Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 lutego 2023, 15:02

Hogwarts Legacy ma sporo błędów, ale te mogą zniknąć na premierę

Twórcy Hogwarts Legacy jeszcze poprawią grę, nim trafi ona do wszystkich zainteresowanych. Sprawdźmy, jakich błędów doświadczyli pierwsi gracze.

Źródło fot. CaptainDanae | Warner Bros. Interactive.
i

Wygląda na to, że Hogwarts Legacy nie zawiodło oczekiwań. Po wielu latach (i opóźnieniach) fani Harry’ego Pottera wreszcie otrzymali bardzo dobrą produkcję w magicznym uniwersum, choć bez tytułowego bohatera.

Jednakże trudno oczekiwać, by tak rozbudowana produkcja obyła się bez problemów. Na oficjalnej stronie gry można znaleźć listę błędów, które trapią Dziedzictwo Hogwartu przed debiutem.

Część z nich ma zostać załatana w premierowej aktualizacji. Niemniej warto o nich wspomnieć zawczasu na wypadek, gdyby uchował się jeden lub dwa błędy (i oby nie więcej). Poza tym część graczy bawi się w Dziedzictwie Hogwartu od poniedziałku i natrafiła na sporo ciekawych „niespodzianek”.

Hogwarts Legacy – lista znanych problemów

Przymusowe zamykanie gry

Niestety, listę błędów Hogwarts Legacy otwierają znienawidzone przez graczy „crashe”. Grze zdarza się przymusowo zamknąć już przy uruchamianiu, na etapie akceptowania licencji użytkownika lub ekranie z ostrzeżeniem przed możliwymi atakami epilepsji.

Problemy bynajmniej nie kończą się po rozpoczęciu rozgrywki. Zdarza się, że po pierwszych kilku godzinach (albo kilkudziesięciu minutach) bez większych usterek gra zaczyna się nagminnie zamykać. Czasem powtarza się to przy wykonywaniu zadań lub wyświetlania się cutscenek. Innym razem trudno znaleźć jakiekolwiek powiązanie między poszczególnymi przypadkami „crashowania”.

W efekcie trudno wskazać uniwersalny sposób na rozwiązanie tych problemów. W przypadku Steama część graczy donosi (via Reddit), że pomogło im zweryfikowanie plików gry po zrestartowaniu klienta platformy. Inni zalecają zainstalowanie najnowszych sterowników karty graficznej albo – jak zawsze, gdy wszystko inne zawodzi – ponowną instalację Dziedzictwa Hogwartu.

Niewykluczone, że jednym z powodów może być wyciek pamięci, tak jak miało to miejsce w przypadku ostatnich Pokemonów oraz Anno 1800. Na razie gracze mogą tylko czekać na premierową aktualizację (patrz: rozdział „Hogwarts Legacy – zmiany na premierę”).

Pomaluj mój świat na zielono i na niebiesko

O problemach graficznych oraz z optymalizacją pisaliśmy już wcześniej, także w kontekście opinii graczy. Jednakże nagłe spadki wydajności (nawet na mocnych pecetach) i potworne modele postaci (oraz lokacje pozbawione detali) nie wyczerpują listy wszystkich tego typu problemów. Tę drugą usterkę podobno naprawia zmiana ustawień tekstur na ultra, tyle że znacznie obniża to wydajność.

Część z z nich okazała się bardzo łatwa do rozwiązania, na przykład postacie pokolorowane na niebiesko i zielono poza „cutscenkami”. Tutaj była to kwestia nie tyle błędu, ile włączenia się trybu wysokiego kontrastu. Zmiana tego ustawienia na nieaktywne usuwa tego „buga”.

Hogwarts Legacy ma sporo błędów, ale te mogą zniknąć na premierę - ilustracja #1

Słyszałem o rzekach wychodzących z brzegów… ale w kierunku nieba?Źródło: Warner Bros. Interactive, błąd Hogwarts Legacy numer HL-623.

