autor: Remigiusz Maciaszek
Firaxis prezentuje widok strategiczny w Civilization V
Najnowsza, piąta odsłona Cywilizacji jest zdecydowanie powiewem świeżości w serii. Poprzednie części gry powtarzały schematy wprowadzone jeszcze w 1991 roku, rozwijając je i poprawiając przy każdym kolejnym wydaniu. Sid Meier’s Civilization V wprowadzi natomiast sporo zmian, zrywając z tradycyjnym podejściem do rozgrywki i oferując kilka nowych, niezwykle interesujących opcji.
Najnowsza, piąta odsłona Cywilizacji jest zdecydowanie powiewem świeżości w serii. Poprzednie części gry powtarzały schematy wprowadzone jeszcze w 1991 roku, rozwijając je i poprawiając przy każdym kolejnym wydaniu. Sid Meier’s Civilization V wprowadzi natomiast sporo zmian, zrywając z tradycyjnym podejściem do rozgrywki i oferując kilka nowych, niezwykle interesujących opcji. Wśród nich jest widok strategiczny, znacznie ułatwiający śledzenie tego, co dzieje się w naszym imperium.
Schematy, o których wspomniałem, dla fanów serii nie były oczywiście niczym złym. Dzięki temu gra sprawiała wrażenie ciągłości, a przesiadka z jednaj części na drugą nie była żadnym problemem. Interfejs był zawsze ten sam, podobnie wyglądała mapa oraz zachowanie jednostek oraz ich sposób poruszania się po podzielonej na kwadraty mapie.
Wróćmy jednak do widoku strategicznego, który został niedawno zaprezentowany przez Firaxis Games. Na załączonych obrazkach możecie zobaczyć jak to wygląda w akcji. Uwagę zwraca oczywiście hexagonalny układ mapy, ale o tym mogliście przeczytać już w naszej zapowiedzi, nie będę się więc tutaj specjalnie zatrzymywał. Najważniejszy na mapie jest poglądowy obraz imperium, który możemy swobodnie skalować. Każde pole na mapie, wyróżniające się w jakiś sposób, zostało oznaczone specjalną ikoną. Tym samym wskazane są miejsca występowania surowców mineralnych, ulepszenia oraz położenie jednostek.
Najbardziej użyteczną funkcją tego widoku, jest możliwość swobodnego filtrowania wyświetlanych informacji. Można przykładowo wybrać ikonę jakiegoś surowca, aby szybko wyświetlić widok z zaznaczeniem tylko tych pól, z których można go pozyskać. Szczególnie istotna jest możliwość przeprowadzenia szybkiego przeglądu rozmieszczenia naszych jednostek wojskowych, co jest niezwykle ważne przy nowym systemie poruszania i rozstawiania oddziałów. Przypominam, że teraz na każdym polu może znaleźć się tylko pojedyncza jednostka, a więc dowodzenie i przemieszczanie armii wymaga znacznie więcej zabiegów niż dotychczas.
Dodatkowo w tym trybie widoku, będzie można ustawiać sobie szczegółowe warstwy. Dające przykładowo możliwość kolorowania pól w zależności od tego jaki rodzaj wojska się na nich znajduje (walczący wręcz, łucznicy, artyleria itd.).
Jak wiec widać najnowsza Cywilizacja będzie oferować mnóstwo nowych możliwości, z czego zresztą zainteresowani tytułem już od dawna zdają sobie sprawę. Wiele zmian jest rewolucyjnych i nie ma wątpliwości, że zostały wprowadzone także po to, by skłonić nowe pokolenie graczy do poświęcenia uwagi tej niezwykle popularnej strategii. Oczywiście nie ma wątpliwości co do tego czy tytuł odniesie sukces, to przecież Cywilizacja. Pozostaje jednak pytanie, czy szerokie zmiany spodobają się na dłuższą metę fanom serii? Część piąta różni się od poprzedniczek na bardzo wielu polach. Osobiście z niecierpliwością oczekuję możliwości przetestowania gry, tym bardziej, że należę do tych, już chyba nielicznych, którzy śledzą serię od momentu pojawienia się pierwszej części na rynku, niemalże 20 lat temu. W każdym razie, to co zapowiadają deweloperzy na razie do mnie przemawia.