Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 września 2017, 19:33

autor: Kamil Zwijacz

Prey - kompendium wiedzy [Aktualizacja #5: demo na PC i patch 1.05]

W niniejszym artykule zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Prey - pierwszoosobowej gry akcji od Arkane Studios, przeznaczonej na konsole PlayStation 4 i Xbox One oraz PC-ty.

Aktualizacja #5 (18 września 2017): demo na PC i patch 1.05 (działy 5.1 i 6.2).

Aktualizacja #4 (14 maja 2017): informacje popremierowe (dział 6).

Aktualizacja #3 (15 kwietnia 2017): informacje o demie i polskiej wersji językowej (dział 5).

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne (1.1. Deweloper, 1.2. Data premiery i platformy sprzętowe)
  • 2. Fabuła
  • 3. Rozgrywka (3.1. Informacje z gamescomu)
  • 4. Technologia (4.1. Wersja PC-towa i wymagania sprzętowe)
  • 5. Inne (5.1. Demo, 5.2. Polska wersja językowa)
  • 6. Informacje popremierowe (6.1. Premiera i odbiór mediów, 6.2. Wersja PC – sterowniki, problemy i patche)
  • 7. Multimedia

Prey 2, czyli kontynuacja wydanej w 2006 roku strzelanki Prey, ma za sobą burzliwą historię. Pierwsze informacje o produkcji pojawiły się tuż po premierze jedynki, choć na jej oficjalną zapowiedź przyszło nam poczekać dwa lata. Patrząc z perspektywy czasu i tak nie miała ona żadnego znaczenia, gdyż projekt w kolejnych czasach przechodził rozmaite przeobrażenia, zmieniano deweloperów, aż w końcu w 2014 roku wiceprezes firmy Bethesda Softworks poinformował o anulowaniu projektu. Ostatecznie jednak wrócił on do życia podczas targów E3 2016, jednak jako zupełnie inna gra (choć zatytułowana po prostu Prey), która nie ma zbyt wiele wspólnego z oryginałem, co zresztą potwierdził Raphael Colantonio, szef studia Arkane, mówiąc: „Prey nie jest kontynuacją, ani remakiem i nie jest powiązany z pierwowzorem”.

W Prey główny bohater jest celem eksperymentów. - Prey - kompendium wiedzy [Aktualizacja #5: demo na PC i patch 1.05] - wiadomość - 2017-09-18
W Prey główny bohater jest celem eksperymentów.

1.1. Deweloper

Za produkcję Prey odpowiadają pracownicy Arkane Studios. Jest to francuski deweloper założony w 1999 roku. Firma zadebiutowała trzy lata później grą o tytule Arx Fatalis, ale najbardziej znana jest z serii pierwszoosobowych, steampunkowych skradanek Dishonored.

1.2. Data premiery i platformy sprzętowe

Prey ukazał się 5 maja 2017 roku na konsolach PlayStation 4, Xbox One oraz komputerach osobistych.

2. Fabuła

Akcja produkcji rozgrywa się w 2032 roku. Gracze wcielają się człowieka o imieniu Morgan Yu, na którym przeprowadzane są eksperymenty na stacji kosmicznej Talos 1, należącej do korporacji TranStar. Mężczyzna jest obiektem badań, których głównym celem jest wyewoluowanie rasy ludzkiej na kolejny etap. Nie wszystko jednak idzie zgodnie z planem i placówka zostaje pewnego dnia opanowana przez obcą rasę. W związku z tym musimy pomóc naszemu podopiecznemu w przetrwaniu oraz ustaleniu, o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi.

Tło fabularne

Przed historią przedstawioną w Prey doszło do szeregu innych zdarzeń. W 1958 roku, podczas radzieckiej misji kosmicznej, po raz pierwszy zetknięto się z obcymi, którzy zaatakowali astronautów. Rządy Rosji i USA doszły do porozumienia i by chronić ludzkość oraz zbadać pozaziemską formę życia, szybko zbudowano swego rodzaju sarkofag wokół przejętego przez kosmitów satelity, a następnie przerobiono go na stację naukową. W 1998 roku doszło na niej do serii wypadków i USA zdecydowało się zrezygnować z projektu. Powrócono do niego dopiero w 2030 roku za sprawą korporacji TranStar.

