Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 lipca 2024, 20:00

Dodatek do Gothica, który musiał ustąpić miejsca drugiej części serii. Gothic Sequel mógł popchnąć cykl w zupełnie innym kierunku

Niewiele brakowało, a historia serii Gothic potoczyłaby się nieco inaczej. Po premierze pierwszej odsłony cyklu studio Piranha Bytes pracowało bowiem nad dodatkiem do tej produkcji zatytułowanym roboczo Gothic Sequel. Sprawdźmy, co miał on oferować graczom.

Źródło fot. ARHN.eu / YouTube
i

Rok 2001 okazał się przełomowy dla studia Piranha Bytes, którego debiutancka produkcja, czyli wypuszczona w marcu gra RPG pod tytułem Gothic, odniosła spektakularny sukces. Szukając sposobu na skonsumowanie tego ostatniego, deweloperzy szybko, bo już w maju 2001 roku, zaczęli planować rozwój swojej marki. Czy w ten sposób narodził się Gothic II? Otóż nic bardziej mylnego.

W okresie od maja do końca października 2001 roku „Piranie” tworzyły dodatek do pierwszego Gothica, roboczo zatytułowany Gothic Sequel. Poznajmy jego historię, sprawdźmy, co miało się w nim znaleźć, a także dowiedzmy się, jakie są szanse, że jeszcze zapoznamy się z jego zawartością... nawet pomimo tego, że w chwili pisania tych słów jest już niemal pewne, iż Piranha Bytes zniknęło z branżowej mapy.

Ten cykl nie jest częścią naszego działu Premium. Decydując się na zakup abonamentu, możesz jednak pomóc w tworzeniu większej liczby takich artykułów. Dziękujemy.

Kup Abonament Premium Gry-Online.pl

Cieknący basen z piraniami

Zacznijmy od omówienia źródeł, z których pochodzą dane dotyczące niewydanego dodatku do pierwszego Gothica. Prawdziwymi kopalniami informacji na jego temat są materiały wideo dostępne w serwisie YouTube. Pierwszym z nich jest opublikowany w styczniu 2017 roku film od ekipy ARHN.eu, która dorwała się nie tylko do dokumentów projektowych dodatku Gothic Sequel, lecz także do jego grywalnej wersji, i zaprezentowała go w akcji, szczegółowo opisując fabułę. Drugie źródło to wypuszczony raptem dwa dni wcześniej film od rodzimej grupy Dzieje Khorinis, oparty na starszym o kilka miesięcy wycieku danych z rosyjskiego forum World of Players. Autorzy tego materiału koncentrują się na zawartości rozszerzenia – wyglądzie świata przedstawionego, postaciach, przeciwnikach czy choćby umiejętnościach.

Nieznana kontynuacja

Przygoda w Gothic Sequelu rozpoczynałaby się kilka miesięcy po zakończeniu podstawowego Gothica. Leżący pod gruzami Bezimienny zostałby uratowany przez maga Xardasa, który szybko nakreśliłby mu sytuację panującą w Górniczej Dolinie. Otóż szala zwycięstwa w wojnie toczonej przez orków i wojska króla Rhobara II miałaby przechylić się na stronę tych pierwszych, którzy najechaliby Górniczą Dolinę. Jakby tego było mało, upadek magicznej bariery miałby ułatwić demonom przechodzenie do świata ludzi, a co za tym idzie – umożliwić Śniącemu potencjalny powrót. Bezimiennemu nie pozostałoby więc nic innego, jak zakasać rękawy i zabrać się do pracy, by raz jeszcze uratować swój świat przed upadkiem.

Xardas w Gothic Sequelu miałby do odegrania ważną rolę. Źródło: ARHN.eu / YouTube. - Dodatek do Gothica, który musiał ustąpić miejsca drugiej części serii. Gothic Sequel mógł popchnąć cykl w zupełnie innym kierunku - wiadomość - 2024-07-21
Xardas w Gothic Sequelu miałby do odegrania ważną rolę. Źródło: ARHN.eu / YouTube.

