autor: Grzegorz Ferenc
Kung Fu Warcraft, czyli masa nowych informacji o Mists of Pandaria
Firma Blizzard ujawniła wiele nowych informacji o nowym dodatku do World of Warcraft. Zmianom ulegnie wiele elementów rozgrywki. Data premiery rozszerzenia pozostaje nieznana. Start bety już wkrótce.
Kilka dni temu studio Blizzard zorganizowało w swojej kalifornijskiej siedzibie w Irvine prezentację dotyczącą postępu prac nad nowym dodatkiem do gry World of Warcraft, która obchodziła niedawno 7. urodziny. Dzisiaj informacje podane podczas zamkniętego spotkania z prasą zalały Internet. Można stwierdzić jedno: World of Warcraft: Mists of Pandaria to próba powrotu do korzeni serii i odwrócenia negatywnego trendu spadku aktywnych subskrypcji w grze. Poniżej prezentujemy pokrótce listę zmian i nowości szykowanych w dodatku. Jednocześnie Tom Chilton z firmy Blizzard zapowiedział, że start bety dodatku nastąpi już niedługo („very soon”).
Fabuła i świat Pandarenów
Zaczynamy od fabuły, choć akurat niektórzy mogą stwierdzić, że w WoW-ie coś takiego jak „fabuła” nie istnieje. W dodatku ma ona zyskać na znaczeniu.
Po pierwsze, według ludzi z Blizzarda fabuła w Mists of Pandaria ma być dwutorowa. Z jednej strony skupi się na poznawaniu ponad 10 tysięcy lat historii kontynentu Pandarenów i jego aktualnej sytuacji. Twórcy chcą, aby umożliwiała ona powrót do tradycyjnej rozgrywki w WoW-a, opartej bardziej na eksploracji świata, poznawaniu nowych kultur i frakcji.
Z drugiej strony, rozwinie koncepcję konfliku między Sojuszem i Hordą. Po wyłonieniu się kontynentu Pandarenów z magicznych mgieł, przedstawiciele obu frakcji wyruszają na jego podbój i wojna między nimi wybucha z nową siłą. Świat Pandarii staje się wielkim polem bitwy.
Rozwój zawartej w dodatku fabuły nastąpi za pomocą kolejnych patchy wydawanych po premierze. Finałem historii Mists of Pandaria będzie wielkie oblężenie Orgrimmaru przez Sojusz i Hordę, którego celem będzie zakończenie panowania Garrosha Hellscreama.
Ponadto Blizzard dodał, że rozszerzenie nie będzie „puchate” ani „misiowate”. Ma stanowić powrót do klasycznego WoW-a. Studio odpowiedziało także na krytykę wyboru Pandarenów na nową rasę. Ludzie z Zamieci stwierdzili, że rozważali ten pomysł już podczas prac nad dodatkiem World of Warcraft: The Burning Crusade, a primaaprilisowa informacja o wprowadzeniu nowej rasy sprzed paru lat nie znaczy, że dodatek będzie żartem ze społeczności graczy.
Pandaria wzbogaci grę o osiem stref i nowe rasy przeciwników o azjatycko brzmiących nazwach. Podczas konferencji ujawniono także żeńską wersję rasy Pandarenów.
Serwis MMO Champion udostępnił niektóre z filmików prezentujących poszczególne lokacje spowitego we mgłach kontynentu.
Klasa Monk i system talentów
Nowa klasa dostępna będzie dla wszystkich ras oprócz goblinów i worgenów. Oferować będzie trzy specjalizacje (DPS, tank lub healer) oraz że będzie pozbawiona funkcji automatycznego ataku. Mnich będzie korzystać z dwóch źródeł energii: paska energii oraz mocy Chi, która ma się zwiększać wraz z kolejnymi uderzeniami i umożliwi wykonanie mocnych kombo (coś na wzór klasy Rogue lub umiejętności Zabójczyni z Diablo II). Blizzard zapewnił osoby, które w mnichu widzą jedynie przeróbkę innych dostępnych już klas, że będzie on posiadał charakterystyczne zdolności, które wyraźnie odróżnią go chociażby od wojownika czy kapłana. Każda z nich będzie mieć własną wyjątkową animację. Kompletny spis umiejętności został zamieszczony na forum serwisu MMO Champion.
System talentów ulegnie zmianom nastawionym na możliwość stworzenia bardziej dowolnych i unikalnych kombinacji. Talenty zostaną podzielone na grupy po trzy. W każdej z nich umiejętności będą odpowiednio zbalansowane, tak aby żadna nie oferowała przewagi nad innymi z tego samego poziomu. Ponadto nie będą się one przekładać na łatwe do obliczenia matematyczne zmiany statystyk. Jednocześnie Blizzard zapowiedział wprowadzenie Księgi Jasnego Umysłu (Tome of Clear Mind), która umożliwi ponowne rozdysponowanie talentów i glifów. Zmiany mają umożliwić ciekawszą rozgrywkę.
PvP, scenariusze, rajdy i lochy
Dodatek wprowadzi jedną nową arenę oraz dwa pola bitewne – jedno na kontynencie Pandarenów i jedno w Stranglethorn Valley. W pierwszym rozgrywka ma polegać na zdobyciu określonej liczby punktów, które zapewni posiadanie specjalnego artefaktu. Im dłużej dana postać będzie go trzymać, tym więcej punktów zyska dla swojej drużyny. Przedmiot spowoduje zarazem stopniową utratę zdrowia, zmuszając graczy do przekazania go innym. Drugie będzie miało na celu zdobycie minerałów znajdujących się w opływającej lawą goblińskiej kopalni. Rozgrywką przypominać będzie tryb Payload z Team Fortress 2, w którym należy zdobyć kontrolę nad wózkiem górniczym i doprowadzić go do kontrolowanej przez drużynę strefy.
Jak wiadomo, Mists of Pandaria wprowadzi scenariusze, czyli zadania przeznaczone dla większej liczby graczy. Jest to odpowiedź Blizzarda na trudności, jakie sprawiało znalezienie graczy na wykonywania questów grupowych w świecie World of Warcraft. Scenariusze mają być bardziej zbliżone do tradycyjnych zadań i często będą się rozgrywać w strefach przypominających niektóre lokacje z normalnego trybu rozgrywki. Za ich wykonanie przewidziano określoną liczbę „Valor points”. Wyszukiwanie będzie przypominać system przyłączania się do grup w lochach i podczas rajdów. Na starcie dodatek wprowadzi pięć scenariuszy.
Dodatek zmodyfikuje dotychczas znane lochy (zwłaszcza Scarlet Monastery i Scholomance) oraz wprowadzi nowe (Stormstout Brewery) na kontynencie Pandaria. Ponadto zapowiedziano dziewięć heroicznych lochów dla postaci na 90. poziomie, a także trzy rajdy (o trzech poziomach trudności) z 14 nowymi bossami.
Zmianom ulegnie system uzyskiwania łupów. Zyska on charakter strefowy – otwarcie okna z przedmiotami wyrzuconymi przez jednego wroga natychmiast wyświetli te, które można podnieść od pobliskich zabitych przeciwników. Ponadto, ulegnie modyfikacjom zdobywanie przedmiotów w drużynie – inni gracze nie będą wiedzieli, jaką opcję wybrano przy danym losowaniu. Do wiadomości zostaną podane jedynie wyniki rzutów. Jeżeli gracz je przegra, zyska w każdym przypadku pewną ilość złota.
Pet Battle System i Wyzwania
Nowe rozszerzenie pozwoli na rozegranie drobnych, casualowych potyczek między posiadanymi petami. Zyskają one nowy ekran statystyk i 6 zdolności, podzielonych na trzy grupy po dwie (i działających jak system talentów). Będą one dostępne dla wszystkich postaci. Także w tym przypadku możliwe będzie poszukiwanie losowych potyczek. Pety mogą zyskiwać nowe poziomy doświadczenia podczas walki z ponad 100 critterami, które żyją w świecie Azeroth. W tym trybie walka będzie odbywać się bez możliwości komunikowania się z przeciwnikiem.
Z kolei wyzwania to umożliwiający zdobycie punktów prestiżu tryb rywalizacji, który pozwoli graczom na najwyższych poziomach na udanie się do lochów i na rajdy w celu jak najszybszego ich przejścia. Uzyskany czas trafi do łączonej klasyfikacji na serwerze, na którym znajduje się postać. Za dobre wyniki gracze zostaną nagrodzeni punktami prestiżu, medalami, osiągnięciami oraz tytułami. Rezultat ma być liczony z dokładnością do milisekund. W chwili wydania dodatku tryb będzie dostępny dla 6 lochów.
Inne zmiany
Mists of Pandaria wprowadzi także inne ciekawe zmiany. Oto niektóre z nich:
- Modele postaci dla wszystkich ras ulegną zmianom, jednak w chwili wydania dodatku będzie to dotyczyć jedynie krasnoludów.
- Wprowadzone zostaną wyższej jakości tekstury.
- Gracze uzyskają możliwość stworzenia 11 postaci na jednym serwerze.
- Gildie zyskają nowe zdolności.
- Skala właściwości przedmiotów zostanie zmniejszona.
- Gracz będzie mógł prowadzić własną farmę i uprawiać na niej niektóre ze składników przydatnych dla niektórych profesji.
Wszystkich spragnionych jeszcze większej ilości informacji zachęcamy do odwiedzenia strony serwisu MMO Champion.
- Oficjalna strona dodatku firmy Blizzard
- Strona z prezentacją zmian i analizą MMO Champion
- Premiera dodatku Mists of Pandaria coraz bliżej