Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 października 2019, 19:06

autor: Bartosz Świątek

Wszystko o Frostpunk (premiera Console Edition, płatne DLC i Season Pass) - Akt #11

Niniejsze kompendium wiedzy skupione jest na grze Frostpunk, strategii czasu rzeczywistego z elementami survivalu, osadzonej w alternatywnej wizji XIX wieku. Tytuł powstaje w polskim studiu 11 bit.

Frostpunk – kompendium wiedzy. - Wszystko o Frostpunk (premiera Console Edition, płatne DLC i Season Pass) - Akt #11 - wiadomość - 2019-10-11
Frostpunk – kompendium wiedzy.

Aktualizacja #11 [3 września 2019 r.]: premiera wersji konsolowych. Zmodyfikowano wstęp, a także sekcje „Premiera i odbiór” oraz „Multimedia”.

Aktualizacja #10 [3 września 2019 r.]: przepustka sezonowa, pierwszy dodatek (The Rifts) oraz aktualizacja zmieniająca tryb Nieskończoność. Zmodyfikowano oraz sekcje “DLC i aktualizacje” oraz „Multimedia”.

Aktualizacja #9 [17 kwietnia 2019 r.]: aktualizacja świąteczna. Zmodyfikowano wstęp oraz sekcję „Multimedia”.

Aktualizacja #8 [19 lutego 2019 r.]: aktualizacja świąteczna. Zmodyfikowano sekcję „DLC i aktualizacje”.

Aktualizacja #7 [20 grudnia 2018 r.]: aktualizacja świąteczna. Zmodyfikowano sekcję „DLC i aktualizacje” oraz „Multimedia”.

Aktualizacja #6 [4 grudnia 2018 r.]: tryb Endless. Zmodyfikowano sekcję „DLC i aktualizacje” oraz „Multimedia”.

Aktualizacja #5 [21 września 2018 r.]: Aktualizacja Upadek Winterhome. Zmodyfikowano sekcję „DLC i aktualizacje” oraz „Multimedia”.

Aktualizacja #4 [29 sierpnia 2018 r.]: Aktualizacja Ludzie i Automatony. Zmodyfikowano sekcję „DLC i aktualizacje”.

Aktualizacja #3 [20 czerwca 2018 r.]: mapa drogowa dodatków. Survivor Mode. Dodano sekcję „DLC i aktualizacje”.

Aktualizacja #2 [25 kwietnia 2018 r.]: premiera gry i odbiór w branżowych mediach.

Aktualizacja #1 [17 października 2017 r.]: kompendium zostało wzbogacone zapisami rozgrywki z prasowej wersji demonstracyjnej. Są one widoczne w sekcji „Mechanika” (wraz z podsekcjami) i „Multimedia”. Powyżej piszemy także o opóźnieniu premiery gry.

Spis treści:
  • 1. Świat gry
  • 2. Mechanika
  • 3. Technikalia;
  • 4. Premiera i odbiór
  • 5. DLC i aktualizacje
  • 6. Multimedia

Frostpunk, mieszanka RTS-a i survivalu, to najnowsza propozycja polskiego studia 11 bit, twórców takich tytułów, jak This War of Mine czy Anomaly: Warzone Earth. Tytuł ukazał się na komputerach 24 kwietnia 2018 roku, zaś niecały rok później – 12 kwietnia 2019 r. – zapowiedziano wydania konsolowe, dedykowane PlayStation 4 oraz Xboksowi One. Wersje te ukazały się 11 października 2019 r. Niniejsze kompendium zbiera najważniejsze oraz najciekawsze informacje i materiały na temat rzeczonej produkcji.

1. Świat gry

Frostpunk osadzony jest w alternatywnej wizji XIX wieku, w której ludzkość została niemal całkowicie unicestwiona przez globalne zlodowacenie. Choć nie wiadomo, co było przyczyną kataklizmu (możemy odkryć to w trakcie gry), faktem jest, że na całej Ziemi ocalało tylko jedno miasto, gdzie niedobitki wygaszonego gatunku ludzkiego znaleźli schronienie.

