Fortnite gromi PUBG - podsumowanie cyfrowego rynku gier w 2018 r.
Ukazał się raport z wynikami dystrybucji cyfrowej za ubiegły rok. Dowiedzieliśmy się m.in., ile zarobiły takie gry jak Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds czy League of Legends.
Grupa analityczna SuperData opublikowała raport podsumowujący wyniki dystrybucji cyfrowej w 2018 roku. Przychody z gier oraz powiązanych z nimi materiałów wideo wyniosły 119,6 mld dolarów, co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z 2017 r. Obecnie ponad połowa tego rynku należy do gier mobilnych:
Źródła przychodów:
Kategoria: | Przychody cyfrowe w 2018 roku: |
Gry mobilne | 61,3 mld dolarów |
Gry pecetowe | 35,7 mld dolarów |
Gry konsolowe | 12,7 mld dolarów |
Gry VR/AR | 6,6 mld dolarów |
Przychody wygenerowane przez serwisy wideo i streamingowe | 5,2 mld dolarów |
Warto zaznaczyć, że po dodaniu tych kwot uzyskacie sumę większą niż 119,6 mld. Wynika to z tego, że niektóre kategorie częściowo się pokrywają. Przykładowo, gry VR wliczane są także do wyników poszczególnych platform.
Kategoria free-to-play odpowiadała aż za 80% cyfrowych przychodów z gier. Ciekawie wyglądają różnice regionalne w tej kwestii. Rynek azjatycki wygenerował bowiem 62% światowych przychodów z produkcji darmowych z mikropłatnościami. Natomiast na Europę i Amerykę północną przypadło 80% przychodów z gier premium, czyli takich, które trzeba kupić przed rozpoczęciem zabawy.
Warto także zauważyć duży wzrost przychodów (z 4,4 mld do 6,6 mld dolarów) z gier VR i AR, co jest zasługą pojawienia się nowych urządzeń tego typu, w tym zwłaszcza Oculus Go, którego sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy.
Podział przychodów według kategorii na PC i konsolach:
Pecety:
Kategoria: | Przychody cyfrowe w 2018 roku: |
Free-to-play | 17 mld dolarów |
Gry społecznościowe | 7,3 mld dolarów |
Gry premium | 7,2 mld dolarów |
Gry abonamentowe | 4,2 mld dolarów |
Konsole:
Kategoria: | Przychody cyfrowe w 2018 roku: |
Gry premium | 10,7 mld dolarów |
Free-to-play | 2 mld dolarów |
Roczny przychód cyfrowy z Fortnite wyniósł 2,4 mld dolarów i był największym w historii branży gier. Tytuł odpowiedzialny jest również za 458-procentowy wzrost kategorii free-to-play na konsolach.
Z kolei przychody z gier premium były o 10% wyższe, głównie dzięki sukcesowi Red Dead Redemption 2. Produkcja w ostatnim kwartale ubiegłego roku przyniosła 516 mln dolarów w dystrybucji cyfrowej.
Wyniki poszczególnych gier:
Największe przeboje free-to-play
# | Gra: | Wydawca: | Przychody cyfrowe w 2018 roku: |
1. | Epic Games | 2,4 mld dolarów | |
2. | Nexon | 1,5 mld dolarów | |
3. | Riot Games/Tencent | 1,4 mld dolarów | |
4. | Niantic | 1,3 mld dolarów | |
5. | Neowiz Games | 1,3 mld dolarów | |
6. | Tencent | 1,3 mld dolarów | |
7. | Aniplex | 1,2 mld dolarów | |
8. | King/Activision Blizzard | 1,1 mld dolarów | |
9. | Mixi | 1,0 mld dolarów | |
10. | Supercell/Tencent | 0,9 mld dolarów |
Największe przeboje premium:
# | Gra: | Wydawca: | Przychody cyfrowe w 2018 roku: |
1. | Bluehole | 1,028 mld dolarów | |
2. | Electronic Arts | 790 mln dolarów | |
3. | Take-Two Interactive | 628 mln dolarów | |
4. | Activision Blizzard | 612 mln dolarów | |
5. | Take-Two Interactive | 516 mln dolarów | |
6. | Activision Blizzard | 506 mln dolarów | |
7. | Electronic Arts | 482 mln dolarów | |
8. | Capcom | 467 mln dolarów | |
9. | Ubisoft | 440 mln dolarów | |
10. | Activision Blizzard | 429 mln dolarów |
PlayerUnknown's Battlegrounds oddało tron battle royale, ale autorzy i tak nie mają powodów do narzekań. Przychody ze sprzedaży gry w zeszłym roku były o 19% większe niż w 2017 r.
Doskonale poradziło sobie również Call of Duty: Black Ops IIII, w czym dużą zasługę miał wzorowany na battle royale tryb Blackout. Na konsolach gra w pierwszym miesiącu zgromadziła tyle samo graczy co Call of Duty: WWII w analogicznym okresie. Za to na PC w tym czasie przyciągnęła przed monitory 1,4 mln użytkowników, czyli ponad dwukrotnie więcej niż poprzednia odsłona cyklu w pierwszym miesiącu.
Serwisy streamingowe i wideo
W ubiegłym roku liczba widzów oglądających materiały wideo związane z grami wzrosła do 850 milionów, a przychody z tego sektora wyniosły 5,2 mld dolarów. Zwłaszcza Fortnite przyciągnęło przed ekrany wiele osób, które wcześniej nie interesowały się tego typu filmikami i streamami.
Przychody serwisów:
Serwis: | Przychody w 2018 roku w kategorii gier: |
Twitch | 1,6 mld dolarów |
YouTube | 1,2 mld dolarów |
Pozostałe serwisy | 2,4 mld dolarów |
Warto zwrócić uwagę na fakt, że serwis Twitch uzyskał większe przychody pomimo faktu, że jego widownia oglądająca materiały związane z grami jest trzykrotnie mniejsza niż w przypadku YouTube.
Najpopularniejsze kanały w serwisie Twitch poświęcone grom:
# | Kanał: | Jak wiele godzin materiałów obejrzeli widzowie w 2018 roku: |
1. | Ninja | 218 mln |
2. | Riot Games | 95 mln |
3. | shroud | 86 mln |
4. | OverwatchLeague | 71 mln |
5. | Dakota | 47 mln |
6. | sodapoppin | 44 mln |
7. | ELEAGUE TV | 43 mln |
8. | Tfue | 43 mln |
9. | summit1g | 39 mln |
10. | oltyler1 | 38 mln |