autor: Miriam Moszczyńska
Oto, czego kolejna część Civilization może nauczyć się od Humankind
Gracze Civilization spekulują na temat tego, co powinno pojawić się w kolejnej grze. Jako bazę do dyskusji wzięli rozgrywkę w Humankind, która podchodzi do niektórych elementów znacznie lepiej.
Fani Civilization 6 coraz częściej spekulują na temat tego, co zobaczą w kolejnej odsłonie serii. Tym razem swoje domysły oparli na tym, co znajduje się w innej strategii 4X – Humankind. Wskazali oni cechy gry, które produkcja Amplitude Studios robi zdecydowanie lepiej niż Firaxis.
To Humankind robi lepiej
Jak zapewne się domyślacie, lista nie kończy się na trzech pozycjach. Fani Civilization widzą w swojej ukochanej strategii sporo miejsca na wprowadzenie nowych, urozmaicających rozgrywkę funkcji. Na przykład czerpiąc inspirację z Humankind.
- Najczęściej przywoływaną cechą gry Amplitude Studios jest to, że mapa posiada wiele rodzajów ukształtowania terenu. W Civilization dla odmiany mamy jedynie płaskie powierzchnie (z wariantem wyżyn) oraz góry. Różnorodność ukształtowania wpływa oczywiście na poruszanie się jednostek czy możliwości zabudowy danego terytorium.
- Problematyczna w Civilization jest, według sporej części graczy, walka. O ile początki mogą wydawać się takie same, to wraz z przenoszeniem się do innych epok Humankind oferuje znacznie większe pole do popisu. Walki mogą toczyć się na większą skalę, a ważnymi czynnikami są także ukształtowanie terenu czy sposób zarządzania jednostkami.
- Gracze zwrócili również uwagę na to, że rozgrywkę w Humankind rozpoczynamy jako nomadzi. Jest to faza, w której gracz musi skupić się na pozyskaniu jedzenia, zbieraniu dóbr, czy też odkrywaniu mapy i wybraniu miejsca na założenie swojego posterunku.
- Według niektórych w Civilization przydałoby się również zróżnicowanie efektów, które niosą ze sobą strategiczne i luksusowe dobra oraz zasoby.
- Jako sugestia pojawił się również obecny w Humankind system wasalny. Gracze przywoływali go głównie w kwestii rozgrywki wieloosobowej, gdzie zamiast zupełnie wyeliminować kogoś z gry, można czerpać z niego finansowe korzyści.
Idealna gra 4X
Sugestii jest oczywiście znacznie więcej. Nie da się jednak nie odnieść wrażenia, że gracze, wymieniając wszystkie wady i zalety Civilization i Humankind, tak właściwie zbliżają się do stworzenia idealnego tytułu 4X (choć ten i tak pewnie znalazłby swoich przeciwników).
Mówiąc o grze bliskiej perfekcji warto wspomnieć, że Civilization 6 sama w sobie znajduje się daleko od ideału. Dlatego też do gry (dosłownie) wchodzą mody, które znacznie poprawiają niektóre aspekty. O tym, które mody powinny trafić jako podstawowe funkcje do kolejnej odsłony Civilization, możecie przeczytać tutaj.
Na sam koniec warto również wspomnieć o zapowiedzianym podczas Xbox & Bethesda Games Showcase tytule Ara: History Untold. O grze nie wiemy wiele, choć możemy spodziewać się, że nie będzie ona powtarzać jeden do jednego formuły Civilization i wniesie do gatunku 4X coś nowego.
- Sid Meier's Civilization VI – poradnik do gry
- Humankind - poradnik do gry
- Dlaczego przez lata nikt nie stawił czoła Cywilizacji?