Prey - kompendium wiedzy [Aktualizacja #5: demo na PC i patch 1.05] - ilustracja #2

3. Rozgrywka

Prey jest pierwszoosobową grą akcji z elementami strzelanki i horroru. Nie jest to zwykły FPS, w którym posyłamy we wrogów tonę ołowiu. Zamiast tego zabawa stawia na eksperymentowanie, wykorzystywanie elementów otoczenia oraz futurystycznych gadżetów. Oczywiście strzelanie również jest obecne, jednak broń palna i amunicja do niej nie są niczym powszechnym i stanowią tylko dodatek, a nie główny element rozgrywki.

Przede wszystkim lokacje w Prey nie są liniowe i dają dużą swobodę podczas ich przemierzania oraz w trakcie wykonywania zadań. Stacja Talos 1 jest pełna niebezpieczeństw, związanych przede wszystkim z niecodziennymi przeciwnikami. Podzieleni oni są na różne typy, a jednym z nich jest Mimic, czyli stwór potrafiący przybierać dowolny kształt. W trakcie zabawy może się więc okazać, że krzesło obok którego właśnie przeszliśmy, to tak naprawdę obcy. Oznacza to, że przez większość gry nie można się czuć spokojnie i bezpiecznie.

Na szczęście Morgan Yu nie jest całkowicie bezbronny i bezradny. Bohater ma wszczepiony neuromod, czyli specjalne urządzenie, pozwalające mu na kopiowanie cech kosmitów. W związku z tym z czasem i on „nauczy” się przybierania różnych form i oszukiwania wrogów. Poza tym w jego ręce wpadną też rozmaite gadżety pokroju recycle chargera (przyrząd pozwalający na czyszczenia lokacji z przedmiotów, rozkładania ich na mniejsze części oraz wytwarzania nowych urządzeń) czy też gloo guna. Jest to ciekawy pistolet strzelający czarną, lepką substancją, którą wykorzystujemy do tworzenia rozmaitych konstrukcji (np. schodów) oraz do unieruchamiania przeciwników.

Ponadto w grze zabrakło skryptowanych momentów – system opiera się na zaawansowanych symulacjach, sprawiających, że każde podejście do rozgrywki przebiega inaczej.

Prey - kompendium wiedzy [Aktualizacja #5: demo na PC i patch 1.05] - ilustracja #3

3.1. Informacje z gamescomu

Podczas targów gamescom nasz przedstawiciel gościł na pokazie rozgrywki nowego Preya, więc doczekaliśmy się kilku szczegółów. O przeciwnikach potrafiących zamieniać się w elementy otoczenia wiedzieliśmy już wcześniej, jednak w akcji prezentują się oni nie tylko bardzo widowiskowo – w ciągu dosłownie chwili przybierając kształt np. kubka lub odwrotnie, momentalnie transformując się z formy przedmiotu do swojego prawdziwego ja – ale także diametralnie zmieniają sposób rozgrywki. Dzięki temu zabawa jest zupełnie nieprzewidywalna, a dodatkowo wpływa to również na klimat produkcji – grze jest bliżej do horrorów niż klasycznych FPS-ów.

Istoty, z którymi walczy się w Prey mają postać zmieniającej się czarnej masy i w większości przypadków są do siebie bardzo podobne, a różnią się przede wszystkim wielkością oraz sposobem zachowywania się. Niewielcy Mimicy to coś w rodzaju krabów z Half-Life'a, Fantomy są więksi i bardzo szybcy, więc podczas walki z nimi przydaje się możliwość spowolnienia czasu, a przed potężnymi Koszmarami można tylko uciekać.

System craftingu polegać ma na używaniu np. specjalnych granatów, zmieniających wszystkie przedmioty w pomieszczeniu w surowce. Te wykorzystujemy na przeznaczonych do tego stanowiskach znajdywanych w trakcie zabawy, tworząc rozmaite urządzenia, np. pozwalające na przetrwanie w zerowej grawitacji.

Prey to także elementy RPG. Znany już neuromod umożliwia wszczepianie przez oko rozmaitych mocy i zdolności. Wcześniej wiedzieliśmy o umiejętności kosmitów, dzięki której Morgan Yu może zmienić się w niektóre przedmioty by uniknąć konfrontacji albo dostać w niedostępne miejsce. Poza tym bohatera rozwijamy także w innych kierunkach, związanych z walką oraz inżynierią.

