autor: Bartosz Świątek
Microsoft Flight Simulator w 8K nie dla współczesnych GPU. To zadanie dla RTX 3090
Uruchomienie Microsoft Flight Simulatora w 8K jest obecnie możliwe w zasadzie wyłącznie na Titanie RTX, ale nawet na tym układzie nie da się osiągnąć komfortowej płynności. Z zadaniem tym może poradzić sobie kolejna karta graficzna Nvidii – GeForce RTX 3090 – albo konkurencyjny produkt znany jako BigNavi.

W SKRÓCIE:
- Microsoft Flight Simulator potrzebuje min. 16-17 GB VRAM w rozdzielczości 8K;
- nawet na Titanie RTX produkcja osiąga w 8K średnio 10 klatek animacji na sekundę.
Redaktorzy serwisu TweakTown postanowili sprawdzić, jakiego sprzętu wymaga granie w Microsoft Flight Simulator – niezwykle imponującą graficznie produkcję od Asobo Studio – w rozdzielczości 8K. Okazuje się, że obecnie z tym zadaniem jest w stanie poradzić sobie tylko jeden układ graficzny – Nvidia Titan RTX. A i to tylko teoretycznie, bo komputer przeciętnie był w stanie wygenerować zaledwie 10 klatek animacji na sekundę.

Pierwszą barierą, która już na starcie eliminuje większość dostępnych obecnie kart graficznych, jest ilość pamięci VRAM. W 8K gra potrzebuje co najmniej 16-17 GB VRAM, czyli więcej niż mają niemal wszystkie współczesne GPU – i to bez włączania anti-aliasingu. Po aktywowaniu tej funkcji zużycie pamięci skoczyło do 24 GB, co oznacza, że nawet w przypadku potężnego Titana RTX produkcja korzystała z całej dostępnej pamięci. Microsoft Flight Simulator w 8K wymaga również do płynnego działania 32 GB systemowej pamięci operacyjnej (RAM) – sama gra wykorzystuje bowiem aż 16 GB.

Redaktorzy TweakTown podsumowują swoje testy wnioskiem, że osiągnięcie grywalnego poziomu wydajności w omawianym tytule w 8K może umożliwić kolejna topowa karta graficzna Nvidii, która wedle plotek ma posiadać 24 GB bardzo szybkiej pamięci GDDR6X i oferować 40-50% przyrost wydajności (choć, patrząc na benchmark, i w przypadku tego GPU nie obejdzie się bez ścinania detali). Drugim GPU, które może poradzić sobie z tym wyzwaniem, może być tzw. BigNavi, czyli konkurent nowego GeForce’a od AMD, oparty na architekturze RDNA 2.
Obydwa układy graficzne mają zadebiutować tej jesieni i test zostanie powtórzony po ich premierze – zresztą, można się spodziewać, że Microsoft Flight Simulator przez dłuższy czas będzie jednym z tytułów, w których będą testowane nowe podzespoły. Podobnie jak kiedyś Crysis, dzieło Asobo Studio wyznacza nowe standardy w dziedzinie grafiki komputerowej.
- Recenzja gry Microsoft Flight Simulator 2020 – największy sandbox w historii
- Microsoft Flight Simulator 2020 – poradnik
- 5 rzeczy, które zrobię w Microsoft Flight Simulator 2020
- Microsoft Flight Simulator – strona oficjalna