Halo: Reach
Kolejna odsłona legendarnej serii Halo rozwijanej przez studio Bungie Software. Halo: Reach stanowi prequel całego cyklu i opowiada o losach tytułowej planety Reach, stojącej w obliczu zagłady wskutek najazdu rasy Covenantów.
producent: Bungie wydawca: Xbox Game Studios / Microsoft Studios wydawca PL: Microsoft sp. z o.o. Strona oficjalna
Halo: Reach to czwarta gra spod szyldu Halo, a zarazem prequel tej kultowej serii FPS-ów. Produkcja została opracowana przez studio Bungie Software, dla którego był to ostatni projekt osadzony w tym uniwersum, i w 2010 roku zadebiutowała na konsoli Xbox 360. Po ponad dziewięciu latach tytuł doczekał się również wersji na komputery osobiste, stworzonej przez zespół 343 Industries, we współpracy z ekipami Splash Damage oraz Ruffian Games.
Fabuła
Akcję gry Halo: Reach osadzono przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej odsłonie cyklu. W połowie XXVI wieku ludzkość zaciekle odpiera inwazję ze strony Przymierza będącego koalicją obcych ras. Jej ostatnią linię obrony stanowi tytułowa planeta Reach; jeśli adwersarzom uda się ją zdobyć, nic już nie stanie pomiędzy nimi a Ziemią. Zadanie powstrzymania agresorów spoczywa na barkach członków Noble Team, czyli elitarnego oddziału superżołnierzy zwanych Spartanami, wyspecjalizowanego w misjach samobójczych. W trakcie zabawy wcielamy się w jego świeżo upieczonego członka znanego jako Noble Six.
Mechanika
W Halo: Reach akcję obserwujemy przede wszystkim z perspektywy pierwszej osoby (FPP); w określonych sytuacjach, jak na przykład korzystanie z konkretnych rodzajów broni lub prowadzenie pojazdów, kamera ukazuje naszego bohatera zza jego pleców (TPP). Filarem gry jest kampania fabularna, na którą składa się jedenaście rozbudowanych misji. Każda z nich toczy się na obszernej mapie, a w ich trakcie zajmujemy się realizacją stawianych przed nami zadań oraz walką z przeciwnikami. Podczas starć robimy użytek z obszernego arsenału, na który składa się zarówno ziemska broń, jak i oręż wykorzystywany przez żołnierzy Przymierza. Oprócz tego często przychodzi nam zasiadać za sterami rozmaitych pojazdów oraz maszyn (również ziemskich oraz należących do przeciwników). Na tle wcześniejszych części serii omawiany tytuł wyróżnia się za sprawą znacznie większej skali potyczek, w tym również toczących się w kosmosie. Poza tym w grze powrócił pasek życia, którego uzupełnianie wymaga znajdowania apteczek. Oprócz tego miejsce znanych z trzeciej odsłony cyklu power-upów zajęły tu umiejętności pancerza, takie jak sprint, plecak odrzutowy, kamuflaż optyczny czy choćby tarcza energetyczna chroniąca nie tylko nas, lecz również wszystkich sprzymierzeńców znajdujących się w jej zasięgu.
Tryby gry
Oprócz kampanii fabularnej, którą można ukończyć zarówno w pojedynkę, jak i w trybie współpracy, w Halo: Reach znalazł się rozbudowany tryb multiplayer. Na potrzeby tego ostatniego przygotowano ponad dwadzieścia map, a składają się na niego między innymi takie warianty rozgrywki, jak Firefight, w którym odpieramy kolejne fale przeciwników, oraz Invasion, gdzie drużyna Spartan stara się zapobiec pozyskaniu rdzenia nawigacyjnego przez zespół przeciwników.
Kwestie techniczne
Halo: Reach może się pochwalić barwną, przyjemną dla oka grafiką. Pracując nad tą produkcją, autorzy udoskonalili napędzającą ją technologię, dzięki czemu pozwala ona na wyświetlanie większej liczby postaci oraz prezentuje realistyczne oświetlenie.
Na tle pierwowzoru wydanego na Xboksa 360 wersja na komputery osobiste wyróżnia się przede wszystkim za sprawą wyższej rozdzielczości oraz liczby klatek na sekundę; tytuł może działać nawet w trybie 4K i w ponad 60 fps. Ponadto produkcja robi użytek z myszy i klawiatury, a także wspiera wyświetlacze ultrapanoramiczne.
Ostatnia modyfikacja 12 lutego 2010
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Nośnik: 1 DVD
Ocena użytkowników: 8,6 / 10 na podstawie 928 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,5 / 10 na podstawie 475 głosów czytelników.
Halo: Reach cena w dniu premiery: 199,90 PLN
Klasyfikacja PEGI Halo: Reach
Halo: Reach Wymagania sprzętowe
Xbox 360
- Wykorzystuje:
- Xbox Live
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3-3550 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 960T 3.0 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450 / Radeon HD 6850 lub lepsza
- 25 GB HDD
- Windows 7
- Zalecane:
- Intel Core i7-870 2.93 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 560 Ti / Radeon R7 360 lub lepsza
- 25 GB HDD
- Windows 10