autor: Marek Grochowski
Spadek sprzedaży PlayStation jedną z przyczyn kłopotów finansowych Sony
Koncern Sony opublikował swoje wyniki finansowe za okres kwiecień-czerwiec 2009 r. Poza wykazaniem straty netto na poziomie 390 mln dolarów firma podała też statystyki sprzedaży swoich produktów. Sprzęt, który najbardziej nas interesuje – konsole marki PlayStation, w znacznym stopniu przyczynił się do nieciekawej sytuacji japońskiego giganta.
Koncern Sony opublikował swoje wyniki finansowe za okres kwiecień-czerwiec 2009 r. Poza wykazaniem straty netto na poziomie 390 mln dolarów firma podała też statystyki sprzedaży swoich produktów. Sprzęt, który najbardziej nas interesuje – konsole marki PlayStation, w znacznym stopniu przyczynił się do nieciekawej sytuacji japońskiego giganta.
W ciągu trzech rozpatrywanych miesięcy PlayStation 3 rozeszło się na całym świecie w liczbie 1,1 mln egzemplarzy. To o pół miliona mniej niż jeszcze rok temu i o 100 tys. mniej, niż w analogicznym okresie wyniosła sprzedaż Xboksa 360. Jeszcze bardziej niepokojące okazały się wyniki osiągnięte przez PSP. Handheld Sony znalazł tylko 1,3 mln nabywców, czyli aż o 2,4 mln (65%) mniej niż w okresie kwiecień-czerwiec 2008.
Spośród konsol PlayStation najlepiej sprzedawało się ostatnio... PS2. Najpopularniejsza platforma w historii Sony zanotowała 100-tysięczny wzrost sprzedaży i ostatecznie osiągnęła pułap 1,6 mln sztuk w rękach zadowolonych klientów.
Nie przełożyło się to niestety na zainteresowanie grami na PS2 – ich sprzedaż spadła z 19,3 mln w kwartale roku ubiegłego do 8,5 mln obecnie. Także PlayStation 3 nie może pochwalić się sukcesami w zachęcaniu nabywców do kupna rozrywkowych produktów (spadek sprzedaży gier o 35%, z 22,8 mln sztuk do 14,8 mln). W obliczu tych danych kwartalna sprzedaż tylko 8,3 mln pozycji na PSP (czyli 3,5 mln mniej niż rok temu i o 200 tys. mniej niż obecnie na PS2) nie robi już wielkiego wrażenia.
Dywizja Sony, która zajmuje się sprzedażą PlayStation oraz m.in. komputerów VAIO, wygenerowała o 37,4% mniejsze obroty niż rok temu (na poziomie 2,6 mld dolarów), głównie z powodu spadku sprzedaży gier i wymienionych wyżej notebooków. Mając na uwadze problemy również w innych segmentach (m.in. telewizorów Bravia), analitycy Sony prognozują, że do końca roku fiskalnego (wypadającego 31 marca 2010 r.), koncern może zanotować straty operacyjne na poziomie 1,16 mld dolarów, co postawi go w niewygodnej sytuacji wobec konfrontacji z Samsungiem i Panasonic. Na razie prezes Sony, Howard Stringer, zdecydował o zamknięciu ośmiu fabryk firmy oraz redukcji etatów o 16 tys. stanowisk na całym świecie.