Tytuł wyraźnie nawiązuje do konwencji steampunk przez oparcie technologii na maszynach parowych (ang. steam machines), które zapewniają ciepło chroniące przed śmiercionośnym wychłodzeniem. Wszechobecny śnieg i lód nie są jednak naszymi bezwzględnymi przeciwnikami, gdyż ich topienie pozwala pozyskać wodę, a w konsekwencji również parę potrzebną do napędzania wszelkiej maszynerii.

Stawką w grze nie jest przetrwanie pojedynczych osób, lecz całego gatunku. Twórcy Frostpunka chcą uwzględnić aspekty moralne i filozoficzne zarządzania społeczeństwem ostatnich ocalałych ludzi, zmuszając nas przy tym do różnorakich wyborów, w tym bardzo ciężkich, podobnie jak miało to miejsce w This War of Mine. Wśród swoich inspiracji deweloperzy wymienili m.in. powieść Lód pióra Jacka Dukaja oraz gry Banished i Dishonored.

2. Mechanika

Frostpunk to gra strategiczna czasu rzeczywistego z elementami survivalu. Zgodnie ze standardami gatunku, naszym zadaniem jest m.in. budowa i rozwój bazy. Wyróżnikiem opisywanego tytułu jest fakt, że nasz ośrodek budujemy na planie koła wokół ogrzewającego okolicę i zasilającego maszyny generatora. Z czasem, w miarę jak ten się rozrasta i zwiększa swoją wydajność, będziemy powiększali granice naszego miasta o kolejne kręgi. Oczywiście generator do pracy potrzebuje węgla, a więc musimy zadbać o odpowiednio wysokie wydobycie tego surowca. Z kolei dodatkowe ręce do roboty może nam zapewnić np. wysłanie specjalnego balona nawigacyjnego, wskazującego innym niedobitkom w okolicy drogę do naszego miasta.

2.1. Wybory

Wcześniej wspomniane wybory natury moralnej i filozoficznej mają swoje odzwierciedlenie w mechanice rozgrywki. Aby przetrwanie gatunkowi ludzkiemu, będziemy zmuszani do podejmowania trudnych decyzji, np. dotyczącej wysyłania dzieci do pracy albo sposobu traktowania chorych i rannych. Perfekcyjne rozwiązanie nie istnieje, każde ma jednak swoje krótko- i długoterminowe konsekwencje. Dla przykładu: utrzymywanie przy życiu tych, których nie da się uratować, może uspokoić nasze sumienie i zwiększyć nadzieję społeczeństwa, ale jednocześnie zużyje zasoby potrzebne dla tych mogących powrócić do zdrowia.

Innym przykładem jest wykorzystywanie dzieci do pracy. Zalegalizowanie takiej praktyki pozwoli na zwiększenie jej wydajności, ale zwiększy ryzyko urazów u najmłodszych obywateli. Jeśli zdecydujemy się na zakazanie zatrudniania dzieci, musimy liczyć się ze zmniejszeniem produktywności w osadzie. Możemy również skierować pociechy do względnie bezpiecznych zajęć.

2.2. Nadzieja i niezadowolenie

Oprócz ustanawiania prawa i zwyczajów, musimy mieć na uwadze jeden z najważniejszych czynników w walce o przetrwanie, czyli nadzieję naszych podopiecznych. To jednak nie wszystko, gdyż musimy również zwracać uwagę na niezadowolenie społeczeństwa, któremu przewodzimy. Jeśli to osiągnie punkt krytyczny, zostaniemy obaleni, a gra tym samym dobiegnie końca.

2.3. Eksploracja

Choć naszym nadrzędnym zadaniem jest rozwijanie i zarządzanie ostatnim miastem na Ziemi i zamieszkującym go społeczeństwem, to w trakcie naszej przygody z Frostpunkiem dane nam będzie również wyjść poza obręby rzeczonego ośrodka w ramach zwiadowczych ekspedycji na częściowo losowo generowane tereny. Pokryty śniegiem i skuty lodem świat skrywa nie tylko pozostałości po szczęśliwszej przeszłości, ale także rzeczy, które potencjalnie mogą prowadzić do lepszej przyszłości, np. dodatkowe surowce.

