Wielki fan STALKER-a 2 wziął sprawy w swoje ręce i ulepszył masę elementów gry
Jeden z fanów STALKERA-a 2 opracował wielką modyfikację Vanilla 2.0 Overhaul, która gruntownie przerabia mechanikę i balans rozgrywki gry.

Od premiery S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl minęły już cztery miesiące. Gra została ogólnie przyjęta ciepło (na Steamie ma 82% pozytywnych recenzji), ale część graczy, w tym zwłaszcza wielu weteranów serii, uważa, że sporo rzeczy można by w niej poprawić. Jeden z nich postanowił zrobić coś więcej niż tylko narzekać i opracował modyfikację Stalker Infinity - Vanilla 2.0 Overhaul, która przerabia masę elementów rozgrywki.
Zmian jest od groma i nie sposób wymienić ich w tym artykule wszystkich, ale w uproszczeniu można stwierdzić, że dzielą się na kilka kategorii.
- Ekonomia została przerobiona tak, aby nie obracała się już wokół mozolnego gromadzenia i sprzedawania słabego uzbrojenia. Zamiast tego zarabiamy głównie robiąc ciekaw rzeczy, np. wykonując zadania, polując na artefakty, eksplorując mapę w poszukiwaniu skrytek czy też zabijając mutanty, które teraz noszą przy sobie łupy. Nagrody za wszystkie te aktywności zostały co najmniej podwojone, więc można polegać na nich jako głównym źródle zarobku. Odpowiednio zmodyfikowano również ceny.
- Walka: wprowadzono zaawansowaną balistykę (autor zbudował ten aspekt na fundamentach swojego wcześniejszego moda, nazwanego FUBAR), jak również zwiększono realizm pancerzy i amunicji. Zwiększono także siłę eksplozji oraz uczyniono wrogów znacznie groźniejszymi. To ostatnie zostało zrobione w sensowny sposób - przeciwnicy zachowują się sprytniej i bardziej naturalnie, ale też nie mają sokolego wzroku pozwalającego im trafiać bez bezbłędnie z dużych odległości, co potrafi się zdarzać w podstawowej wersji gry. Zróżnicowano również sprzęt nieprzyjaciół. Ogólnie jest on mocniej zróżnicowany, zarówno pod względem jakości, jak i rodzajów przedmiotów.
- Artefakty zostały gruntownie przerobione, bo było mocno rozczarowujące w podstawowej wersji gry, głównie z powodu małej różnorodności efektów. Aby to zmienić mod wprowadził dziesiątki nowych efektów, przez co korzystanie z nich stało się znacznie bardziej przydatne. Równocześnie utrudniono ich zdobywanie – teraz najlepsze z nich znajdziemy tylko za pomocą dobrych wykrywaczy.
- Inne mechaniki: zmieniono również wiele innych elementów gry. Przykładowo, apteczki nie leczą natychmiastowo i musimy trochę poczekać, aż spełnią swoje zadanie, a głód pogarsza kondycje postaci i tempo regeneracji. Ułatwiono bieganie, ale za to wzmocniono efekty promieniowania. Ponadto sen stał się bardzo ważny. W podstawowej wersji gry balans tego elementu był popsuty i w praktyce można było wcale nie spać, jeśli tylko korzystało się z napojów energetycznych.
Abonament Game Pass kupisz tutaj
Jak widać, zmian jest cała masa. Są one na tyle duże, że stare save’y nie będą działały. Koniczne jest rozpoczęcie nowej rozgrywki od początku, aby gra mogła właściwie zaimplementować modyfikacje rozgrywki oraz łupów. Ponadto autor rekomenduje zabawę na poziomie trudności Weteran, gdyż z myślą o nim opracowano modyfikację.
Instalacja modyfikacji jest prosta. Wystarczy, że pobierzecie projekt z serwisu Nexus i wypakujecie jego archiwum do „….S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl\Stalker2\Content\Paks\~mods". Jeśli macie jakieś zainstalowane jakieś inne modyfikacje to warto sprawdzić, czy nie pojawiają się konflikty za pomocą ZonePaq Toolkit?..
Przypomnijmy, że S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ukazał się 20 listopada 2024 r. Od premiery produkcja dostępna jest także w abonamencie Game Pass, zarówno na PC, jak i konsolach Xbox Series S oraz Xbox Series X.
- Stalker Infinity: Vanilla 2.0 Overhaul - strona modyfikacji w serwisie Nexus
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl na Steamie
- STALKER 2: Heart of Chornobyl – recenzja. Po 70 godzinach to wciąż gra, którą kocha się pomimo wad
- STALKER 2 – poradnik do gry