autor: Kamil Zwijacz
FIFA 16 – kompendium wiedzy [aktualizacja #3: popularność gry]
W niniejszym kompendium wiedzy nt. gry FIFA 16 zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje związane z piłkarską produkcją firmy Electronic Arts. Artykuł będzie stale aktualizowany o kolejne szczegóły.
Aktualizacja #1: premiera i odbiór mediów (dział 4.1) oraz popularność dema (dział 3.1).
Aktualizacja #2: informacje o patchach (dział 4.2).
Aktualizacja #3: informacje o popularności oraz dostępności gry w Origin i EA Access (działy 4.3 i 4.4).
- 1. Rozgrywka (1.1. Podstawowe informacje, 1.2. Tryby gry, 1.3. Reprezentacje narodowe kobiet, 1.4. Pozostałe zmiany i nowości, 1.5. Wersja na konsole Xbox 360 i PlayStation 3)
- 2. Technikalia (2.1. Informacje ogólne, 2.2. Wymagania sprzętowe PC-towej wersji)
- 3. Inne informacje (3.1. Demo, 3.2. Ścieżka dźwiękowa, 3.3. Twarz gry, 3.4. Polski komentarz)
- 4. Informacje popremierowe (4.1. Premiera i odbiór mediów, 4.2. Patche, 4.3. Popularność, 4.4. Origin Access i EA Access)
- 5. Multimedia
FIFA 16 to kolejna odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier znajdujących się w portfolio firmy Electronic Arts. Tym razem produkcja przeznaczona jest na konsole PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 oraz komputerom osobistym. W niniejszym kompendium wiedzy zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje związane z tym tytułem, a także rozmaite materiały multimedialne. Jak co roku deweloperzy przygotowali garść mniejszych i większych nowinek. Niektóre z nich dotyczą edycji na wszystkie docelowe platformy sprzętowe, inne tylko wybranych urządzeń, ale o wszystkich z nich przeczytacie poniżej. Jak pozostałe tego typu artykuły w naszym serwisie, tak i ten będzie stale aktualizowany wraz z pojawianiem się kolejnych szczegółów.
1. Rozgrywka
1.1. Podstawowe informacje
FIFA 16 to gra sportowa skupiająca się na zmaganiach wirtualnych piłkarzy. Gracze bawią się w rozmaitych trybach i ligach, które przeznaczone są zarówno dla miłośników single playera, jak i multiplayera (lokalny i online). Firma Electronic Arts posiada licencję federacji piłkarskiej FIFA, w związku z czym po boiskach biegają cyfrowe odpowiedniki prawdziwych zawodników.
1.2. Tryby gry
W produkcji znajdują się następujące tryby gry:
- FIFA Ultimate Team,
- Career Mode,
- Be a Pro Player,
- Be a Pro Goalkeeper,
- Tournament Mode,
- Women's International Cup,
- Online Seasons,
- Online Friendlies,
- Co-Op Seasons,
- Skill Games,
- Kick-Off,
- Play Next Fixture,
- Practice Arena,
- FIFA Interactive World Cup (tylko na konsolach PlayStation 4 i Xbox One).
1.3. Reprezentacje narodowe kobiet
Jedną z największych nowinek gry FIFA 16 są reprezentacje narodowe kobiet. Gracze mogą rozgrywać spotkania zespołami: Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Anglii, Francji, Niemiec, Włoch, Szwecji, Meksyku, Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych. Mecze toczy się tylko pomiędzy kobietami (nie da się wziąć udziału w pojedynku mężczyźni kontra kobiety) w trybach: szybki mecz, turniej jednoosobowy oraz mecz towarzyski w sieci.
1.4. Pozostałe zmiany i nowości
Reprezentacje narodowe kobiet to duża, ale nie jedyna nowinka, która znalazła się w grze FIFA 16. Przede wszystkim pojawił się tryb FIFA Ultimate Team Draft, będący dodatkowym wariantem zabawy w znanym już Ultimate Team. Deweloperzy uprościli proces tworzenia nowej drużyny. Najpierw wybieramy więc jedną z dostępnych formacji, mianujemy kapitana zespołu, a następnie obsadzamy zawodników na poszczególnych pozycjach (na każdą z nich otrzymujemy pięciu losowych piłkarzy). Stworzoną w ten sposób ekipą gramy w różnych trybach z SI i żywymi przeciwnikami, walcząc o rozmaite nagrody. Nowy tryb wymaga jednak uiszczenia 15 tysięcy monet / 300 punktów FIFA / żetonu Draft w ramach wpisowego. Co ciekawe, na mocy umowy pomiędzy Microsoftem i Electronic Arts, użytkownicy wersji przeznaczonej na konsole Xbox (360 i One) mają dostęp do ekskluzywnego pakietu kart Legends, w którym możemy znaleźć takich piłkarzy jak: Vitor Baia, Deco, Ryan Gigs, Jari Litmanen, Alessandro Nesta czu też Javier Zanetti.
No Touch Dribbling to kolejna ciekawa zmiana. Jest to nowy system dryblingu opracowany przy współudziale Lionela Messiego. Nowe rozwiązanie umożliwia wykorzystanie przestrzeni pomiędzy piłkarzem a piłką, dzięki czemu możemy np. zmylić obrońcę. Technikę tę uruchamiamy, wciskając i przytrzymując przycisk L1 / LB, a następnie lewą gałką kontrolujemy piłkarza.
Z innych wartych odnotowania usprawnień należy wymienić ulepszone SI kolegów z drużyny, którzy lepiej współpracują z nami zarówno podczas gry w obronie (defensywni piłkarze doczekali się 25 zmian, w tym lepszego ustawiania się, szybkiej zmiany kierunku itd.), jak i podczas konstruowania akcji. Ponadto pojawiła się nowa mechanika podań, dająca nam większą precyzję, a co za tym idzie - większe pole do popisu. Oprócz tego w grze wprowadzono również zmieniony samouczek, który, według zapewnień twórców, może uczyć nie tylko nowych graczy, ale także starych wyjadaczy.
1.5. Wersja na konsole Xbox 360 i PlayStation 3
Oprócz oczywistych różnic graficznych, w past-genowej wersji produkcji zabrakło opcji Creation Centre i GameFace, drugiego angielskiego komentarza, a do tego nie można używać niestandardowej muzyki. Wymienione jednak wcześniej usprawnienia i nowości w większości przypadków znajdziemy także na Xboksie 360 i PlayStation 3.
2. Technikalia
2.1. Informacje ogólne
Od czasów gry FIFA 14, kolejne edycje piłkarskiej serii Electronic Arts działają w oparciu o technologię Ignite. Jest to zaawansowany silnik stworzony z myślą o grach sportowych, zapewniający wysokiej jakości oprawę graficzną, realistyczną fizykę i poruszanie się postaci. W najnowszej odsłonie skupiono się na dopieszczaniu szczegółów (ulepszone animacje i wygląd zawodników, ładniejsze stadiony itd.), więc produkcja nie wywołuje już takiego podziwu jak dwa lata wcześniej, ale i tak prezentuje się bardzo dobrze. Należy jednak pamiętać, że z dobrodziejstw Iginite korzystają tylko konsole PlayStation 4, Xbox One i komputery PC. Na starszych urządzeniach zastosowano dużo uboższą technologię.
2.2. Wymagania sprzętowe PC-towej wersji
Minimalne wymagania sprzętowe:
- Procesor: Intel Core i3-2100 3.1 GHz;
- Karta grafiki: z Direct X 11.0 (ATI Radeon HD 5770 / Nvidia GTX 650);
- Pamięć RAM: 4 GB;
- System operacyjny: Windows 7/8/8.1 64-bit;
- Miejsce na dysku: 15 GB.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
- Procesor: Intel i5-2550K 3.4Ghz;
- Karta grafiki: z Direct X 11.0 (ATI Radeon HD 6870 / Nvidia GTX 460);
- Pamięć RAM: 8 GB;
- System operacyjny: Windows 8/8.1/10 64-bit;
- Miejsce na dysku: 15 GB.
3. Inne informacje
3.1. Demo
Na wszystkich docelowych platformach sprzętowych można przetestować grę FIFA 16 dzięki udostępnionej wersji demonstracyjnej. Umożliwia ona rozgrywanie ośmiominutowych spotkań drużynami: Chelsea FC, Manchester City, FC Barcelona, Real Madryt, Borussia Dortmund, Borussia Mönchengladbach, PSG, Inter Mediolan, River Plate, Seattle Sounders FC oraz dwiema żeńskimi reprezentacjami (Niemcy i Stany Zjednoczone). Zabawa odbywa się na stadionach Borussia-Park, Santiago Bernabeu oraz CenturyLink Field w następujących trybach:
- Kick-Off – szybki mecz;
- FIFA Ultimate Team Draft – nowy tryb w Ultimate Team;
- FIFA Trainer – moduł treningowy;
- Skill Games – mini gry sprawdzające nasze umiejętności;
- pakiet transmisyjny Bundesligi – mecz pomiędzy drużynami Borussia Dortmund i Borussia Mönchengladbach ukazany w stylu relacji telewizyjnych. Opcja dostępna tylko na PlayStation 4, Xboksie One i PC.
Aktualizacja:
Wersja demonstracyjna produkcji cieszy się sporą popularnością. W ciągu 10 dni od momentu jej premiery, pobrano ją 6,4 miliona razy, co oznacza, że pobito wynik poprzedniej edycji o około milion pobrań. Tym samym jest to najpopularniejsze demo w historii EA Sports.
3.2. Ścieżka dźwiękowa
Ścieżka dźwiękowa gry jest bardzo bogata, gdyż deweloperzy zatroszczyli się aż o 42 utwory od takich artystów jak Disclosure, Bastille, Skylar Grey czy też April Towers. Pełna rozpiska dostępnych w produkcji piosenek znajduje się w tym miejscu.
