autor: Bartosz Krawcewicz
Raper pozywa Epic Games za bezprawne umieszczenie tańca w Fortnite
2 Milly, raper z Nowego Jorku, złożył w sądzie pozew przeciwko Epic Games. Artysta twierdzi, że firma bez jego wiedzy i zgody wykorzystała wymyślony przez niego taniec „Milly Rock” do stworzenia emotki „Swipe It” w grze Fortnite.
2 Milly już wcześniej groził firmie Epic Games spotkaniem w sądzie – teraz postanowił przejść od słów do czynów. Raper złożył w tym tygodniu pozew przeciwko twórcom Fortnite: Battle Royale, którzy, jak sam twierdzi, czerpali korzyści majątkowe ze sprzedaży emotki „Swipe It” kopiującej bez pozwolenia taniec „Milly Rock”, którego jest autorem. 2 Milly domaga się odszkodowania oraz usunięcia jego ruchów tanecznych z gry.
„Swipe It” zostało dodane do Fortnite'a podczas piątego sezonu. Raper, który otwarcie przyznaje, że w produkcję studia Epic Games nigdy nie grał, o sytuacji dowiedział się od fanów poprzez media społecznościowe. 2 Milly zdaje sobie sprawę z popularności tytułu wśród dzieci i zaznacza, że nie chce nikomu psuć zabawy. Zależy mu wyłącznie na odzyskaniu należnych mu pieniędzy ze sprzedaży „Swipe It”, na usunięciu emotki o którą toczy się spór oraz na nagłośnieniu sprawy, aby podobne nieetyczne zagrania wydawców już nigdy więcej się nie powtórzyły.
Specjaliści nie dają raperowi dużych szans na wygraną w tym procesie. W świetle amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości nie można rościć sobie praw do pojedynczych ruchów tanecznych, a jedynie do całej choreografii (podobnie jak np. nie można posiadać praw do pojedynczych zdań lub wyrażeń, a jedynie do całych utworów literackich). Gdyby jednak mu się udało, wówczas w ślad za 2 Millym z całą pewnością poszliby inni raperzy, których ruchy zostały bezprawnie wykorzystane w grze, jak np. Snoop Dogg, którego taniec z „Drop It Like It's Hot” został wykorzystany w emotce „Tidy” lub BlocBoy JB, którego ruchy wykorzystano w emotce „Hype”.
W lipcu tego roku całą sytuację na Twitterze skomentował Chance The Rapper. Artysta uważa, że wszystkie ruchy taneczne powinny być powiązane z ich realnymi odpowiednikami (tzn. nie powinny być ukryte pod fikcyjnymi nazwami jak „Swipe It”, „Tidy” lub „Hype”), a część dochodu z ich sprzedaży powinna trafiać bezpośrednio do ich autorów.