STALKER 2 jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie produkcji
Do premiery gry S.T.A.L.K.E.R. 2 wciąż daleka droga – Siergiej Galjonkin z Epic Games twierdzi, że tytuł został zapowiedziany na trzy lata przed premierą w celu znalezienia wydawcy podczas tegorocznych targów E3; projekt wciąż ma podobno istnieć tylko na papierze.
S.T.A.L.K.E.R. 2 nie będzie drugą, lecz czwartą podróżą do Zony. Po premierze pierwszej odsłony serii, czyli Cienia Czarnobyla, marka doczekała się jeszcze dwóch produkcji. Mowa o prequelu zatytułowanym Czyste niebo i kontynuacji historii z „podstawki”, noszącej miano Zew Prypeci. W wyżej wymienione pozycje można zagrać na komputerach osobistych.
W połowie maja dowiedzieliśmy się, że studio GSC Game World pracuje nad grą S.T.A.L.K.E.R. 2. W pierwszym oficjalnym komunikacie autorzy poskąpili jakichkolwiek konkretów na temat swego projektu, poza orientacyjną datą premiery, która ma się odbyć w 2021 roku. Głos w sprawie zabrał jednak Siergiej Galjonkin z Epic Games – w trakcie podcastu dotyczącego tworzenia gier wideo Galjonkin odpowiadał na pytania słuchaczy; jak nietrudno się domyślić, przewinęła się tam również kwestia kolejnej podróży do Zony (via DTF).
Galjonkin stwierdził, że Siergiej Grigorowicz (szef GSC Game World i właściciel praw do marki S.T.A.L.K.E.R.) zapowiedział omawianą produkcję tak wcześnie (trzy lata to przecież kawał czasu), by wygenerować tak zwany „hype” i powołując się na duże zainteresowanie graczy, znaleźć dla niej wydawcę. Galjonkin mówił też, że gra znajduje się obecnie we wczesnej fazie projektowej, a powstanie przy udziale nowego zespołu, niezwiązanego z trzecią odsłoną cyklu Kozacy; niemniej oprócz nowych deweloperów w ekipie mieliby się pojawić również ludzie, którzy brali udział w tworzeniu wcześniejszych produkcji spod szyldu S.T.A.L.K.E.R.
W tym momencie warto przypomnieć, że na podstawie enigmatycznego tweeta Galjonkina gracze zaczęli snuć domysły, wedle których S.T.A.L.K.E.R. 2 miałby działać w oparciu o technologię Unreal Engine; sam zainteresowany w żaden sposób nie odniósł się jednak do tych rewelacji.
To skomplikowane
Dzieje projektu S.T.A.L.K.E.R. 2 były burzliwe. Gra została zapowiedziana w 2010 roku, a według pierwszych oficjalnych doniesień jej premiera miała się odbyć dwa lata później. W poszukiwaniu ciekawych pomysłów na questy twórcy zwrócili się nawet z prośbą o pomoc do fanów. Po kilku miesiącach GSC Game World podzieliło się też pierwszymi konkretami, zgodnie z którymi tytuł miał wymagać stałego połączenia z Internetem (choć szybko okazało się, że autorzy nie podjęli jeszcze decyzji w tej sprawie) i najlepiej wyglądać na komputerach osobistych (nie zapominajmy, że produkcja zmierzała również na konsole poprzedniej generacji). Pierwsze zgrzyty pojawiły się pod koniec 2011 roku, kiedy to do sieci trafiły szkice koncepcyjne z gry oraz informacja, że studio zostanie zamknięte. Ostatecznie projekt został zawieszony w kwietniu 2012 roku, by niczym Feniks z popiołów odrodzić się po sześciu latach; w międzyczasie pojawiły się plotki, wedle których prawa do marki miała przejąć Bethesda lub firma BitComposer Games, jednak szybko zostały one zdementowane.