3.3. Twarz gry
Światową twarzą gry FIFA 16 jest słynny argentyński piłkarz Lionel Messi. W Polsce produkcja promowana jest Arkadiuszem Milikiem, zawodnikiem drużyny AFC Ajax Amsterdam. W pozostałych krajach na okładkach widnieją tacy piłkarze jak: Mauro Icardi (Włochy), Alex Morgan (USA) czy też Antoine Griezmann (Francja).
3.4. Polski komentarz
FIFA 16 sprzedawana jest w polskiej wersji językowej, a w komentatorów wcielili się: znany już fanom serii Dariusz Szpakowski, któremu towarzyszy debiutujący w cyklu Jacek Laskowski. Obaj panowie spędzili w studiu 40 dni, nagrywając 8 tysięcy nazwisk piłkarzy oraz ponad 43 tysiące kwestii dialogowych.
4. Informacje popremierowe
4.1. Premiera i odbiór mediów
24 września na polskim rynku (dwa dni wcześniej w USA) zadebiutowała FIFA 16. Produkcja, zgodnie z oczekiwaniami, okazała się bardzo dobrą pozycją dla miłośników wirtualnej piłki nożnej, aczkolwiek wieloletni fani serii mogą narzekać na niewielką ilość dużych zmian i nowinek. Na plus z pewnością zaliczają się żeńskie reprezentacje narodowe, usprawniony drybling oraz FIFA Ultimate Team Draft. Część osób narzeka trochę na nie zawsze dobrze reagujących sędziów i pomniejsze błędy techniczne. Koniec końców, najnowsza odsłona sportowego cyklu jest w dobrej kondycji, o czym świadczą chociażby oceny wystawione przez uznane media.
Wybrane oceny mediów:
- Guardian – 5/5;
- God is a Geek – 9/10;
- Polygon – 9/10;
- Gamespot – 9/10;
- Game Informer – 8,75/10;
- Gry-OnLine – 8,5/10;
- IGN – 7,8/10;
- Videogamer – 7/10.
4.2. Patche
Od momentu premiery FIFA 16 jest ciągle aktualizowana przez deweloperów z EA Sports. Wyeliminowano już m.in. takie błędy jak brak możliwości zmiany nazwy swojego klubu, kontynuowanie meczu po otrzymaniu przez jedną drużynę pięciu czerwonych kartek (wersja gry na past-geny) oraz wprowadzono ulepszenia w trybie FIFA Ultimate Team na PC-tach (m.in. skorygowano prawdopodobieństwo natrafienia na mgłę podczas meczów online czy też umożliwiono szybką zmianę ceny podczas przeglądania ofert na rynku transferowym). Z kolei w ostatniej aktualizacji wprowadzono następujące zmiany i ulepszenia:
- udoskonalono system fizyki i zasad gry, wpływający na dokładniejsze sędziowanie i prawidłowe odgwizdywanie rzutów karnych;
- ulepszono system ustawiania się graczy na pozycji;
- zmieniono zachowanie obrońców, by grali lepiej podczas pressingu;
- wprowadzono usprawnienia w systemie zmęczenia zawodników;
- wyeliminowano sytuacje, w których nie występuje automatyczne przechwytywanie, nawet jeśli zawodnik był dobrze ustawiony;
- wprowadzono niewielkie usprawnienia w FIFA Ultimate Team.
4.3. Popularność
Firma Electronic Arts nie ujawniła dokładnych danych związanych ze sprzedażą gry FIFA 16, ale wiemy co nieco na temat popularności rzeczonej produkcji. Przede wszystkim była to najlepiej sprzedająca się pozycja 2015 roku w brytyjskim oddziale Amazonu, a więc w jednym z największych internetowych sprzedawców. Z danych opublikowanych przez firmę analityczną GfK Chart-Track wynika też, że tytuł był najchętniej kupowaną pudełkową grą (raport nie uwzględnił cyfrowej dystrybucji) w Wielkiej Brytanii w 2015 roku na konsolach PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 i Xbox 360. Ponadto według samego wydawcy, FIFA 16 była najlepiej sprzedającą się produkcją w Europie. Niestety, jak wspomnieliśmy wcześniej, nie podzielono się konkretnymi liczbami.
4.4. Origin Access i EA Access
Od 19 kwietnia 2016 roku FIFA 16 dostępna jest w usługach Origin Access (PC) i EA Access (Xbox One). Oznacza to, ze można się nią bawić wykupiwszy abonament kosztujący 14,99 zł miesięcznie w przypadku pierwszej z wymienionych i 14,99 zł miesięcznie lub 79,99 zł za rok użytkowania drugiej. Pamiętajcie też, że w ramach obu subskrypcji otrzymujecie dostęp do kilkunastu innych gier, możliwość wypróbowania niektórych produkcji EA przed ich premierą oraz zniżkę na zakup cyfrowych wersji innych tytułów „Elektroników”.