autor: Paweł Krzystyniak
Sid Meier's Civilization – 25. urodziny marki i ponad 33 miliony sprzedanych egzemplarzy
Seria Sid Meier's Civilization obchodzi swoje 25. urodziny. Z tej okazji jej twórcy spotkali się na panelu dyskusyjnym podczas DICE Summit 2016, by omówić fenomen tego cyklu.
Pierwsza odsłona Civilization zadebiutowała w roku 1991, a więc w momencie gdy na rynku królowały już inne, podobne produkcje – 2 lata wcześniej zadebiutowały Populous i SimCity. Grze stworzonej przez Sida Meiera dla studia MicroProse udało się jednak nie tylko osiągnąć sukces, ale też szybko wypracować status produkcji kultowej. Sami twórcy stwierdzili, że ogromna popularność pierwszej części serii spowodowana była przede wszystkim oddaniem w ręce graczy zaawansowanej gry strategicznej, łączącej aspekty ekonomiczne i militarne, zachowując przy tym stosunkową prostotę. Efektem tych działań była gra na tyle przystępna, że nie odstraszała przy pierwszym kontakcie, a jednocześnie na tyle złożona by oferować wciągającą rozgrywkę na wiele godzin.
Ze względu na ogromną popularność pierwszej części powstanie sequelu było tylko kwestią czasu. Civilization 2 zadebiutowało w roku 1996 i szybko pobiło przewidziane przez deweloperów wyniki sprzedaży. Sam Sid Meier stwierdził, że sukces drugiej części spowodowany był w dużej mierze bardzo aktywną społecznością moderów. To zresztą nie zmieniło się do dzisiejszego dnia – najnowsza odsłona głównej serii, Civilization V, posiada ponad 5500 modów w Warsztacie Steam. Kolejne lata przyniosły kolejne gry z cyklu i chociaż grafika ewoluowała, to niezwykle wciągający trzon rozgrywki pozostał taki sam, a Cywilizacja nadal wciągała bez reszty. Najlepiej podsumowuje to „syndrom jednej tury”, który w ciągu lat stał się internetowym memem, a zarazem jednym ze znaków rozpoznawczych serii.
Podczas spotkania deweloperów na DICE Summit 2016, w którym udział wzięli Soren Johnson, Brian Reynolds, Bruce Shelley oraz Sid Meier, ujawniono także bardzo interesujące statystyki dotyczące tego kultowego cyklu. Przez 25 lat seria Civilization doczekała się 66 różnych odsłon – w tym spinoffów i mobilnych produkcji, takich jak Civilization Revolution. Gry sprzedały się w ponad 33 milionach egzemplarzy, z czego samo Civilization V z dodatkami może pochwalić się wynikiem rzędu 8 milionów. Według platformy Steam, gracze spędzili ponad miliard godzin z grami zapoczątkowanymi w roku 1991 przez MicroProse.