autor: Szymon Liebert
Sid Meier's Civilization V – Firaxis mówi o szczegółach dodatku Gods & Kings
Studio Firaxis pokazało na imprezie GDC 2012 nadchodzący dodatek do gry Sid Meier's Civilization V. Dzięki temu poznaliśmy szczegółowe informacje o Gods & Kings.
Firma 2K Games i studio Firaxis ujawniły kolejne szczegóły dodatku Gods & Kings do gry Sid Meier's Civilization V, który trafi do sprzedaży wiosną tego roku. Informacje na temat pierwszego dużego rozszerzenia zostały przekazane na imprezie Game Developers Conference 2012. Przybliżono takie kwestie jak system religii, szpiegostwo, zmiany w zakresie walki, czy chociażby rozbudowane opcje wolnych miast. Fani gry mogą liczyć na sporo zawartości.
Przypomnijmy, że dodatek będzie zawierał 9 cywilizacji, trzy ciekawe scenariusze, 27 jednostek, 13 budynków oraz 9 nowych cudów. Autorzy omówili szczegółowo inne elementy. Przekazujemy je za serwisem Videogamer, który rozpisał całość na punkty.
Religia
- Walutą w przypadku religii będzie wiara – zgromadzimy ją tak samo jak inne surowce.
- Panteon, czyli świątynię bogów, zbudujemy już za 10 punktów wiary. Uzyskanie ich zajmie tylko kilka tur.
- Niektóre jednostki, jak np. wojownicy Piktów przynależący do cywilizacji Celtów, będą generowały wiarę poprzez zabijanie przeciwników.
- W Panteonie wybierzemy 20 różnych wierzeń, np. boga wojny lub boginię polowań.
- Większość umiejętności przypisanych do Panteonu będzie miała związek z terenem. Przykładowo, wiara w boga wojny spowoduje, że otrzymamy bonusowe punkty wiary za zabicie wroga w odległości nie dalszej niż 4 sektory od jednego z miast.
- Cywilizacja będzie mogła zrodzić wielkiego proroka, który pozwoli zapoczątkować religię.
- Autorzy szykują parę predefiniowanych religii (np. chrześcijaństwo lub taoizm), ale gracze będą mogli zmieniać ich nazwy oraz szczegóły. Firaxis stworzyło nawet swoją religię – sidism.
- Wybór panteonu będzie wpływał na religię. Pojawią się także dwa bonusowe współczynniki – Founder (założyciel, stwórca) oraz Follower (zwolennik, wyznawca). Pierwszy z nich będzie gwarantował nagrody za szerzenie religii w kolejnych miastach, a drugi zapewni pewne dodatki wszystkim miastom/religiom, które przystąpią do naszego wyznania.
- System religii został tak zaprojektowany, aby nie wszystkie cywilizacje mogły skorzystać z niego w danej grze. W rozgrywce z udziałem 10 cywilizacji, tylko około 5 z nich będzie mogło stworzyć swoje wyznanie.
- Gdy utworzymy religię, będziemy mogli budować katedry za punkty wiary.
- Punkty wiary posłużą też do najmowania misjonarzy, którzy spróbują przekonać do naszego wyznania mieszkańców dwóch miast. Taka jednostka ma kosztować 200 punktów wiary. W demie dostępnym na GDC, rozgrywającym się w czasach renesansowych, gracz otrzymywał 10 punktów wiary na rundę.
Zmiany w systemie miast
- Wolne miasta otrzymają bardziej rozbudowany system zadań. Mówimy o możliwości występowania paru questów w danym momencie.
- Autorzy dodali miasta kupieckie, które będą oferowały ekskluzywne surowce i dobra swoim sprzymierzeńcom (przykładem jest biżuteria).
- Miasta będą mogły być nękane przez jednostki wojskowe stacjonujące w ich pobliżu. W ten sposób stracimy w ich oczach, ale zyskamy pewne dobra i surowce.
Szpiegostwo
- Szpiegów będziemy obsługiwać za pomocą nowego interfejsu i nie zobaczymy ich jako jednostek na mapach.
- Szpiedzy zostaną podzieleni na trzy kategorie: rekrutów, agentów i agentów specjalnych.
- Każda cywilizacja otrzyma dostęp do szpiegów, gdy tylko pierwsza z nich wejdzie w erę renesansu.
- Dodatkowy szpieg jest przyznawany za przejście w każdą kolejną erę.
- Brytyjczycy otrzymają z automatu dodatkowego szpiega.
- Szpiedzy będą mogli dokonywać przewrotów w wolnych miastach oraz wpływać na wyniki wyborów. Szansa powodzenia takiej misji ma zależeć od ich umiejętności oraz tego, jak długo infiltrowali daną metropolię.
- W grze pojawiła się też zakładka pozwalająca podejrzeć konkretne informacje na temat planów innych cywilizacji. Takie dane będzie można przekazać innym graczom.
Zmiany wojskowe
- Dodatek zawiera wiele nowych jednostek w erze wielkiej wojny – strzelców z karabinami maszynowymi, dwupłatowce oraz czołgi Mark V.
- Skala punktów życia zostanie zwiększona do 100.
- Pojawią się nowe statki marynarki wojennej, które potrafią atakować z bliskiej odległości.
- Firaxis postanowił zwolnić tempo walki, bo, zdaniem studia, rozwijała się ona zbyt szybko w podstawowej wersji gry.
Powyższe zmiany na pewno są ciekawe i wzbogacą grę o nowe taktyki. Miejmy nadzieję, że ich implementacja przebiegnie bez problemów. W przypadku tak obszernych i skomplikowanych projektów nietrudno bowiem o błędy, o czym wiedzą weterani Civilization V (produkcja wciąż boryka się z pewnymi niedociągnięciami). Civilization V: Gods & Kings trafi do sprzedaży wiosną – dokładna data premiery nie została jeszcze podana przez wydawcę.