autor: Bartosz Świątek
Sprzedaż Wiedźmina 3 dobija do 30 mln; pudełka w odwrocie
Firma CD Projekt upubliczniła raport podsumowujący jej wyniki finansowe w 2019 roku. Dzięki temu poznaliśmy szereg informacji dotyczących m.in. sprzedaży gier polskiego dewelopera na poszczególnych platformach, a także ich popularności w różnych krajach. Dokument podkreśla też olbrzymie znaczenie cyfrowej dystrybucji.
W SKRÓCIE:
- Od premiery sprzedano ponad 28 mln egzemplarzy Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu;
- Najwięcej kopii nabyli pecetowcy, na drugim miejscu uplasowali się posiadacze PS4, zaś na trzecim właściciele Xboksów One;
- w 2019 roku wersja Dzikiego Gonu na Nintendo Switch znalazła 0,7 mln nabywców;
- 96,6% zeszłorocznych przychodów CD Projektu zostało osiągnięte dzięki eksportowi;
- gry dewelopera są najpopularniejsze w Ameryce Północnej i Europie;
- dystrybucja cyfrowa odpowiada za lwią część sprzedanych egzemplarzy i przychodów rodzimej firmy.
Firma CD Projekt opublikowała raport finansowy podsumowujący jej wyniki w minionym roku. Dzięki dokumentowi dowiedzieliśmy się m.in., że do klientów trafiło już 28,3 mln egzemplarzy gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Produkcja jest najpopularniejsza pośród pecetowców – na komputerach sprzedano około 12,4 mln kopii. Na drugim miejscu uplasowało się PlayStation 4 (mniej więcej 10,8 mln), zaś na trzecim Xbox One (około 4,3 mln). Solidny wynik – 0,7 mln – zanotowała konsola Nintendo Switch, na której Dziki Gon zadebiutował dopiero w październiku zeszłego roku. Są to wyniki przybliżone, wyciągnięte w oparciu o analizę poniższego wykresu.
Wiedźmin 3 – sprzedaż w poszczególnych latach i krajach
W zeszłym roku Wiedźmin 3 cieszył się największą popularnością w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji.
Eksport i cyfrowa dystrybucja kluczami do sukcesu
Znakomita większość – 96,6% – przychodów rodzimego studia pochodzi ze sprzedaży eksportowej, co pokazuje, jakie znaczenie ma rodzimy rynek w porównaniu do reszty świata. Produkcje CD Projektu (mowa tu nie tylko o Dzikim Gonie) znalazły najwięcej odbiorców w Ameryce Północnej (60%) oraz Europie (25%). Kluczowa jest tutaj dystrybucja cyfrowa, a konkretniej takie platformy, jak GOG.com, Steam, PlayStation Store, Xbox Games Store, Origin, Amazon, Humble Bundle, Epic Games Store oraz App Store – za ich pośrednictwem sprzedano 81% egzemplarzy gier (a jeśli uwzględnić sam Dziki Gon współczynnik ten jest o 1% większy). Najwięcej pieniędzy zarobiono na Wiedźminie 3 (wraz z dodatkami), Gwincie: Wiedźmińskiej grze karcianej oraz Wojnie Krwi: Wiedźmińskich Opowieściach.
Dystrybucja cyfrowa ma też olbrzymie znaczenie dla przychodów osiąganych przez omawianą firmę – w tym roku odpowiadała za 74% (lub 81% jeśli mówimy o przychodach skonsolidowanych). Rok wcześniej obydwie statystyki były jeszcze wyższe (lepszy wynik fizycznej sprzedaży w 2019 r. jest związany z premierą Wiedźmina 3 na Nintendo Switch oraz edycjami kolekcjonerskimi Cyberpunka 2077). Słowem – znakomita większość pieniędzy zarabianych przez CD Projekt jest uzyskiwana dzięki sprzedaży cyfrowych kopii gier.
- CD Projekt RED – strona oficjalna
- Wiedźmin 3: Dziki Gon – strona oficjalna
- Recenzja gry Wiedźmin 3 na Nintendo Switch – Brzydki? Tak. Grywalny? Jak cholera!