autor: Zuzanna Domeradzka
STALKER 2 „stanie się grą, jaką sobie wyobrażaliśmy, i na którą zasługujecie”. GSC Game World przedstawiło ambitny plan naprawy strzelanki i systemu A-Life 2.0
Twórcy STALKER-a 2 przedstawili dokładne plany rozwoju postapokaliptycznej strzelanki. Nadciągają kolejne usprawnienia systemu A-Life 2.0.

Ostatnia duża aktualizacja do gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, która zmieniła i wprowadziła do produkcji masę nowych rzeczy, została udostępniona w połowie marca – pod koniec zeszłego miesiąca zaś studio GSC Game World opublikowało większy patch skupiający się jedynie na poprawkach błędów. Fani tego wydanego w 2024 roku postapokaliptycznego FPS-a nie będą musieli szczególnie długo czekać w niepewności na kolejne istotne usprawnienia, gdyż deweloperzy nakreślili jasny plan jego rozwoju (co zresztą zapowiadali już wcześniej).
Twórcy S.T.A.L.K.E.R.-a 2 poinformowali, że gra będzie w tym roku regularnie aktualizowana, co sprawi, że stanie się „lepsza w każdym aspekcie”. Duże patche mają ukazywać się co kwartał. Ponadto deweloperzy chcą testować nowinki 2 razy przed wypuszczeniem danego update’u – wewnętrznie i w ramach zamkniętej bety.
Dzięki odpowiedniemu planowi, przeprowadzanym podwójnie testom (będą wewnętrzne oraz w formie zamkniętej bety dla dużych aktualizacji) wszystkich funkcji i poprawek oraz waszym opiniom, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl stanie się grą, jaką sobie wyobrażaliśmy – i na którą zasługujecie.
Studio GSC Game World podzieliło się już najważniejszymi nowinkami, które trafią do S.T.A.L.K.E.R.-a 2 w drugim kwartale 2025 r., czyli najpóźniej do końca czerwca. Wśród nich znajdują się kolejne poprawki krytykowanego systemu A-Life 2.0, odpowiadającego za zachowania postaci niezależnych w Zonie.
- Ludzie w walkach staną się mądrzejsi – mają lepiej wykorzystywać osłony czy flankować gracza.
- Mutanty będą reagowały na zagrożenia oraz jadły zwłoki.
- Pojawią się inne „trwałe” ulepszenia A-Life 2.0.
W końcu poznaliśmy też szczegóły dotyczące oficjalnego wsparcia modów dla S.T.A.L.K.E.R.-a 2. W drugim kwartale 2025 roku udostępniona zostanie wybranym twórcom zamknięta wersja narzędzia do tworzenia modyfikacji, a następnie beta ModKit-u SDK dla wszystkich graczy. Ponadto studio GSC Game World wprowadzi integrację gry z projektami publikowanymi na mod.io oraz w Warsztacie Steama.
Oprócz tego do S.T.A.L.K.E.R.-a 2 zostaną dodane nowe bronie czy wprowadzone poprawki wpływające na optymalizację gry. Deweloperzy zaznaczają, że to nie wszystkie nowinki, jakie trafią w najbliższych miesiącach do produkcji – z pełną listą zmian zapoznamy się dopiero po wypuszczeniu update’u. Niewykluczone, że nastąpi to lada moment, jako że informator MauroNL zauważył możliwość wcześniejszego pobrania nieopisanego patcha na konsoli Xbox.
Na koniec twórcy przypomnieli o tym, że „oryginalna trylogia” S.T.A.L.K.E.R.-a (tj. Legends of the Zone Trilogy) otrzyma w drugim kwartale tego roku next-genową aktualizację. Szczegóły na jej temat wciąż jednak nie są znane, ale najpewniej chodzi o usprawnienia wizualne wersji gry na PS5 i XSX/S.