Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 marca 2023, 11:25

autor: Adrian Werner

Gry mobilne w odwrocie, polski producent potwierdza

Rynek gier mobilnych przechodzi ciężki okres, co dobrze obrazują problemy jednej z polskich firm specjalizujących się tworzeniu produkcji na smartfony i tablety.

Źródło fot. Ten Square Games.
i

Słabe wyniki specjalizującej się w grach mobilnych polskiej firmy Ten Square Games stały się najnowszym przykładem spowolnienia widocznego w tym segmencie branży gier.

Słabe wyniki polskiego Ten Square Games

Zysk netto Ten Square Games zmalał ze 141,3 mln zł w 2021 r. do 52,3 mln zł w 2022 r. Z kolei przychody spadły o 15%.

  1. Inwestorzy źle zareagowali na te doniesienia – po ogłoszeniu wyników Ten Square Games akcje spółki staniały o 18,7%, w wyniki czego kapitalizacja firmy zmniejszyła się o 150 mln złotych.
  2. Prezes Ten Square Games, Maciej Zużałek, skomentował wyniki spółki następująco:

Trudno przewidzieć, jak będą się kształtowały kolejne miesiące dla gier z sektora mobilnego. Zauważamy również recesyjne zachowania graczy, którzy wydają mniej.

  1. Prezes stwierdził również, że obecne spadki są częściowo skutkiem normalizacji wyników, po tym jak zostały one napompowane w trakcie pandemii.
  2. Ten Square Games zamierza poprawić swoją sytuację m.in. poprzez zmianę marketingu Fishing Clash oraz ulepszenia w nadchodzących grach firmy.

Problemy ma także studio Huuuge

Ten Square Games nie jest jedynym producentem gier mobilnych powiązanym z polskim rynkiem, który ma ostatnio problemy. Studio Huuuge poinformowało o planach zwolnień grupowych, w ramach których do końca kwietnia z pracą pożegna się 46 osób.

  1. W ubiegłym roku przychody Huuuge zmalały o 14,7% do poziomu 318,63 mln dolarów.
  2. Co gorsza, liczba grających w produkcje firmy spadła w ubiegłym roku o 200 mln osób.
  3. Huuuge zdecydowało się wprowadzić program oszczędnościowy, w ramach którego zmniejszono o 39% wydatki na marketing oraz 11% na badania i rozwój.

Cały rynek mobilny ma problemy

Gry mobilne w odwrocie, polski producent potwierdza - ilustracja #1
Przychody z gier mobilnych. Ostatnie pięć kwartałów to okres systematycznych spadków. Źródło fot. Sensor Tower.

Ktoś mógłby powiedzieć, że słabe wyniki dwóch polskich firm nie mówią nic o ogólnej kondycji rynku mobilnego, ale nowy raport grupy Sensor Tower pokazuje, że ogólna sytuacja tego segmentu branży gier nie jest różowa.

  1. Przychody z gier mobilnych osiągnęły rekordowy poziom w trzecim kwartale 2021 roku i od tego momentu każdy kolejny kwartał przynosi gorsze wyniki niż poprzedni.
  2. W trzecim kwartale 2021 roku przychody wyniosły 21,7 mld dolarów, a w ostatnim kwartale ubiegłego roku 18,9 mld, co stanowi spadek o 11%.
  3. Według tego raportu prawie wszystkie gatunki gier mobilnych zaliczyły w ubiegłym roku spadki przychodów. Jedynymi wyjątkami były gry akcji oraz sportowe, które zanotowały wzrosty o odpowiednio 13% i 8%.
  4. Zmienia się także struktura rynku. Czysto casualowe gry są w odwrocie (liczba pobrań spadła o 24% z ubiegłym roku), a zyskują produkcje, które łączą casualową łatwość obsługi z bardziej rozbudowanymi mechanizmami rozgrywki oraz szerszymi opcjami monetyzacji.
  5. Największy skok w liczbie pobrań, bo aż 54%, zanotowały produkcje, które dostępne są w ramach abonamentów. Tutaj za wzrost odpowiadają głównie serwisy Netflix oraz Apple Arcade.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej