunków rozgrywania zawodów niż pompowanie pieniędzy w pule nagród.
Morhaime podkreślił, że organizacja rozgrywek WCS i finałów BWC była „olbrzymim przedsięwzięciem” i nie obyło się bez problemów, ale ogólne wrażenia są bardzo pozytywne. W nadchodzącym roku firma zamierza bardziej angażować się w e-sport i współpracować z innymi ogranizatorami, tak aby przeciętny widz lepiej orientował się w rozgrywkach oraz tym, co warto zobaczyć – chodzi o zbudowanie „historii wokół zawodów”, stworzenia „lepszego ekosystemu wokół StarCrafta II w e-sporcie”. Zapowiedział również, że przyszłoroczne finały WCS będą miały miejsce na imprezie BlizzCon 2013, a droga do nich zostanie przygotowana razem z partnerami firmy. Na koniec ciekawostka – Morhaime przyznał się, że gra w StarCrafta II terranami i jest w brązowej lidze.
Balans i stan bety Heart of the Swarm
- Deweloper zapowiedział dodanie specjalnej mapy testowej w grze;
- Będą na niej testowane drobne zmiany w balansie;
- Stan bety HotS jest dobry, choć wciąż wiele elementów trzeba dopracować;
- Do gry zostanie dodana opcja personalizacji menu obserwatorów/komentatorów;
- Funkcja obserwowania meczów w grze nie znajdzie się w najbliższym dodatku.
W dawaniu wywiadów na BWC brylował również Dustin Browder, szef zespołu deweloperskiego StarCraft II, który ostatnimi czasu wielokrotnie wypowiadał się na oficjalnym forum gry w sprawie balansu (głównie w kwestii infektorów) . W rozmowie z dziennikarzem serwisu GameSpot zaznaczył, że pomimo licznej reprezentacji protosów i zergów podczas turnieju BWC nie sądzi, żeby istniały większe problemy z balansem w StarCraft II.
Browder zapowiedział, że w nadchodzącym tygodniu twórcy zaczną testować małe zmiany w balansie razem z graczami – na liście map dowolnych znajdzie się nowa mapa, na której będą wprowadzane drobne poprawki. W planach twórców jest zmiana sposobu funkcjonowania wielu jednostek znanych z Wings of Liberty, w imię różnorodności taktyki i strategii, m.in. promieni otchłani i czołgów.
Co do obecnego stanu bety dodatku, Browder podkreślił, że Heart of the Swarm zostało zapowiedziane na cztery miesiące przed premierą – a nie na dwa, jak miało to miejsce w przypadku poprzednich gier Blizzarda – aby umożliwić organizatorom turniejów przejście na nową wersję StarCrafta II, a także aby dać czas deweloperom na dopracowanie gry wieloosobowej. Sądząc z opinii graczy, twórcy mają w tej kwestii sporo do zrobienia – niektórzy narzekają, że umiejętności niektórych jednostek są podobne (jak choćby wyroczni i promienia otchłani), z kolei inne nigdy nie powinny znaleźć się w grze (na przykład wdowie miny), a pewne nowe taktyki są zbyt mocne (jedną z popularniejszych jest szybki atak orkanów i zelotów przeciwko terranom).
Browder zapowiedział dodanie opcji personalizowania interfejsu dla obserwatorów i komentatorów gier w StarCrafta II, jak również lepsze wyróżnienie map do starć w „Salonie Gier” oraz szybszy system dołączania do gier dowolnych. Odpowiadając na pytanie o wprowadzenie możliwości transmitowania meczów na żywo w grze (jak ma to miejsce choćby w League of Legends), szef zespołu pracującego nad popularnym RTS-em zaznaczył, że „byłoby to świetne, ale nie pojawi się w Heart of the Swarm”. W zamian otrzymamy możliwość wznawiania meczów z powtórek, co oprócz oczywistych względów praktycznych (np. przerwanie połączenia) pozwoli graczom na zabawę z perspektywy znanych zawodników po pobraniu z sieci zapisów gier z ich udziałem. W końcu, Browder dodał, że rozgrywki w Szanghaju miały miejsce na specjalnym „turniejowym serwerze” StarCraft II, co przynajmniej częściowo wychodzi naprzeciw żądaniom graczy o dodanie opcji rozgrywek przypominających sieć LAN na turniejach.
- Heart of the Swarm ukaże się 12 marca 2013 roku
- Turniej BWC na stronie drużyny Team Liquid
- Oficjalna strona gry