autor: Aleksander Kaczmarek
Rekordowe zyski koncernu Activision Blizzard
Nawet Chuck Norris nie byłby w stanie zarobić więcej od koncernu Activision Blizzard. Wydawca takich gier jak Call of Duty: Modern Warfare 3, World of Warcraft czy Skylanders Spyro's Adventure przedstawił imponujące wyniki finansowe odnotowane w 2011 roku.
- 2007: 1,35 mld dolarów (zysk netto 227 mln dolarów)
- 2008: 3,03 mld dolarów (strata netto 107 mln dolarów)
- 2009: 4,28 mld dolarów (zysk netto 113 mln dolarów)
- 2010: 4,45 mld dolarów (zysk netto 418 mln dolarów)
- 2011: 4,76 mld dolarów (zysk netto 1,08 mld dolarów)
- 2012 – 5 mld dolarów?
Ponad miliard dolarów – tyle wyniósł rekordowy zysk netto koncernu Activision Blizzard, odnotowany w ubiegłym roku. Tradycyjnie już największy wkład miały w to gry z serii Call of Duty (zarówno Modern Warfare 3, jak i Black Ops) oraz hegemon na rynku MMORPG - World of Warcraft. Amerykański potentat nie kryje jednak zadowolenia z dobrych wyników swojej nowej marki – Skylanders oraz dużej popularności usługi sieciowej Call of Duty Elite.
To był kolejny świetny rok dla koncernu Activision Blizzard, któremu udało się utrzymać fotel lidera wśród największych wydawców w branży. Przychody firmy kierowanej przez Bobby'ego Koticka sięgnęły 4,76 mld dolarów, czyli o ponad 300 mln więcej niż w 2010 r. Korzystne rezultaty przyniosły m.in. decyzja o rezygnacji z wydawania kolejnych odsłon niedochodowych serii (w tym np. Guitar Hero) oraz dokończenie procesu restrukturyzacji. W efekcie zysk netto udało się zwiększyć z 418 mln do 1,08 mld dolarów.
Na czym zarabia Activision?
Podstawą sukcesów finansowych koncernu pozostaje marka Call of Duty. Opublikowany wczoraj raport, podsumowujący czwarty kwartał i cały ubiegły rok, nie ujawnia konkretnych danych o sprzedaży, ale potwierdza, że Call of Duty: Modern Warfare 3 była najlepiej sprzedającą się grą 2011 roku, a na piątym miejscu zestawienia bestselerów uplasowała się wcześniejsza odsłona serii – Call of Duty: Black Ops. Świetne wyniki odnotowała nowa marka w portfolio wydawniczym Activision – Skylanders. Skylanders Spyro's Adventure była w ubiegłym roku najchętniej kupowaną grą dla dzieci, a na całym świecie rozeszło się ponad 20 milionów związanych z nią zabawek.
Ponad 1,5 mld dolarów amerykański gigant zarobił w segmencie usług sieciowych, w tym dystrybucji elektronicznej. Szefowie koncernu Activision bardzo duży potencjał upatrują m.in. w platformie Call of Duty Elite. Do końca stycznia liczba jej użytkowników osiągnęła pułap 7 mln, z czego 1,5 mln zdecydowało się na roczną, płatną subskrypcję konta „gold”.
Zadyszka Blizzarda
Blizzard Entertainment, czyli drugi z członów koncernu, utrzymał swą pozycję jednego z najważniejszych wydawców na rynku gier komputerowych. Mimo to osiągane przez firmę przychody wyraźnie zmalały i zamknęły się w ubiegłym roku kwotą „zaledwie” 500 mln dolarów. Liczba abonentów World of Warcraft nieznacznie spadła, o czym szerzej informujemy w jednym z wcześniejszych newsów. Mimo to twórcy pozostają dobrej myśli. Według zapewnień Mike'a Morhaime'a, gra zanotowała bardzo dobry start na rynku brazylijskim. Wielką popularność zdobyła także reklamówka z Chuckiem Norrisem, którą tylko w serwisie youtube obejrzało dotąd ponad 29 mln internautów.
Quo vadis Acti?
W planie wydawniczym branżowego giganta jest oczywiście kolejna odsłona serii Call of Duty. Od ekipy Blizzarda możemy oczekiwać zapowiedzianego wcześniej dodatku do World of Warcraft - Mists of Pandaria, a także premier Diablo III i StarCraft II: Heart of the Swarm, na które jednak przyjdzie graczom jeszcze trochę poczekać.
W marcu Activision wyda Call of Duty: Modern Warfare 3 Content Collection, czyli kompilację dodatków, które wcześniej dostępne były jedynie dla subskrybentów usługi Call of Duty Elite na platformie Xbox 360. Fanów smoka Spyro czeka kolejna gra z serii Skylanders – Skylanders Giants. Koncern nie rezygnuje także z rozwoju sieciowego Call of Duty China bazującego na systemie mikrotransakcji oraz finansowania nowego, innowacyjnego projektu studia Bungie.