autor: Łukasz Gładkowski
Premiera patcha 1.2 do Stellaris - znaczące zmiany w dyplomacji i rozwoju imperium
Stellaris, kosmiczna strategia od studia Paradox, doczekała się kolejnej dużej łatki. Twórcy wprowadzili za jej pomocą wiele zmian sugerowanych przez graczy, modyfikując system dyplomacji i dodając usprawnienia do niemal wszystkich aspektów rozgrywki.
Twórcy świetnie przyjętego Stellaris tuż przed wakacjami postanowili zafundować fanom wielkich strategii prezent i wydali od dawna zapowiadany patch 1.2 o wdzięcznej nazwie Asimov. Studio Paradox znane jest ze świetnego kontaktu ze swoją społecznością i w najnowszej łatce wprowadziło wiele zmian sugerowanych przez samych graczy. Ci, którzy po instalacji patcha zasiądą dziś do gry, zauważą przede wszystkim sporą różnicę w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów dyplomatycznych. Zmodyfikowane zostały także najróżniejsze mechanizmy rządzące rozgrywką - od kolonizacji planet, poprzez automatyczne zarządzanie sektorami, kończąc na zachowaniu flot podczas bitew. Listę najważniejszych zmian znajdziecie poniżej.
Dyplomacja do poprawki
Choć Stellaris już na starcie zostało bardzo docenione przez miłośników strategii (i nie tylko), wiele elementów składowych tytułu wymagało dopracowania. Studio Paradox nie było głuche na apele graczy, którzy proponowali na oficjalnym forum gry rozwiązania i usprawnienia, mogące znacząco podnieść poziom rozgrywki. Pierwszą rzeczą, jaką postanowiono dość mocno przebudować w patchu 1.2, jest dyplomacja. Przede wszystkim pozbyto się systemu ambasad i zastąpiono go intuicyjnym zaufaniem innych cywilizacji do nas i vice versa, budowanym przez dziesięciolecia pozytywnych działań dyplomatycznych. Co więcej, przywódcom kosmicznych imperiów oddano do dyspozycji nowe możliwości, wliczając w to podpisywanie paktów obronnych oraz wyznaczanie wojennych celów. Nasze dążenia do podboju większości znanej galaktyki urozmaicono również poprzez incydenty dyplomatyczne - obecnie nawet długi i owocny sojusz może się rozpaść przez wydarzenia losowe. Ostatnią wartą wzmianki większą zmianą jest zniesienie blokady granic - floty i statki badawcze mogą podróżować przez systemy należące do innych imperiów bez przeszkód, dopóki władca nie zdecyduje się zamknąć swej cywilizacji na inne wpływy. Do tej pory było całkowicie na odwrót i swobodna eksploracja przestrzeni była znacznie utrudniona.
Ładniejsze bitwy i tuzin innych zmian
Gracze narzekali również na chaos podczas kosmicznych bitew. Programiści postanowili więc poprawić skrypty kierujące naszą flotą tak, by starcia w przestrzeni stały się bardziej widowiskowe a jednocześnie nieco bardziej realistyczne. Od dziś potyczki oglądane z bliska powinny robić znacznie lepsze wrażenie.
Kolejne poprawki dotyczą rozwoju imperium - zmieniono wymagania dotyczące kolonizacji nowych planet (teraz potrzeba do tego odpowiedniej ilości wpływów), zmodyfikowano zarządzanie populacją (zwłaszcza cywilizacjami podbitymi, rdzennymi mieszkańcami skolonizowanych systemów oraz niewolnikami) i poprawiono sztuczną inteligencję odpowiadającą za rozwój sektorów, którymi nie kierujemy bezpośrednio. Drobne poprawki objęły również charakterystykę cywilizacji, typy rządów oraz dostępne dla gracza statystyki i wykresy. Pełną listę zmian możecie znaleźć na forum Paradoxu.
Lepiej grać od początku!
Ze względu na ogromny zakres zmian wprowadzonych do fundamentalnych aspektów rozgrywki, kontynuacja już rozpoczętej gry i wczytanie starego zapisu może okazać się niemożliwe. Zarówno bywalcy forów dyskusyjnych poświęconych Stellaris, jak i sami twórcy polecają rozpoczęcie zupełnie nowej gry, by uniknąć wszelkich błędów.
Przydatne linki
- Oficjalna strona Stellaris
- Wątek na oficjalnym forum Paradox dotyczący łatki Asimov (tu możecie zgłaszać problemy lub pochwalić twórców za dobrze wykonaną robotę)
- Stellaris na Steam