Raport finansowy Microsoftu - Minecraft ratuje Xboksa
Firma Microsoft opublikowała raport finansowy za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2016. Choć nie podano szczegółowych danych, sam gigant z Redmond przyznał, że tylko sprzedaż zakupionego w ubiegłym roku Minecrafta pozwoliła na zwiększenie zysku z sektora gier.
Firma Microsoft opublikowała raport finansowy za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2016 wraz z jego omówieniem na swojej oficjalnej stronie. Tym razem gigant z Redmond postanowił nieco zmienić formę przedstawienia wyników finansowych, w skutek czego nie poznaliśmy dokładnych danych m.in. na temat sprzedaży konsol (od teraz za wyznacznik ich popularności będzie służyła platforma Xbox Live) oraz najnowszego systemu operacyjnego firmy – Windows 10. Łączny przychód całej firmy w kwartale zakończonym 30 września wyniósł ok. 20,4 miliarda dolarów (rok temu 23,2 miliarda dolarów), a zysk to 4,62 miliarda dolarów w porównaniu do 4,54 miliardów w analogicznym okresie zeszłego roku. Ciężko mówić tu katastrofie, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że firma umożliwiła darmową aktualizację do Windows 10 osobom posiadającym któryś z poprzednich systemów operacyjnych. Tyle że sam Microsoft chyba nie jest do końca zachwycony, skoro według gazety New York Times zwolniono około tysiąca pracowników, co zdaniem przedstawiciela firmy wynika z „adaptowania do potrzeb biznesowych”.
Co się tyczy sektora najbardziej interesującego graczy, Microsoft zanotował wzrost ogólnego przychodu o 6%, w tym ze sprzedaży gier o 66%. Należy jednak zaznaczyć, że sami autorzy raportu przypisują to niezmiennej popularności Minecrafta, zakupionego przez firmę w zeszłym roku. Gorzej wypada przychód ze sprzedaży sprzętu powiązanego z marką Xbox (spadek o 17%), co wynika przede wszystkim ze słabnącej popularności Xboksa 360. Nie zmienia to jednak faktu, że najnowsza konsola Microsoftu, Xbox One, raczej nie dogoni już konkurencyjnego PlayStation 4, w co zresztą wątpił nawet przedstawiciel giganta z Redmond, Phil Spencer. Natomiast o 28% wzrosła liczba użytkowników usługi Xbox Live, do 39 milionów aktywnych kont (tj. takich, na które zalogowano się w minionych miesiącach). Co prawda, raport nie podaje, ile z nich to opłacane konta Gold, ale tych raczej nie ubyło, skoro łączny przychód z XBL wzrósł o 17%.