Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 15 września 2020, 18:41

Minecraft z rewolucyjną technologią z EVE Online. Trwają testy

Studio Mojang nawiązało współpracę z firmą Hadean w celu wykorzystania Aether Engine w grze Minecraft. Tym samym silnik, który pozwolił na rozegranie bitwy z udziałem 14 tysięcy statków w demie technologicznym EVE Online, może przemienić popularny sandbox w jeszcze większą piaskownicę.

Minecraft z rewolucyjną technologią z EVE Online. Trwają testy - ilustracja #1
Twórcy Aether Engine testują swoją technologię w kolejnej grze.

W zeszłym roku odbyły się testy Aether Wars, dema technologicznego EVE Online skupiającego się na gigantycznych bitwach w kosmosie. Kiedy piszemy „gigantycznych”, mamy na myśli starcie z udziałem około 14 tysięcy pilotów (w tym prawie 4 tys. graczy) w czasie rzeczywistym i bez „slajdów”. Udało się to osiągnąć dzięki technologii Aether Engine, która wkrótce zostanie wykorzystana w kolejnej produkcji. Studio Mojang nawiązało współpracę z twórcami silnika z firmy Hadean w celu wykorzystania go w grze Minecraft.

Oparty na chmurze silnik Aether powstał z myślą o wielu zastosowaniach, ale obecnie to gry wideo najbardziej interesują Hadean. Jak tłumaczy Craig Beddis, prezes firmy, rynek elektronicznej rozrywki to idealny poligon doświadczalny dla nowych technologii. Zauważył też, że gry MMO to nic innego jak przykład wykorzystania przetwarzania rozproszonego (tj. współdzielonego z wieloma urządzeniami).

Właśnie za takie procesy odpowiada Aether Engine, dynamicznie rozdzielający dostępne zasoby w celu zapewnienia jak największej wydajności. Dzięki temu deweloperzy nie muszą się martwić, że – na przykład – zbyt wielu chętnych do zabawy w ich tytule spowoduje problemy z działaniem gry oraz długie oczekiwanie na miejsce na serwerach. Technologia firmy Hadean automatycznie poradzi sobie z tymi problemami, bez dodatkowego wysiłku ze strony twórców.

Minecraft z rewolucyjną technologią z EVE Online. Trwają testy - ilustracja #2
Kilkanaście tysięcy pilotów wzięło udział w zeszłorocznej bitwie w EVE Online.

Oczywiście spośród wielu zastosowań silnika Aether największe zainteresowanie wzbudza możliwość zabawy armii graczy w jednym miejscu. Dotychczas deweloperzy musieli stosować rozmaite sztuczki w celu obejścia ograniczeń technologicznych. W EVE Online przybrało to formę spowolnienia akcji, by dać serwerom czas na przetworzenie ogromnej liczby zadań. W innych tytułach – wliczając w to Minecrafta – świat gry podzielono na osobne krainy, w których może przebywać tylko ograniczona liczba graczy.

Aether Engine pozwala zrezygnować z tych niedoskonałych rozwiązań, o czym świadczyły pierwsze testy w grze studia Mojang. Już po trzech dniach współpracy zespołu z firmą Hadean udało się uruchomić lobby Minecrafta z 1024 graczami. To dopiero początek, ale twórcy już rozmyślają nad wykorzystaniem tej technologii w rozgrywce (na przykład w formie nowych trybów gry lub wydarzeń), by była ona prawdziwie „masowa”.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej