Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 sierpnia 2020, 19:10

FIFA 21 - oficjalny gameplay oraz lista nowości

EA zaprezentowało dzisiaj fragmenty rozgrywki z FIF-y 21 oraz listę nowości, które mają uatrakcyjnić nową odsłonę gry.

FIFA 21 - oficjalny gameplay oraz lista nowości - ilustracja #1
Kreatywność i umiejętności to hasła promujące FIF-ę 21.

Dzisiaj o godzinie 17.00 EA Sports zaprezentowało oficjalny trailer rozgrywki FIFA 21. Po średnio udanej FIF-ie 20, w której gracze narzekali na toporność i nudę, zamiast zabawy i przyjemności, FIFA 21 ma być niczym powiew świeżości (na co z pewnością każdy fan serii zareagowałby pozytywnie). Najwięcej zmian dotknie warstwy szeroko pojętego dryblingu oraz poruszania się piłkarzy, które ma być bardziej naturalne.

Kanadyjczycy oparli promocję nowej odsłony swojego cyklu na sześciu kluczowych aspektach.

System zwinnego dryblingu ma usprawnić mijanie obrońców przez drużynę atakującą poprzez nadanie jej większej kontroli nad pracą nóg, co przydać ma się w pojedynkach jeden na jednego. Do tego dodać należy nowe zwody utrudniające odebranie piłki uzdolnionym dryblerom.

FIFA 21 - oficjalny gameplay oraz lista nowości - ilustracja #2
Więcej ładnych goli? Poproszę.

Indywidualne ustawianie się to z kolei odmiana zarówno dla broniących się, jak i atakujących. Spowoduje to, że wraz ze wzrostem umiejętności (a w trybie Ultimate Team na pewno także i ceny) piłkarza będzie rosła jego orientacja na boisku. Gracze skarżyli się od lat na kiepską sztuczną inteligencję w grze, która powodowała, że obrońcy rozchodzili się przed atakującymi w popłochu, a jedynym ratunkiem dla sytuacji było… granie pomocnikami i pozostawienie defensorów samych sobie. Analogicznie napastnicy nie będą już stać jak kołki w linii, ale wysuwać się do podań i łamać linię spalonego.

Kreatywne biegi, to nic innego jak oddanie nam wpływu na poruszanie się zawodników bez piłki, którzy żyli własnym życiem. Od FIF-y 21 to my decydować będziemy, gdzie pobiegną nasi koledzy z boiska za pomocą prawej gałki pada. Nie jestem pewny, czy ten system się sprawdzi, czy tylko skomplikuje rozgrywkę i będzie na tyle nieczytelny, że nie zniknie z kolejnych odsłon, tak jak chociażby gra bramkarzem, która wyparowała kilka edycji temu i kontrolować golkipera możemy jedynie w bardzo ograniczony sposób.

FIFA 21 - oficjalny gameplay oraz lista nowości - ilustracja #3
Odbiory piłki mogą w końcu być przyjemne dla oka.

Płynność starć między zawodnikami to z pewnością wyczekiwana nowość, bo mimo usprawnień w silniku gry wirtualni piłkarze nadal poruszają się często sztywno jak roboty, co przeszkadza w rozgrywaniu piłki. Poprawiony zostanie ich balans, a także wachlarz ruchów, który urealni to, co widzimy na ekranie.

Podstawy gry w piłkę to pojęcie najszersze, ale prawdopodobnie też najbardziej fundamentalne, bowiem EA postanowiło zająć się grą w powietrzu (i nie tylko). W FIF-ie 20 gole głową graniczyły z cudem, a piłkarze pudłowali na potęgę do pustej bramki. Było to pokłosie FIF-y 19, gdzie główkami można było wygrać każdy mecz, więc w ramach zbalansowania rozgrywki z następnej odsłony ten element praktycznie wycięto. Teraz dostaniemy kontrolę nad tym, gdzie i w jaki sposób uderzymy piłkę głową, co może pozwolić na większą różnorodność w rozgrywce, a nie monotonne klepanie piłki przed polem karnym, bez szans na wrzutkę. Ponadto inteligentniejsza będzie gra całego zespołu, zarówno przy blokowaniu strzałów przez obrońców, jak i dryblowaniu napastnikami.

Ostatnią i najbardziej mgliście opisaną nowością jest tryb rywalizacji, który jak mówi samo EA, wprowadzi „większe możliwości stosowania sztuczek, rodzajów dryblingu i taktyki, aby rywale na poziomach Legendarny oraz Ultimate byli bardziej wymagający i aby gra przeciwko nim dawała więcej satysfakcji”. Prawdopodobnie jest to zapowiedź słynnej opcji dynamicznego dostosowywania się AI do naszego poziomu umiejętności, tak aby gra nie odrzucała nas wysokim progiem wejścia lub nie zniechęcała niską trudnością rywala, gdy gramy lepiej.

Wspomniano też o trybie „rewind”, który umożliwi cofanie czasu w meczach offline, tak aby gracz mógł powtórzyć akcję, w której coś mu nie wyszło.

Pozostaje mieć nadzieję, że te liczne nowości faktycznie sprawią, że nowa FIFA będzie przyjemniejszą i lepszą w odbiorze grą niż poprzedniczka i nie skończy się na stwierdzeniu „ale FIFA 22 to już na pewno będzie dobra”.

FIFA 21 zadebiutuje na PC, Xboxie One, PS4 i Nintendo Switch 9 października bieżącego roku. Data premiery na PS5 i Xboxie Series X nie jest jeszcze znana, ale spekuluje się, że nastąpi to w okolicy premiery nowych konsol.

Mikołaj Łaszkiewicz

Mikołaj Łaszkiewicz

W GRYOnline.pl pracuje od maja 2020 roku. Najpierw był newsmanem w dziale technologii, z czasem zaczął udzielać się w grach i publicystyce, a także redagować oraz nadzorować działanie newsroomu technologicznego. Obecnie jest redaktorem naczelnym serwisu Futurebeat.pl. Wcześniej swoimi przemyśleniami na temat gier wideo dzielił się m.in. na różnych grupach tematycznych. Z wykształcenia prawnik. Gra na wszystkim i we wszystko, co widać czasem w recenzjach. Jego ulubioną konsolą jest Nintendo 3DS, co roku gra w nową część serii FIFA i stara się poszerzać gamingowe horyzonty. Uwielbia szeroko pojęty sprzęt komputerowy i rozkręca wszystko, co wpadnie mu w ręce.

więcej