Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 stycznia 2011, 08:48

autor: Piotr Doroń

NPD podsumowuje rok 2010 - triumf Call of Duty: Black Ops i Xboksa 360

Grupa NPD podzieliła się rezultatami sprzedaży pudełkowych wersji gier w Stanach Zjednoczonych w całym 2010 roku. Zgodnie z oczekiwaniami, na czele listy znalazła się najnowsza odsłona cyklu Call of Duty – Black Ops (X360, PS3, Wii, PC, NDS), opracowane przez studio Treyarch. Poznaliśmy również szczegółowe wyniki za grudzień, a także finansowe podsumowanie całego 2010 roku.

Grupa NPD podzieliła się rezultatami sprzedaży pudełkowych wersji gier w Stanach Zjednoczonych w całym 2010 roku. Zgodnie z oczekiwaniami, na czele listy znalazła się najnowsza odsłona cyklu Call of DutyBlack Ops (X360, PS3, Wii, PC, NDS), opracowane przez studio Treyarch. Poznaliśmy również szczegółowe wyniki za grudzień, a także finansowe podsumowanie całego 2010 roku.

NPD podsumowuje rok 2010 - triumf Call of Duty: Black Ops i Xboksa 360 - ilustracja #1

Najlepiej sprzedające się gry w 2010 roku w USA

Call of Duty: Black Ops, które zakupiło ponad 12 milionów osób, wyprzedziło w tym swoistym wyścigu sportowe Madden NFL 11 (X360, PS3, Wii, PS2, PSP – ok. 6 milionów sprzedanych egzemplarzy), a także Halo: Reach – najważniejszą w ubiegłym roku produkcję ekskluzywną na Xboksa 360. Zgodnie z nową polityką NPD w zestawieniu zabrakło niestety szczegółowych danych sprzedaży, przez co nie wiemy w jakim dokładnie nakładzie rozchodziły się poszczególne tytuły (wybrane wyniki w wiadomości pochodzą bezpośrednio od wydawców). Grupa w dalszym ciągu nie uwzględnia również w swym wynikach dystrybucji cyfrowej.

Dopiero na piątym miejscu uplasowało się znakomite Red Dead Redemption (X360, PS3), którego sprzedaż mimo to można uznać za świetną (w sklepach znalazło się ponad 8 milionów egzemplarzy gry). Warto również odnotować, że lista zawiera aż trzy tytuły ekskluzywne wydane na Wii – New Super Mario Bros. Wii, Wii Fit Plus oraz Just Dance 2. Potwierdza to, że platforma Nintendo ciągle cieszy się sporą popularnością wśród Amerykanów.

Lp.

Tytuł

Platformy

1.

Call of Duty: Black Ops

X360, PS3, Wii, PC, NDS

2.

Madden NFL 11

X360, PS3, Wii, PSP

3.

Halo: Reach

X360

4.

New Super Mario Bros. Wii

Wii

5.

Red Dead Redemption

X360, PS3

6.

Wii Fit Plus

Wii

7.

Just Dance 2

Wii

8.

Call Of Duty: Modern Warfare 2

X360, PS3, PC

9.

Assassin’s Creed: Brotherhood

X360, PS3

10.

NBA 2K11

X360, PS3, PS2, PSP, Wii, PC

Najlepiej sprzedające się gry w grudniu 2010 roku w USA

W grudniu 2010 roku, czyli w miesiącu świątecznej gorączki zakupowej, na czele notowania najlepiej sprzedających się gier również uplasowało się Call of Duty: Black Ops (3,6 miliona egzemplarzy). Wyprzedziło ono taneczne Just Dance 2 na Wii, a także największy pecetowy hit ubiegłego roku, czyli World of Warcraft: Cataclysm. Na liście znalazły się również takie pozycje, jak: Assassin's Creed: Brotherhood (X360, PS3 – miejsce 4), Donkey Kong Country Returns (Wii – miejsce 5), Disney Epic Mickey (Wii – miejsce 6), a dziesiątkę zamyka najnowszy Need for Speed.

Lp.

Tytuł

Platformy

1.

Call of Duty: Black Ops

X360, PS3, Wii, PC, NDS

2.

Just Dance 2

Wii

3.

World of Warcraft: Cataclysm

PC

4.

Assassin's Creed: Brotherhood

X360, PS3

5.

Donkey Kong Country Returns

Wii

6.

Disney Epic Mickey

Wii

7.

Madden NFL 11

X360, PS3, Wii, PS2, PSP

8.

Michael Jackson: The Experience

Wii, DS, PSP

9.

NBA 2K11

X360, PS3, PS2, PSP, Wii, PC

10.

Need for Speed: Hot Pursuit

X360, PS3, Wii, PC

Finansowe podsumowanie 2010 roku w USA

W całym 2010 roku przychody z tytułu sprzedaży pudełkowych wersji gier, w tym pozycji pecetowych, kształtowały się na poziomie 10,1 miliardów dolarów, czyli o 5% niższym, aniżeli w 2009 roku (10,6 miliardów dolarów). Natomiast biorąc również pod uwagę pieniądze wydane także na gry używane, pozostawione w wypożyczalniach oraz przelane na konta serwisów dystrybucji cyfrowej, NPD przewiduje, że rezultat ubiegłoroczny zamknął się w kwocie 15,4 – 15,6 miliardów dolarów.

Spadek sprzedaży gier był w dużej mierze efektem mniejszej, niż można było się spodziewać, popularności konsol. Okazuje się bowiem, że w 2009 roku Amerykanie zakupili ich o 13% więcej, aniżeli w 2010 roku. Przełożyło się to na rezultat na poziomie 6,29 miliardów dolarów. Najlepiej sprzedającą się platformą stacjonarną było Nintendo Wii (7 milionów egzemplarzy – 2,36 miliona w grudniu, 38% spadek względem ubiegłego roku), które wyprzedziło Xboksa 360 (1,86 miliona egzemplarzy w grudniu; 42% wzrost względem ubiegłego roku) i PlayStation 3 (1,21 miliona egzemplarzy w grudniu; 11% spadem względem ubiegło roku). Wśród konsol przenośnych zgodnie z oczekiwaniami na czele znalazło się Nintendo DS (8,5 miliona egzemplarzy w 2010 roku – 2,5 miliona egzemplarzy w grudniu).

Amerykanie, którzy są posiadaczami konsol od dłuższego czasu, 2010 rok postanowili spożytkować na zakup różnego rodzaju akcesoriów. Wydali na nie 2,93 miliarda dolarów – o 13% więcej niż w 2009 roku (853 miliony dolarów w grudniu). Zapewne spory wpływ na wzrost miały premiery PlayStation Move oraz Kinecta.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej

gry