Niektóre wciąż obecne usterki to drobiazgi pokroju dziwnego „glicza” wizualnego w scenach z profesor Eleazarem Figiem lub krzewów zmieniających kolor na biały z daleka (co rozwiązuje obniżenie jakości materiałów na niskie). Zdarza się też, że wrzucenie kamienia do wody ma nieoczekiwane konsekwencje.

Zadania nie do ukończenia

Jedna z popularnych porad od osób już grających w Hogwarts Legacy brzmi: zapisujcie stan gry przed każdym zadaniem. Obecnie zdarza się, że gra uniemożliwia ukończenie zadań, nawet tych wymaganych do posunięcia naprzód głównego wątku.

Szczególnie pechowa jest misja „Sekrety działu ksiąg zakazanych”. Jeśli bohater nie ma miejscu w ekwipunku i otworzy skrzynię zawierającą klucz, nie otrzymamy go, ale gra oznaczy skrzynię jako otwartą, uniemożliwiając dalsze interakcje i tym samym ukończenie „questa”.

Zdarza się też, że gracz otrzymuje klucz, ale dziennik zadań tego nie odnotowuje, co również blokuje dalszą progresję. Część internautów doświadczyła podobnej usterki w innych zadaniach, na przykład w „Kluczach Dedala”.

Inny problem pojawia się w zadaniu Spoczynek Jackdawa (Jackdaw’s Rest). Najwyraźniej gra chce, żeby czarodzieje odpoczęli w tym miejscu nieco dłużej. Albo i spoczęli w nim na wieczność, bo gracze nie mogą opuścić tytułowej lokacji.

Czasem przeszkadza w tym bariera w wyjściu, która powinna zniknąć po pokonaniu strażników Innym razem nie pojawia się platforma, którą gracz powinien móc przyciągnąć czarami, by wydostać się z jaskini lub wyspy. W obu przypadkach nie pomaga rozpoczęcie misji od nowa; lepiej wczytać plik zapisu lub ponownie uruchomić grę.

Gracze donoszą też o problemach z ukończeniem zadania „Alohomora”. Po przerwaniu misji nie da się później porozmawiać z Gladwinem Moonem. Tutaj również jedynym rozwiązaniem jest wczytanie pliku zapisu sprzed podjęcia się „questa” (dla pewności można też od razu udać się do Moona i u niego rozpocząć misję).

Czarna magia

Część graczy natknęła się też na błędy, które nie tyle sugerują, ile potwierdzają działanie czarnej magii. Czasem w trakcie eksploracji Hogwartu postacie pojawiają się znikąd. Innym razem bohater zostaje ukarany za bieganie po murach zamku wypadnięciem poza granice świata i kończy żywot brutalnym upadkiem.

Złowrogie zaklęcia mogą też być przyczyną, dla której część osób grających na Xboxie Series X/S (rzadziej: na PC) nie może wpisać imienia bohatera. Problem jest obecny nawet po podłączeniu klawiatury, ale u niektórych zniknął po wyłączeniu konsoli i uruchomieniu jej ponownie po krótkiej przerwie.

Hogwarts Legacy – zmiany na premierę

Wypada wspomnieć, że firma Warner Bros. Interactive przybliżyła już zawartość premierowej aktualizacji Dziedzictwa Hogwartu (via Update Crazy). Nie podano szczegółów, ale napisano, że patch wprowadzi m.in. następujące zmiany:

  1. usunięcie błędów powodujących przymusowe zamykanie gry;
  2. poprawki działania gry w celu zapewnienia większej stabilności i płynnego wyświetlania animacji oraz wyeliminowania opóźnień;
  3. poprawki optymalizacji oraz rozgrywki.

Pełna lista zmian powinna ukazać się wraz z jutrzejszym debiutem Hogwarts Legacy na PC, PS5 i XSX/S. Przypomnijmy, że gra zmierza także na konsole PlayStation 4 i Xbox One (data premiery: 23 kwietnia) oraz Nintendo Switch (25 lipca).

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej