autor: Krzysztof Sobiepan
StarCraft 2 – płatne mody w Salonie Gier
Firma Blizzard ogłosiła inicjatywę Salonu Gier Premium w StarCraft 2, gdzie we współpracy z popularnymi twórcami modów zamierza sprzedawać stworzone od podstaw mapy i nowe tryby, dzieląc się zyskiem z ich autorami. Na początek zaprezentowano dwie modyfikacje – fabularne ARK Star oraz taktyczne Direct Strike.
Choć na rynku gier StarCraft II jest już 8-letnim „staruszkiem”, to jednak jego twórcy ciągle myślą nad rozwojem i uatrakcyjnieniem rozgrywek. Tym razem zdecydowali się na dość nietypowy ruch. Tryb Salonu Gier (Arcade) od wielu lat był swego rodzaju kotłem, do którego domorośli twórcy mogli wrzucać swoje wersje niestandardowych map, które często całkowicie zmieniały podstawowe zasady rozgrywki. Swego czasu powstało tam wiele ciekawych projektów, od przypominającego serię Mario Party Raynor Party, przez połączenie RTS-a z mechaniką „match 3” Starjeweled, aż po wirtualną edycję popularnej gry towarzyskiej Mafia. Co więcej, od 2014 roku Salon Gier był dostępny zupełnie za darmo, bez zakupu samej gry (która zresztą przeszła na pewną odmianę modelu F2P w zeszłym roku).
Wraz z ogłoszeniem aktualizacji 4.3.0 producent robi pewien wyjątek od dalszego „udarmowiania” swojej gry, zapowiadając płatne mapy premium do Salonu Gier. Dwa prezentowane we wpisie tryby powstały we współpracy ze znanymi w świecie modyfikacji osobami – Danielem „Pirate” Altmanem i twórcą znanym pod ksywką Tya. Koszt jednej modyfikacji to 4,99 euro (ok. 21 zł), z których część ma trafić bezpośrednio do wymienionych autorów.
Pirate zanęca fanów do kupna ARK Star, czyli projektu przekształcającego klasycznego RTS-a w turową strategię fabularną. Jako elitarny oddział protosów Sol Seekers musimy w niej odnaleźć i zniszczyć owianą tajemnicą tytułową broń. W miarę kolejnych walk i postępu historii nasza kompania będzie mogła się rozwijać, a my zadecydujemy o kolejnych przydzielanych im talentach i zdolnościach.
Tya od dłuższego czasu znany jest zaś z popularnej modyfikacji Desert Strike HotS, która na potrzeby premium zostaje zmieniona w Direct Strike. Tryb ten przypomina gry w wojenne „przeciąganie liny” (tug of war), w którym komponujemy kolejne fale wojska w konkretnych formacjach, po czym wysyłamy je na rzeź nie mogąc ich dalej kontrolować. SI jednostek robi swoje, a my możemy dostosowywać swą strategię w kolejnych atakach, biorąc pod uwagę kompozycje sił przeciwnika. Choć podstawowa wersja niezwykle popularnej mapy ma pozostać darmowa, to istnieje opcja „podbicia jej” do edycji premium, oferującej elementy kosmetyczne i nowe tryby.
Choć Salon Gier zawsze wydawał się nieco niszowym dodatkiem do głównej gry, próby wynagrodzenia ciężkiej pracy moderów przez studio Blizzard są godne pochwały i ruch ten może stać się początkiem dłuższego projektu rozwoju tej platformy. Z drugiej jednak strony gracze potrafią dość często negatywnie reagować na wszystkie połączenia z zasady darmowych modów z jakąkolwiek płatnością, więc równie dobrze inicjatywa może okazać się niewypałem.