3. Technikalia

Ścieżkę dźwiękową do gry skomponuje Piotr Musiał, (współ)autor muzyki w takich tytułach, jak This War Of Mine czy Wiedźmin 3: Krew i Wino. Z kolei przerywniki filmowe powstaną w studiu Platige Image, graczom znane przede wszystkim ze stworzenia filmików wprowadzających i zwiastunów filmowych dla serii Wiedźmin. Frostpunk ukaże się prawdopodobnie tylko na komputerach osobistych, choć deweloperzy nie wykluczają całkowicie możliwości jego debiutu na konsolach.

4. Premiera i odbiór

4.1 Wersja PC

Pecetowa wersja Frostpunka zadebiutował 24 kwietnia 2018 roku. Gra spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony branżowej prasy (średnia w serwisie metacritic wynosi 86%). Recenzenci chwalili atmosferę, rozbudowaną i świetnie przemyślaną mechanikę rozgrywki, wysoki poziom trudności i charakterystyczny dla produkcji studia 11 bit, mocny ładunek emocjonalny. Do minusów można zaliczyć niezbyt rozbudowaną eksplorację, okazjonalne błędy i dość niewielką liczbę wydarzeń losowych.

Gry-Online

Zastanawiałem się – jak zapewne wielu innych graczy – czy stołeczne studio nie okaże się być gwiazdą jednego przeboju, tym bardziej że idea Frostpunka jakoś nieszczególnie mnie przekonywała. Ale byłem w błędzie iście tytanicznych rozmiarów – i cieszy mnie to niezmiernie. Frostpunk, choć jest grą o innej skali i znacznie bardziej skomplikowanych mechanikach, jest dziełem o równie wysokiej – o ile nie wyższej – jakości jak This War of Mine. Chapeau bas! – Jakub Mirowski.

Spider’s Web

Podstawową kampanię przeszedłem dwa razy i w obu przypadkach skończyło się zarwaną nocą – nie oderwałem się od ekranu, póki nie zobaczyłem napisów końcowych. Zmarzlina wciąga niczym lepkie bagno – Piotr Grabiec.

Eurogamer.pl

Frostpunk nie jest może aż tak wyjątkowe jak This War of Mine, ale przyciąga z zupełnie innych powodów. Nie ma tu głębszych emocji, ale jest chęć dopracowania wszystkiego do perfekcji i pokonania złośliwości losu. Możliwość dowolnego modyfikowania poziomu trudności sprawia też, że grę można polecić naprawdę każdemu. Warto stawić czoła wyzwaniu – Mateusz Zdanowicz.

4.2 Wersje konsolowe

Wersje konsolowe zadebiutowały zgodnie z planem - 11 października 2019 roku. Wydania te spotkały się z ciepłym odbiorem ze strony krytyków, którzy zwracali uwagę, że deweloperom udało się zachować wszystkie zalety znane z komputerowego Frostpunka, a równocześnie zaprojektować interfejs dostosowany do wymagań innych platform. W tym momencie (11 października) średnia z recenzji w serwisie Metacritic wynosi 87% w przypadku obydwu wydań (na PS4 i Xboksa One).

God is Geek

Nigdy nie byłem szczęśliwszy stając naprzeciw rozpaczy, niż wtedy, gdy grałem we Frostpunk Console Edition. To fantastyczny city-builder, w którym naprawdę zależy ci na ludziach, których próbujesz uratować - Chris Hyde.

PushSquare

W najlepszych momentach, Frostpunk zapewnia pełne napięcia i zmuszające do obgryzania paznokci doświadczenie, jak mało która pozycja w tym gatunku. Tu nie chodzi o budowanie imperium, czy tworzenie pięknego krajobrazu miejskiego, ale po prostu robienie tego, co trzeba zrobić, aby poprowadzić swoich ludzi przez przeciwności, które na początku wydają się nie do pokonania. Jest kilka drobnych problemów, ale uczucie, które masz z przetrwania kampanii, to całkowita, niepohamowana radość. I to uczucie jest tu wyraźniejsze niż w jakimkolwiek innym tytule, dlatego nie mamy absolutnie żadnego problemu, by polecić Ci Frostpunka - John Cal McCormick.