Znajome kąty, nowe twarze, możliwości i problemy

W przeciwieństwie do Gothica II, którego centralną lokacją były okolice miasta Khorinis, miejscem akcji Gothic Sequela byłaby Górnicza Dolina z pierwszego Gothica. Niemniej uległaby ona pewnym przeobrażeniom, dobrze widocznym chociażby w Starym Obozie, który przekształciłby się w zarządzany przez Diego obóz dla uchodźców. Ci ostatni trafiliby tam w poszukiwaniu schronienia przed wojną, a jako że zbudowana wokół zamku osada zostałaby znacząco uszkodzona w wyniku zniszczenia bariery, musieliby współpracować, by przywrócić jej nie tyle blask, ile pożądaną funkcjonalność.

Poza tym w Górniczej Dolinie miałby pojawić się sam król Rhobar II, który osiadłby w górskiej fortecy, chroniony przed światem zewnętrznym przez oddanych żołnierzy. Jego „oczami i uszami” w dolinie byłaby waleczna zwiadowczyni, czyli wojowniczka imieniem Thora, odziana w charakterystyczną, bardzo skąpą zbroję. Amazonka mogłaby walczyć u naszego boku, a z czasem nawet nauczyć nas techniki rozprawiania się z wrogami przy pomocy kostura. Dodatek miałby też pozwolić nam poznać księżniczkę, czyli córkę Rhobara II, która przesiadywałaby w wieży górującej nad fortecą władcy.

Jedną z nowych postaci, które Bezimienny poznałby w Gothic Sequelu, miała być wojowniczka imieniem Thora. Źródło: Dzieje Khorinis / YouTube. - Dodatek do Gothica, który musiał ustąpić miejsca drugiej części serii. Gothic Sequel mógł popchnąć cykl w zupełnie innym kierunku - wiadomość - 2024-07-21
Jedną z nowych postaci, które Bezimienny poznałby w Gothic Sequelu, miała być wojowniczka imieniem Thora. Źródło: Dzieje Khorinis / YouTube.

Zniszczenie Starego Obozu nie byłoby jedyną zauważalną konsekwencją upadku magicznej bariery. Jej eksplozja zniszczyłaby runy i magiczne przedmioty, aczkolwiek mag Lester nauczyłby nas tworzenia nowych. Gorszym problemem byłoby demoniczne opętanie, czyli plaga zmieniająca ludzi w swoiste zombie, której ofiarami opiekowałaby się gildia uzdrowicieli. Ponadto zamieszkujące dolinę stworzenia zyskałyby nowe, demoniczne wcielenia; taki los spotkałby chociażby jaszczury, wilki, zębacze, a także gobliny i cieniostwory. I wreszcie po świecie gry zaczęliby wałęsać się tak zwani mroczni magowie, najpewniej będący opętanymi magami ognia.

Gothic Sequel przyniósłby również nowe frakcje. Oprócz wspomnianych już uzdrowicieli, moglibyśmy spotkać między innymi gwardię królewską ochraniającą władcę, łowców demonów czy wreszcie milicję dbającą o porządek w obozie uchodźców. Ponadto znaczącej rozbudowie uległyby znane z podstawowej wersji pierwszego Gothica walki na arenie, nad którą czuwałby nieznany z imienia mistrz. Autorzy pozwoliliby nam na gromadzenie reputacji i zarabianie pieniędzy, a same pojedynki byłyby obwarowane rozmaitymi zasadami.

Co zaś tyczy się postaci, które spotkalibyśmy w trakcie przygody – wśród nich znalazłyby się zarówno znajome twarze, jak wspomniany już Diego czy choćby Lord Hagen, jak i zupełnie nowe, pokroju wyżej wymienionego mistrza areny, łowcy demonów Malgara, dowodzącego uzdrowicielami Palgura, stojącego na czele milicji Berengara czy choćby Bromora zarządzającego naprawą Starego Obozu. Autorzy przymierzali się do implementacji systemu nastawienia postaci do Bezimiennego, a wiele z nich mogłoby nauczyć go przydatnych umiejętności, jak wytwarzanie łuków i strzał, kowalstwo, alchemia oraz gotowanie.

