autor: Michał Kułakowski
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – kompendium wiedzy [aktualizacja 2#: Informacje o dodatku Rising Tides]
W kompendium zebrano aktualne informacje dotyczące kolejnej odsłony serii Civilization, tym razem przenoszącej nas na obcą planetę i stawiającej w roli lidera grupy kosmicznych kolonistów.
- 1. Fabuła
- 2. Rozgrywka
- 3. Technologie i rodzaje zwycięstw
- 4. Dodatek Rising Tide
- 5. Multiplayer
- 6. Technikalia
- 7. Multimedia
Aktualizacja #1 (24 października 2014 – uzupełnienie popremierowe): Premierę gry mam już za sobą, tak więc aktualizujemy kompendium, wzbogacając je, między innymi, o informacje związane z recenzjami tytułu, a także materiały video.
Aktualizacja #2 (2 października 2015 roku – informacje o dodatku Rising Tide): Kompendium aktualizujemy o podstawowe informacje dotyczące pierwszego rozszerzenia dla gry, zatytułowanego Risng Tides, które zadebiutuje w sprzedaży 9 października 2015 roku.
Kwietniowa zapowiedź Sid Meier's Civilization: Beyond Earth wyjątkowo pozytywnie zaskoczyła fanów Cywilizacji, zwłaszcza tych starszych stażem, którzy pamiętają wydaną w 1999 roku grę Alpha Centauri. Ta legendarna turowa strategia pozwalała nam wcielić się w dowódcę jednej z kilku frakcji kolonistów zasiedlających obcą planetę. Beyond Earth można śmiało nazwać duchowym spadkobiercą tej produkcji. Warto jednak zaznaczyć, że choć deweloperzy nie zaprzeczają oczywistym inspiracjom, tytułu nie należy traktować jako bezpośredniej kontynuacji hitu sprzed lat. Jest on raczej nowym i świeżym spojrzeniem na to jak może wyglądać Civilization w futurystycznej i kosmicznej otoczce.
Premiera Sid Meier's Civilization: Beyond Earth miała miejsce 24 października 2014 roku. Gra ukazała się w wersji przeznaczonej na komputery wyposażone w system Windows, a także Mac OS.
Już na kilka dni przed debiutem Beyond Earth pojawiły się pierwsze recenzje i wrażenia pochodzące z pełnej wersji gry. W większości oceny wystawione tytułowi są pozytywne i oscylują w granicach 80% (średnia w serwisie metacritic to 82 punkty). Krytycy zarzucają produkcji wtórność i zbyt duże podobieństwo do piątej odsłony Civilization, co czyni z niej propozycję głównie dla fanów cyklu. Wśród minusów gry wymienianie są także często problemy z komputerowym AI, niewielkie możliwości dyplomatyczne, ograniczona liczba jednostek, a także mało interesujące frakcje, pozbawione charakteru znanego z Civilization czy Alpha Centauri. Część z zarzutów wobec gry twórcy postanowili poprawić i wyeliminować w zapowiedzianym w maju 2015 roku pierwszym rozszerzeniu zatytułowanym Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide.
1. Fabuła
Chociaż w kontekście cyklu Civilization nie mówimy praktycznie nigdy o warstwie fabularnej, w Beyond Earth sprawa wygląda nieco inaczej. Deweloperzy stworzyli autorską wizję przyszłości ludzkości i naszej planety. Ma ona być wyjątkowo obszerna i bogata w różnego rodzaju detale, a jej opis znajdziemy zarówno w encyklopedii oraz w krótkich notkach dotyczących budynków, technologii czy jednostek.
Akcja gry rozpoczyna się około roku 2265 roku i obejmie kilka kolejnych tysiącleci. Nasza planeta jest spustoszona wojnami i klęskami żywiołowymi. Z chaosu, w który wpadł świat, wyłoniły się zupełnie nowe organizacje polityczne, takie jak Sojusz Pan-Azjatycki czy Ludowa Unia Afrykańska. Ich liderzy jedyną nadzieję na pomyślną przyszłość ludzkości widzą w kolonizacji obcych planet i eksploracji przestrzeni kosmicznej. Wszystkie narody zaczynają więc wyścig o to komu jako pierwszemu uda się założyć stałą kolonię poza naszym układem słonecznym.
W podstawowej grze znajdziemy 8 stronnictw, które pełnią rolę podobną do cywilizacji z głównych odsłon serii. Wybór frakcji nie będzie rzutował jednak tak znacząco na politykę wewnętrzną i strategię, jak ma to miejsce chociażby w Civilization V, ponieważ nasza misja przez większy czas rozgrywki nie będzie miała kontaktu z ziemskimi liderami. Wiele fabularnych niespodzianek zaserwuje nam system dynamicznych questów oraz eksploracja pozaziemskiego świata, który ma kryć w sobie wiedzę oraz ruiny dawno zniszczonej obcej cywilizacji.
Opcjonalne zadania nie tylko przedstawią nam fabułę gry, ale pomogą w rozwoju kolonii i doborze strategii odpowiadającej naszemu stylowi zabawy
2. Rozgrywka
Model rozgrywki w grze wyda się znajomy wszystkim tym, którzy choć raz zetknęli się z serią Civilization. W Sid Meier's Civilization: Beyond Earth zostajemy dowódcą misji, której zadaniem zbadanie i kolonizacja nieznanej planety. Gra korzysta z silnika oraz ulepszeń wprowadzonych wraz z piątą odsłoną cyklu. Oznacza to, że mapa świata podzielona je na heksy, na których przebywać mogą jedynie pojedyncze jednostki. Osoby, które przeżyły kilka lat temu szok związany z pojawieniem się tych elementów w serii łatwo mogą sobie wyobrazić jakie taktyczne implikacje nosi ich ponowne zastosowanie.
Rozpoczynając zabawę wybieramy wielu różnych startowych bonusów, ustalając typ statku jakim podróżujemy, rodzaj kolonistów itd. Musimy zdecydować się także na jeden z trzech typów środowiska nowego świata. Może być on porośnięty gęstymi lasami, pokryty suchymi i nieprzyjaznymi pustyniami lub niebezpiecznymi grzyboodpornymi organizmami. Planetę zamieszkuje również obca flora i fauna, z którą przy odrobinie wysiłku możemy prowadzić harmonijne życie. W niektórych miejscach natkniemy się również na ruiny wspomnianej już wymarłej cywilizacji.
W przeciwieństwie do Alpha Centauri, w której wszystkie frakcje były częścią tej samej ekspedycji, w Beyond Earth kolejne stronnictwa pojawiać mogą się na planszy z opóźnieniem wynoszącym nawet kilkadziesiąt tur. Czas przybycia na planetę będzie zależał od czynników losowych. Spóźnialscy otrzymują nieco lepszy sprzęt, przydatny w początkowym rozwoju, dzięki któremu są w stanie dogonić oponentów i prowadzić z nim wyrównaną walkę na wszystkich polach.
Przygodę w obcym świecie zaczynamy z małą kolonią, która jest wyjątkowo wrażliwa na ataki oraz różnego rodzaju niebezpieczeństwa. Najistotniejszą cechą początkowego etapu gry jest konieczność ochrony osady, która dopiero po długim czasie staje się pełnoprawnym miastem. Element przetrwania za wszelką cenę będzie więc wyjątkowo silny. Najbardziej zagrażać mają nam agresywne obce formy życia, z łatwością radzące sobie z niedoświadczonymi oddziałami zwiadowczymi. Gracze mogą oczywiście budować ulepszenia na otaczających osiedlę polach, a także stawiać w jego obrębie budynki oraz odkrywać przydatne technologie. Wspominany już system questów, nie tylko przedstawi nam lepiej świat gry, ale także zręcznie pokaże wiele systemów rozgrywki oraz pomoże w wyborze interesującej nas ścieżki rozwoju kolonii.
Z czasem rozwiniemy w pełni samowystarczalną gospodarkę i zaczniemy zakładać kolejne miasta, zdobywając nowe przyczółki i terytorium. Poprzednio groźne zwierzęta staną się na tym etapie zabawy interesującym narzędziem. Obcych możemy bowiem oswoić lub w różny sposób sprowokować do ataków na miasta przeciwników.