PlayStation Universe

Doskonała gra strategiczna, skoncentrowana na budowaniu społeczeństwa, z mrocznym, moralizatorskim trzonem. Frostpunk jest rzadkim w tym gatunku tytułem, w którym twoje działania pozostają z tobą na długo po tym, jak skończysz w niego grać - John-Paul Jones.

  1. DLC i aktualizacje
  2. Darmowe dodatki
  3. Płatne dodatki

Mapa Drogowa

Frostpunk będzie wspierany aktualizacjami do 2019 roku. Pod koniec maja 2018 r. twórcy podzielili się informacjami na temat mapy drogowej patchy i dodatków przewidzianych dla ich gry. Co ważne, wszystkie omawiane usprawnienia zostaną udostępnione całkowicie za darmo.

Mapa drogowa dla Frostpunka.
Mapa drogowa dla Frostpunka.

Produkcja 11bit studios otrzyma:

  1. Survivor Mode – nowy, jeszcze trudniejszy tryb gry;
  2. People & Automatons – podstawowe opcje dostosowywania obywateli i automatonów;
  3. The Builders – nowy scenariusz, z własną historią i nowymi wyzwaniami. Ma stanowić największą aktualizację w 2018 r.;
  4. Endurance – nowy, sandboksowy tryb gry, w którym rozgrywka może się toczyć praktycznie bez końca;
  5. Winter Spanshots – specjalne narzędzie do robienie screenshotów. Aktualizacja będzie też zawierała specjalną niespodziankę.

Deweloperzy zapewniają, że wsparcie dla gry nie zakończy się wraz z powyższymi aktualizacjami. W 2019 roku można się spodziewać kolejnych. Frostpunk będzie też konsekwentnie pozbawiany wciąż obecnych problemów i bugów, dotyczących m.in. stabilności działania aplikacji.

Survivor Mode (patch 1.1.0)

Survivor Mode trafił do gry 19 czerwca 2018 roku, wraz z aktualizacją oznaczoną numerem 1.1.0. Grając w tym trybie mamy możliwość zatrzymania rozgrywki wyłącznie poprzez wejście do menu –zablokowano opcję korzystania z aktywnej pauzy. Co więcej, stan gry jest zapisywany automatycznie oraz przy wyjściu z gry – tym samym nie mamy możliwości cofnięcia podjętego wyboru. Całość cechuje się też jeszcze wyższym niż wcześniej poziomem trudności. Przechodząc grę otrzymamy zupełnie nowe osiągnięcia na platformie Steam.

Ludzie i Automatony (patch 1.1.2)

Dzięki aktualizacji gracze mogą po swojemu nazywać poszczególnych członków społeczności, a także parowe automatony. Łatwiej też je wyszukać – pomaga w tym nowa opcja w interfejsie. Dodatkowo zmieniono system siatki budowania. Pozwala ona teraz na łatwiejsze mieszczenie budowli w optymalnej przestrzeni. Zmiany dotknęły też stronę wizualną – te same typy budynków i statków nie są teraz dokładnymi kopiami. Modele są nieco bardziej różnorodne.

Upadek Winterhome

Rozszerzenie oferuje kilka godzin nowej zawartości fabularnej, która stanowi prequel głównej kampanii i skupia się na utraconym mieście Winterhome. Gracz dostaje okazję poznania nowych tajemnic z przeszłości pokrytego śniegiem i lodem świata. Akcja dodatku toczy się na zupełnie nowej mapie, która pod względem oprawy wizualnej prezentuje się zdecydowanie inaczej niż ta znana z podstawki (chodzi o miasto, które w głównej kampanii mogliśmy odwiedzić podróżując balonem). Możemy liczyć także na świeże podejście do mechanik rozgrywki.

