autor: Janusz Guzowski
No Man’s Sky – świat zbyt duży na zwyczajne MMO?
Świat gry No Man’s Sky będzie tak rozległy, że spotkanie innego gracza ma być raczej wyjątkiem, niż regułą. Powinniśmy zapomnieć o wspólnym eksplorowaniu planet ze znajomymi i zmienić sposób myślenia o MMO. Tak przynajmniej twierdzi szef studia Hello Games, twórcy tego kosmicznego sandboksa.
Sean Murray, dyrektor zarządzający studia Hello Games, w wywiadzie dla serwisu Game Informer podzielił się kilkoma interesującymi informacjami dotyczącymi gry No Man’s Sky, kosmicznego sandboksa z proceduralnie generowanym światem. Jego zdaniem obszar rozgrywki będzie tak rozległy, że chociaż teoretycznie będziemy mogli w nim spotkać swoich znajomych, to praktycznie – z uwagi na wielkie odległości i czas potrzebny na ich pokonanie – będzie to mało prawdopodobne. W No Man’s Sky wszyscy gracze współdzielą jedno uniwersum, jednak ich początkowe pozycje znajdują się na obrzeżach galaktyki i są przydzielane losowo. W związku z tym nawet dokładna informacja o tym, gdzie znaleźli się nasi znajomi, nie gwarantuje możliwości spotkania:
Ludzie ciągle pytają nas o tryb wieloosobowy i myślę, że kiedy w końcu go zobaczą, w pełni uświadomią sobie, co to znaczny być bardzo daleko od innych grających osób. Ludzie mówią: „Jasne, ale co jeśli wiem, gdzie oni są? Mógłbym się tam udać?”. I oczywiście, że tak, ale będą musieli zostać tam przez dłuższy czas, zanim dostaniesz się na miejsce. I wówczas, kiedy już wylądujesz na tej samej planecie, stwierdzisz: „Jestem na planecie wielkości Ziemi, stoję na jakiejś górze. A wy gdzie jesteście?”. Wiem, że to dziwna i przytłaczająca myśl.
- Deweloper/Wydawca – Hello Games
- Gatunek – kosmiczny sandbox
- Rok wydania – 2015
- Platformy – PS4, PC
Murray stwierdził, że jego studio akceptuje taki stan rzeczy i że No Man’s Sky będzie zupełnie inną grą, niż klasycznie rozumiane tytuły MMO. Istotnie, biorąc pod uwagę ilość bliźniaczo do siebie podobnych produkcji, taka strategia może okazać się strzałem w dziesiątkę, o ile ostatecznie gra okaże się grywalna i wciągająca. Tryb wieloosobowy w No Man’s Sky ma działać na zasadzie podobnej do otwartego lobby:
Ludzie wchodzą do lobby i opuszczają je – analogicznie jak w grze Watch_Dogs czy w podobnych tytułach. Chodzi o to, że inni gracze wchodzą w twoją oddzielną przestrzeń. Nie chcieliśmy tworzyć MMO, w którym jednocześnie na ekranie można zobaczyć 60 000 ludzi.
Jednocześnie, pojawienie się innego gracza w naszym otoczeniu nie będzie w żaden sposób sygnalizowane. Murray stwierdził, że w tym momencie No Man’s Sky nie posiada żadnego systemu powiadomień o obecności innej osoby w pobliżu i że wolałby, aby tak pozostało. W związku z tym nie będziemy wiedzieli, czy niezidentyfikowane obiekty latające, pojawiające się na niebie, są kontrolowane przez sztuczną inteligencję czy przez innego uczestnika zabawy, przynajmniej do czasu wejścia z nimi w interakcję. Spotkanie innego gracza na powierzchni planety będzie jeszcze mniej prawdopodobne:
Mówimy tutaj o kimś w rodzaju ojca Jacka z serialu Zagubieni, właściwie widujemy go tylko w oddali. Coś w stylu: „Co? Czy ja właśnie kogoś widziałem?”
Murray porównał No Man’s Sky do takich tytułów jak Journey czy Dark Souls – tryb wieloosobowy występuje w nich jako dodatek, a nie istota rozgrywki. Studio Hello Games planuje również zaimplementować system pozostawiania wiadomości dla innych graczy, którzy po nas znajdą się w danym miejscu.
No Man's Sky to sandbox utrzymany w stylistyce science-fiction. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości, w niezbadanej dotąd części kosmosu, zaś rozgrywka ukazana została w dwojaki sposób. Eksplorację kolejnych zakątków wszechświata prowadzimy za sterami statku kosmicznego. Po wylądowaniu na nowo odkrytej planecie, gra przełącza się na widok pierwszoosobowy. Autorzy postawili na pełną swobodę, co do sposobu prowadzenia rozgrywki. Istotnym elementem gry jest system proceduralnego generowania świata, który odpowiada praktycznie za każdy jej element – od najdrobniejszych cech każdej z planet, po całe układy gwiezdne i galaktyki. No Man's Sky ukaże się w 2015 roku na konsole PlayStation 4 i komputery osobiste.