Istotną częścią zabawy pozostaje eksploracja. Mapa ukryta zostanie za standardową „mgłą wojny”. Dopiero wraz z wystrzeleniem pierwszych sztucznych satelitów zyskamy podgląd na całą planetę. Orbitalne urządzenia i instalacje pełnią zresztą bardzo ważną rolę i pozwalają na prowadzenie szybkich działań wojennych, a także wydajniejsze zarządzanie państwem. Działania prowadzone nad głowami naszych obywateli zostaną ukazane na osobnej planszy.
3. Technologie i rodzaje zwycięstw
Dość duże zmiany zostały wprowadzone do mechaniki odkrywania nowych technologii. Do przeszłości odchodzi grupujące je standardowe linearne drzewko wynalazków. Zamiast tego mamy do czynienia z ich rozległą siecią, podzieloną na trzy grupy tematyczne związane z podstawowymi sposobami osiągnięcia zwycięstwa. Sprawia to, że rozwój naszej kolonii jest bardziej elastyczny i ciekawszy. Pierwsze technologie wynajdywane przez naszych naukowców należeć będą do znajomych dziedzin wiedzy, takich jak fizyka czy bioinżynieria, jednak po wielu godzinach rozgrywki w laboratoriach opracowywać będziemy już kompletnie futurystyczne i szalone idee. Choć deweloperzy puścili wodze wyobraźni, równocześnie starali się względnie realistycznie przewidzieć możliwy rozwój myśli technicznej oraz społecznej.
Trzy grupy technologiczno-filozoficzne (tzw. affinity) pełnią kluczową rolę w określeniu naszej strategii oraz sposobu działania, zwłaszcza w końcowym etapie gry. Są nimi Czystość, Harmonia oraz Supremacja. Z tymi rodzinami technologii bezpośrednio powiązane są także trzy z pięciu rodzajów zwycięstw. Dwa pozostałe to standardowe zwycięstwo militarne oraz dyplomatyczne.
Czystość
Koloniści wyznający ideę Czystości wierzą, że jedynym sposobem na zachowanie człowieczeństwa jest sprzeciw wobec stosowania wszelkiego rodzaju modyfikacji genetycznych oraz mechanicznych naszych ciał. Zwolennicy tej filozofii rozwijają natomiast intensywnie technologie terraformacyjne, a ich ostatecznym celem będzie stworzenie drugiej Ziemi. Jednostki oraz struktury wojskowe zwolenników tej doktryny skupiają się wykorzystaniu możliwości i umiejętności defensywnych.
- Rodzaj zwycięstwa: Skonstruowanie portalu na Ziemię, a następnie przeniesienie z niej kolonistów oraz uchodźców.
Supremacja
Zwolennicy Supremacji wierzą w czystą siłę militarną oraz zdolności ludzkiego umysłu. Nie ograniczają rozwoju technologii, wychodząc z założenia, że cel uświęca środki. Ich dążeniem jest nie tylko zdobycie całkowitej kontroli nad nowym światem, ale również nad Ziemią. Jednostki oraz struktury wojskowe przedstawicieli tej filozofii skupiają się wykorzystaniu możliwości i umiejętności ofensywnych.
- Rodzaj zwycięstwa: Skonstruowanie portalu na Ziemię, a następnie wysłanie przez niego sił militarnych, których celem jest podbicie i zniewolenie rodzimej planety
Harmonia
Zwolennicy harmonii chcą przystosować swoje organizmy do życia na nowej planecie tak, by współistnieć z nią bez jakichkolwiek przeszkód. Rozwijając technologie z tej rodziny zyskujemy dostęp do zaawansowanych badań genetycznych oraz możliwość oswajania lokalnej fauny i flory. Jednostki oraz struktury wojskowe przedstawicieli tej filozofii równoważą swoje zdolności ofensywne jak i defensywne.
- Rodzaj zwycięstwa: Odkrycie tajemnic planety oraz poznanie losu zaginionej obcej cywilizacji
4. Dodatek Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – Risnig Tide
Dodatek Rising Tide to pierwsze rozszerzenie dla gry, którego premiera została wyznaczona an 9 październiak 2015 roku. Wprowadza on liczne nowe elementy rozgrywki, które przedłużają i różnicują zabawę. Jego twórcy odnoszą się przy tym do zarzutów i sugestii wielu fanów serii Civilization, starając się poprawić najbardziej krytykowane aspekty podstawki.