4. Technologia

4.1. Wersja PC-towa i wymagania sprzętowe

Deweloper dotrzymał obietnicy i komputerowa wersja Prey z pewnością jest bardziej dopracowana i lepiej zoptymalizowana od PC-towego Dishonored 2. Ponadto gra nie ma przesadnie wygórowanych wymagań sprzętowych:

Minimalne

  1. Procesor: Intel i5-2400, AMD FX-8320
  2. Karta grafiki: GTX 660 2GB, AMD Radeon 7850 2GB
  3. Pamięć: 8 GB RAM
  4. Twardy dysk: 20 GB dostępnej przestrzeni
  5. System operacyjny: 64-bitowy Windows 7/8/10

Zalecane:

  1. Procesor: Intel i7-2600K, AMD FX-8350
  2. Karta grafiki: GTX 970 4GB, AMD R9 290 4GB
  3. Pamięć: 16 GB RAM
  4. Twardy dysk: 20 GB dostępnej przestrzeni
  5. System operacyjny: 64-bitowy Windows 7/8/10

5. Inne

5.1. Demo

27 kwietnia na konsolach Xbox One i PlayStation 4 pojawiła się wersja demonstracyjna Prey. Umożliwia ona zabawę przez pierwszą godzinę kampanii, podczas której, jako Morgan Yu, wykonujemy nasze codzienne obowiązki na stacji Talos I oraz oczywiście zaczynamy prawdziwą przygodę. Demo nie ukazało się na PC-tach, gdyż deweloperzy, ze względu na brak czasu i środków, musieli wybrać jedną z wersji.

Aktualizacja

Po kilku miesiącach od premiery gry, studio Arkane wypuściło godzinną wersję trial na komputerach osobistych. Oferuje ona to samo, co demo na konsolach (obecnie też trial, co wyjaśniono we wpisie na blogu wydawcy) i we wszystkich przypadkach, jeżeli spodoba Wam się rozgrywka, możecie zakupić pełną wersję, zachowując wszelkie postępy poczynione w trialu.

Pobierz trial:

5.2. Polska wersja językowa

Polskim dystrybutorem Prey jest Cenega, która sprzedaje grę na terenie naszego kraju w pełnej rodzimej wersji językowej. Jeżeli jednak wolicie oryginalne, angielskie głosy, to nie ma żadnych problemów, by włączyć je w opcjach. Za lokalizację odpowiada doświadczona firma QLOC S.A., mająca na swoim koncie polskie wersji rozmaitych hitów, w tym chociażby The Elder Scrolls V: Skyrim.

6. Informacje popremierowe

6.1. Premiera i odbiór mediów

5 maja na konsolach Xbox One, PlayStation 4 oraz PC-tach ukazał się Prey. Tytuł okazał się małą niespodzianką na kilku frontach. Przede wszystkim gra sama w sobie jest nadzwyczaj udana. Recenzenci w tekstach wychwalają bardzo dobrze zaprojektowane lokacje, świetny klimat i swobodę rozgrywki. Niektórzy stawiają tytuł nawet w jednym szeregu z drugim System Shockiem i BioShockiem. Dodatkowo wbrew wcześniejszym obawom związanym z PC-tową wersją, projekt studia Arkane jest dopracowany i dobrze zoptymalizowany.

Wybrane recenzje:

6.2. Wersja PC – sterowniki, problemy i patche

Ogólnie PC-towy Prey wypada lepiej niż dobrze, ale część użytkowników napotkała na problem związany z uszkadzaniem zapisanych stanów gry. Deweloperzy naprawili go 10 maja, udostępniając patch 1.02. Dodatkowo poprawiono kilka mniejszych błędów związanych np. z zacinaniem się gracza w wyniku „pewnych okoliczności”, zapisywaniem ustawień osób mających znaki specjalnie w nazwie użytkownika systemu Windows i kilka innych.

Firmy Nvidia i AMD przygotowały sterowniki dla swoich kart grafiki, które powinny przyspieszyć działanie gry. Przed rozpoczęciem zabawy warto więc udać się w to miejsce i pobrać oprogramowanie.

Patch 1.05

Na początku sierpnia 2017 roku ukazała się aktualizacja 1.05. Wprowadzono w niej ponad trzydzieści poprawek, poprawiających kilka elementów rozgrywki oraz eliminujących pewne bugi. Np. naprawiono znane problemy powodujące wyłączanie lub zawieszanie się gry. Pozbyto się błędu blokującego możliwość zrestartowania elektrowni w misji „Reboot”. Poprawiono automatyczne układanie się przedmiotów w ekwipunku. Patch sprawił również, że wczytanie zapisanego pliku z wcześniejszej wersji gry nie usunie wszystkich zadań i nie popsuje HUD-u. Oprócz tego warto wspomnieć o zwiększonym zasięgu i sile klucza, Stun Gun informuje o przekroczeniu zasięgu broni, a kosmici przerywają animację skoku ze ściany, gdy zostaną wcześniej oszołomieni.

7. Multimedia