Znaczącej rozbudowy w Gothic Sequelu doczekałyby się starcia na arenie. Źródło: Dzieje Khorinis / YouTube. - Dodatek do Gothica, który musiał ustąpić miejsca drugiej części serii. Gothic Sequel mógł popchnąć cykl w zupełnie innym kierunku - wiadomość - 2024-07-21
Znaczącej rozbudowy w Gothic Sequelu doczekałyby się starcia na arenie. Źródło: Dzieje Khorinis / YouTube.

Osobna wzmianka należy się... elementom strategicznym, które mogłyby zostać zaimplementowane w Gothic Sequelu. W pewnym momencie gra wymusiłaby na nas wydobycie sporej ilości rudy, do czego musielibyśmy zatrudnić górników, a następnie zadbać o ich potrzeby oraz bezpieczeństwo.

Ile Gothic Sequela w Gothicu II?

Gothic Sequel był już na całkiem zaawansowanym etapie prac, gdy podjęto decyzję o jego anulowaniu. Niektóre pomysły wykreowane na jego potrzeby zostały później wykorzystane w Gothicu II. Dotyczy to między innymi koncepcji zniszczenia Starego Obozu (który finalnie zdecydowano się całkowicie zmieść z powierzchni ziemi) i ułatwienia demonom przechodzenia do świata ludzi, a także frakcji gwardzistów, których ostatecznie zastąpili paladyni (przy okazji zmienił się również wygląd ich pancerzy, gdyż autorzy postawili na zbroje godne średniowiecznego rycerstwa). Poza tym do Gothica II trafiły demoniczne wersje poszczególnych stworzeń, a także mroczni magowie, którzy wystąpili tam w roli poszukiwaczy.

Co ciekawe, niemal całe intro Gothica II powstało... na potrzeby Gothic Sequela. Świadczy o tym między innymi pokazywany w nim strój głównego bohatera, wnętrze wieży Xardasa czy choćby scena uderzenia pioruna w wieżę zamkową i odłupania jej fragmentu, po czym w samej grze nie ma śladu (w przeciwieństwie do anulowanego dodatku).

Autorzy Gothic Sequela byli nieco bardziej łaskawi dla Starego Obozu niż twórcy Gothica II. Źródło: Dzieje Khorinis / YouTube. - Dodatek do Gothica, który musiał ustąpić miejsca drugiej części serii. Gothic Sequel mógł popchnąć cykl w zupełnie innym kierunku - wiadomość - 2024-07-21
Autorzy Gothic Sequela byli nieco bardziej łaskawi dla Starego Obozu niż twórcy Gothica II. Źródło: Dzieje Khorinis / YouTube.

Wielki powrót?

30 sierpnia 2017 roku do Internetu wyciekły pliki Gothic Sequela, za sprawą których jego niedokończoną wersję mogli sprawdzić wszyscy chętni. Zespół SequelPL Team szybko przygotował spolszczenie do nich, z kolei ekipa Gothic Sequel Entertainment postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i dokończyć za Piranha Bytes owe dzieło, a następnie wypuścić je w formie moda. W chwili pisania tych słów prace nad tym ostatnim cały czas trwają.

A dlaczego same „Piranie” nie zdołały sfinalizować prac nad Gothic Sequelem? Choć postępowały one nad wyraz szybko, ostatecznie zdecydowano się porzucić ten projekt na rzecz pełnoprawnego Gothica II. Co prawda oficjalnie nie ujawniono powodów tej decyzji, jednak śmiało można wysnuć hipotezę, że przyłożyła do tego rękę firma JoWood. Wydawca mógł bowiem widzieć kontynuację z prawdziwego zdarzenia jako bardziej opłacalną od rozszerzenia. Reszta zaś jest już historią.

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej