autor: Marta Kucharska
Half-Life 2 wkrótce w wirtualnej rzeczywistości
Na Steam Greenlight pojawił się mod do Half-Life 2, który umożliwi rozgrywkę w wirtualnej rzeczywistości. Data wydania nie jest jeszcze znana, jednak z pewnością Half-Life 2 VR pozwoli na zabawę przy użyciu najnowszych wersji gogli HTC Vive i Oculus Rift.
Myśleliście, że złote czasy Half-Life 2 już minęły? Otóż nie. Gra nie tylko nadal uznawana jest za jedną z najlepszych produkcji wydanych na PC, ale jeszcze wkrótce otrzyma swoją wersję VR. Wszystko za sprawą grupy modderów, którzy właśnie umieścili w steamowym inkubatorze gier – Steam Greenlight – Half-Life 2 VR. Udostępniony został już nawet pierwszy trailer.
Mod oprócz oczywistego wsparcia rzeczywistości wirtualnej, zaproponuje także nieco ulepszone wersje wszystkich map znanych z gry. Tereny zostaną wzbogacone o oświetlenie HDR oraz cienie w wysokiej rozdzielczości. Również wszystkie bronie, łącznie z kultowym łomem, zostaną przystosowane do wersji VR. Half-Life 2 VR ma być kompatybilny zarówno ze współtworzonym przez Valve HTC Vive, jak i Oculusem Riftem. Data premiery jest póki co określana jako „wkrótce”. Początkowo dostępna będzie jedynie zawartość z podstawowej wersji Half-Life 2, jednak twórcy zapowiadają, że z czasem całość zostanie rozszerzona o Episode One oraz Episode Two.
Przystosowane pod VR uzbrojenie w niektórych wypadkach będzie potrzebowało kilku dodatkowych ruchów do np. przeładowania broni. Jak mówi Marulu, jeden z twórców moda, obsługa łomu będzie wymagała fizycznego wymachiwania rękoma, a np. przeładowanie rewolweru .357 Magnum „odchylenia” broni oraz zamachu przy zatrzaskiwaniu bębenka z nabojami. Zespół pracuje także nad mechaniką „pompowania” shotgunów. Obsługa broni póki co przystosowana jest do prawej ręki, jednak w planach jest również możliwość trzymania jej w lewej bądź dzierżenia dwóch broni jednocześnie.
Prace nad modem trwają już od 2013 roku, jednak przez długi czas wydawały się pozostawać w uśpieniu, ponieważ zespół skupiał się na ulepszeniu silnika Source na tyle, aby mógł współgrać ze współczesnymi zestawami VR. Problem polega na tym, że oficjalne wsparcie Source pod kątem VR zatrzymało się na wersji DK2, czyli drugiej deweloperskiej wersji Rifta.
Source Engine opiera się na DirectX 9, czyli nie pozwala na dzielenie tekstur ani nie współdziała z obecnymi zestawami VR. Oculus i SteamVR potrzebują DirectX 10 i wyższych. Dlatego oficjalne wsparcie VR dla Source Engine zostało porzucone przez Valve.
Mod ma być udostępniony całkowicie bezpłatnie, jednak do zagrania potrzebne będzie posiadanie Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One i Half-Life 2: Episode Two.
Obecnie trwają również prace nad filmem na podstawie pierwszej części Half-Life, a także drugiej popularnej produkcji Valve – gry Portal. Nad scenariuszem ma pracować J.J. Abrams, poza tym jednak niewiele jeszcze wiadomo o ekranizacjach.