Komisja Europejska bierze na celownik wirtualne waluty i nieuczciwe praktyki z nimi związane
Metody promocji zakupu wirtualnej waluty w grze MMO Star Stable zwróciły uwagę Komisji Europejskiej. CPC Network zarzuciła twórcom stosowanie szkodliwych praktyk wobec dzieci oraz opublikowała kluczowe zasady, mające zapewnić bezpieczniejsze środowisko w produkcjach online.

Komisja Europejska zainteresowała się familijną produkcją o tresurze koni – CPC Network (Consumer Protection Cooperation Network – sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta) postanowiła przyjrzeć się kwestii zakupu wirtualnej waluty w grze Star Stable. Powodem tej decyzji są zarzuty dotyczące stosowania przez firmę Star Stable Entertainment AB „praktyk szkodliwych wobec dzieci”. Zainspirowało to Komisję do udostępnienia zbioru wytycznych, mających na celu promowanie przejrzystości i uczciwości w ofertach dostępnych w tytułach online.
- Za szkodliwe działanie uznano kierowanie reklam bezpośrednio do dzieci, w tym nakłanianie ich do wirtualnych zakupów lub przekonywania do tego dorosłych. Komisja Europejska dostrzegła też kwestię wywierania presji (np. przez oferty ograniczone czasowo), braku transparentności oraz braku wymogu ujawniania treści komercyjnych przez influencerów promujących grę.
- CPC Network udostępniło 7 kluczowych zasad zapewniających bezpieczniejsze środowisko w grach online. Należą do nich: przejrzystość cen, jasne informowanie o kosztach usług czy brak przymusowych zakupów niechcianych produktów. Do tego dochodzi zapewnienie zrozumiałych informacji przed zawarciem umowy, zachowanie prawa do odstąpienia oraz opisanie wszelkich warunków prostym językiem. Natomiast według ostatniej zasady twórcy powinni dbać o to, by rozgrywka uwzględniała różne wrażliwości graczy.
- Firma Star Stable Entertainment AB ma miesiąc (licząc od 21 marca 2025 roku) na odniesienie się do zarzutów CPC Network, które uwzględniają szkodliwy i agresywny marketing wymierzony w dzieci.
Star Stable to gra MMO skupiająca się na tresowaniu i personalizacji koni oraz eksploracji wyspy Jorvik. Oferuje darmową rozgrywkę, która ograniczona jest m.in. niskim poziomem postaci czy mniejszą liczbą dostępnych lokacji. Produkcja zadebiutowała na pecetach 18 października 2011 roku.