Najprawdopodobniej jedną z najważniejszych nowości, jakie oferuje rozszerzenie, jest możliwość prowadzenia ekspansji na morzach i oceanach. Twórcy pozwolili na budowanie całych osad na powierzchni morza, a także wydobywanie surowców z jego dna. Oczywiście wraz z oddaniem graczom zupełnie nowego rodzaju terenu do kolonizacji, twórcy wprowadzili także kolejne gatunki obcych, potrafiących zatrzymać rozwój każdej kolonii. Nowe rodzaje map pozwalają na zabawę na planetach pokrytych w dużej części wodą, mroźną tundrą lub kamienno-wulkanicznymi pustkowiami. W trakcie eksploracji obcych światów odkryjemy teraz także obce artefakty, których zdobycie nieco podobnie do starożytnych ruin w Civilization V odblokowuje dostęp do nowych technologii, ulepszeń itd. z tym, że gracze mają większy wpływ na rodzaj otrzymanych bonusów.
Rising Tide rozbudowuje system dyplomacji, który w oryginalnej edycji gry oferował jedynie podstawowe opcje. Ważnym elementem związanym z tym aspektem rozgrywki są cechy charakteru lidera naszego imperium oraz przywódców wrogich frakcji. W przypadku oponentów pojawiają się one u nich losowo wraz z trwaniem rozgrywki i w zależności od kombinacji wpływają na kierunek rozwoju ich polityki. Gracze otrzymują kolejne cechy przywódcy wraz z rozwojem stolicy i całego państwa. Wpłyną one na naszą pozycję w negocjacjach z sąsiadami, które oparte są teraz na wskaźniku określającym strach lub respekt jakim nas darzą. Rozszerzenie dodaje także czterech nowych sponsorów, a wraz z nimi cztery nowe stronnictwa.
Zmieniono również sposób w jaki działają grupy technologiczno-filozoficzne. Zamiast skupiać się jedynie na jednej z trzech dostępnych ścieżek rozwoju, gracze mogą wybrać teraz hybrydowe rozwiązanie, za które nie będą już karani. Osoby, które postawią np. na technologie czystości i harmonii otrzymają teraz nowe alternatywne jednostki hybrydowe. Rozwiązanie to wprowadza bardziej elastyczną strategię budowy imperium.
Poza wymienionymi nowościami, Rising Tide oferuje również wiele nowych technologii, jednostek, wydarzeń oraz ulepszeń istniejących już opcji.
5. Multiplayer
W rozgrywkach wieloosobowych może wziąć udział maksymalnie 8 graczy, z których wszyscy rozpoczynają zabawę w tym samym momencie. W trakcie rozgrywki możemy wybrać opcję włączenia przeprowadzania jednoczesnych tur, co sprawia, że nie musimy czekać bezczynnie na swoją kolejkę. Zabawa odbywa się lokalnie lub w sieci.
6. Technikalia
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth zostało zbudowane na podstawie silnika piątej odsłony Civilization. Choć grę wzbogacono o nowe efekty graficzne, nie powinna ona sprawić problemów osobom, które bez problemu grały w piątkę na swoich komputerach. Warto oczywiście pamiętać, że wydajność tytułu będzie zależała od rozmiaru mapy oraz ilości frakcji aktywnych w trakcie rozgrywki.
Minimalne wymagania sprzętowe
- Procesor: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz / AMD Athlon X2 64 2.0 GHz
- Pamięć RAM: 2 GB
- Karta grafiki: z DirectX 11, 256 MB pamięci (ATI HD3650 / Nvidia 8800 GT / Intel HD 3000 lub lepsza)
- Miejsce na dysku: 8 GB
- System operacyjny: Windows Vista SP2 / Windows 7
Rekomendowane wymagania sprzętowe
- Procesor: Quad Core 1.8 GHz
- Pamięć RAM: 4 GB
- Karta grafiki: z serii AMD HD5000 / Nvidia GT400 / Intel IvyBridge
- Miejsce na dysku: 8 GB
- System operacyjny: Windows Vista SP2 / Windows 7