Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 lutego 2023, 18:09

autor: Zuzanna Domeradzka

Dwa hity napędziły wyniki Activision Blizzard, firma idzie pod prąd i nie zwolni ludzi

Poznaliśmy wyniki finansowe Activision Blizzard za zeszły rok. Udział w ich osiągnięciu miały m.in. Overwatch 2 i Call of Duty: Modern Warfare II.

Źródło fot. overwatch.blizzard.com
i

Activision Blizzard zmaga się w ostatnim czasie z przeciwnościami losu, przede wszystkim z opuszczeniem chińskiego rynku gier przez zakończenie współpracy z NetEase Games. Do tego dochodzi przejęcie wydawcy przez Microsoft, co niepokoi coraz większą liczbę organów. Jak się okazuje, nie ma to większego znaczenia dla przychodów Activision Blizzard. Z udostępnionego raportu finansowego za rok 2022 wiemy, że ostatnie miesiące były dla korporacji bardzo dobre.

Tylko w czwartym kwartale 2022 roku przychód Activision Blizzard wyniósł 2,3 miliarda dolarów, co jest o 7,9 procent lepszym wynikiem w porównaniu do ostatnich trzech miesięcy 2021 roku. Przybliżona miesięczna liczba aktywnych użytkowników wszystkich produkcji Activision w tym okresie to 389 milionów – wzrosła o 4,85%. Przychód wydawcy za cały 2022 rok wynosi 7,5 miliarda dolarów (jest mniejszy o 14,5% względem 2021 r.), zysk netto zaś – 1,5 mld USD (o 43,9% mniej niż przed rokiem).

Nielubiane, ale popularne gry

Dwie gry wydane w 2022 roku najbardziej przyczyniły się do sukcesu finansowego Activision Blizzard. Pierwszą z nich jest umiarkowanie ciepło przyjęte (tylko 57 procent pozytywnych recenzji na Steamie) Call of Duty: Modern Warfare II. Jak przyznał wydawca, ogromne zainteresowanie grą jest spowodowane w dużej mierze tym, że ukazała się ona na Steamie. Wiele poprzednich części serii dostępnych było na PC jedynie w launcherze Battle.net. Planowane jest dalsze rozwijanie gry, co do tej pory sprawdziło się w utrzymywaniu przy sobie społeczności.

Drugim tytułem przynoszącym ogromne przychody Activision Blizzard jest Overwatch 2, wydany w październiku we wczesnym dostępie. Ten darmowy sieciowy FPS zdenerwował graczy mikrotransakcjami, ale i tak miliony zdecydowały się przetestować produkcję. Tak jak w przypadku CoD-a, gracze mogą liczyć na nową zawartość – dzisiaj rozpoczął się trzeci sezon, wprowadzający m.in. nową mapę.

Do ogromnych przychodów przyczyniła się również premiera dodatków World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic oraz WoW: Dragonflight. I chociaż sprzedaż tego drugiego nie była tak duża jak w przypadku wcześniejszego Shadowlands, to spodobał się on graczom. Nie można też zapomnieć o Diablo Immortal, które mimo krytykowanego modelu biznesowego w ciągu pierwszych dwóch tygodni od debiutu zarobiło miliony dolarów. Blizzard wciąż wprowadza do gry płatne nowości, ostatnio np. takie pozwalające graczom przechowywać większą liczbę przedmiotów.

Plany Activision

W raporcie zabrakło wzmianki o potencjalnych zwolnieniach w Activision Blizzard, które w ostatnim czasie ogłaszały chociażby Amazon czy Microsoft. Jest to więc, poza sukcesami finansowymi, dobra informacja dla pracowników.

Activision Blizzard wydaje się być zainspirowane wynikami za 2022 rok i planuje osiągnąć podobne, jak nie lepsze, w przyszłych miesiącach. Jak stwierdził dyrektor generalny holdingu, Bobby Kotick:

Wyczekujemy tego historycznego roku, w którym połączymy siły z Microsoftem. [...] pozwoli nam to odnieść sukces w coraz bardziej konkurencyjnej branży gier.

  1. Activision Blizzard – oficjalna strona