Endless Mode

Kolejny patch, wydany w listopadzie bieżącego roku, dodał do Frostpunk tzw. tryb Endless, w którym zabawa nigdy się nie kończy. Gracze mogą wybrać pomiędzy dwoma wariantami: Serenity (koncentruje się na rozwoju miasta, oferując łagodniejszą pogodę i bogatszą w surowce mapę) oraz Endurance (przetrwanie jest wyjątkowo trudne – pogoda jest gorsza, a na mapie znaleźć można mniej surowców). Aktualizacja dodała do produkcji 11 bit studios 4 nowe mapy startowe, których kształt ma oczywiście wpływ na rozwój naszego miasta. Dodatkowo, zabawa jest urozmaicana przez nadchodzące od czasu do czasu, potężne burze śnieżne.

Tryb został zmodyfikowany w aktualizacji, która pojawiła się w sierpniu 2019 roku. Patch wprowadził trzy nowe mapy oparte na scenariuszach Arki, Uchodźcy oraz Upadek Winterhome.

Opowieść Wigilijna

19 grudnia 2018 roku deweloperzy opublikowali specjalną, darmową, świąteczną aktualizację pod tytułem Opowieść Wigilijna. Dodała ona do gry nowe zadanie dla przywódcy w trybie Endless, a także specjalny świąteczny budynek. Przy okazji poprawiono też kilka pomniejszych błędów, które trapiły produkcję 11 bit studios.

Winter Snapshots

6 lutego udostępniono darmową aktualizację Winter Snapshots, dodającą do gry tryb fotograficzny, kilka efektów graficznych (winieta, monochrom, nowe efekty lodu i sadzy) oraz kolejny budynek (Large Resource Depot). Dodatkowo tryb Endless został wzbogacony o system losowej pogody. Dodano również wsparcie dla kilku nowych języków (włoskiego, japońskiego i koreańskiego).

  1. DLC i aktualizacje
  2. Darmowe dodatki
  3. Płatne dodatki

Przepustka sezonowa

Przepustka sezonowa do gry Frostpunk gwarantuje dostęp do wszystkich trzech planowanych płatnych rozszerzeń. Można ją nabyć w cenie 125,97 złotych.

The Rifts

Dodatek The Rifts zadebiutował 27 sierpnia 2019 roku i na Steamie jest dostępny w cenie 17,99 zł. Rozszerzenie wprowadza nową mapę do trybu Nieskończoność, na której znajdziemy tytułowe szczeliny - by móc zagospodarować tę przestrzeń będziemy musieli nauczyć się skutecznie planować i budować mosty.

The Last Autumn

Drugie DLC - The Last Autumn - zadebiutuje w czwartym kwartał 2019 roku. Dodatek będzie kosztował 16,99 dolara (około 67 zł) i wprowadzi do gry zupełnie nowy scenariusz, z akcją osadzoną przed wydarzeniami przedstawionymi w podstawowej wersji Frostpunka. Możemy spodziewać się nowych mechanik, projektów graficznych i budynków.

Project TVADGYCGJR

Trzecie i ostatnie płatne rozszerzenie jest znane pod nazwą kodową Project TVADGYCGJR. DLC ma zadebiutować w 2020 roku. Więcej informacji na jego temat poznamy w czwartym kwartale 2019 r. - w dniu premiery The Last Autumn. Wiadomo natomiast, że dodatek został wyceniony na 12,99 dolara (około 51 zł).

6. Multimedia

6.1. Materiały wideo

6.2. Zrzuty ekranu

Wszystko o Frostpunk (premiera Console Edition, płatne DLC i Season Pass) - Akt #11 - ilustracja #3
Wszystko o Frostpunk (premiera Console Edition, płatne DLC i Season Pass) - Akt #11 - ilustracja #4
Wszystko o Frostpunk (premiera Console Edition, płatne DLC i Season Pass) - Akt #11 - ilustracja #5

Pełną galerię zrzutów ekranu w wysokiej rozdzielczości można obejrzeć w zasobach serwisu gry-online.pl.