autor: Michał Jodłowski
Destiny 2 na PC – zobacz porównanie opcji graficznych i poradnik optymalizacji
Firma Nvidia opublikowała obszerny poradnik dotyczący opcji graficznych w grze Destiny 2 oraz ich optymalizacji pod kątem wydajności i jakości. Załączono również bardzo przydatne porównania wizualne.
Na oficjalnej stronie internetowej kart grafiki GeForce pojawił się bardzo ciekawy i pomocny poradnik dotyczący ustawień graficznych dostępnych w nadchodzącej wersji pecetowej gry Destiny 2 oraz ich optymalizacji pod kątem zarówno wydajności, jak i jakości obrazu. Całość jest opatrzona przydatnymi, interaktywnymi obrazkami porównawczymi, które pomagają ustalić, czy i jak bardzo widoczna jest różnica pomiędzy poszczególnymi opcjami. Co najważniejsze, Nvidia przeprowadziła testy Destiny 2 i podała orientacyjne liczby FPS-ów, jakie stracimy bądź zaoszczędzimy w poszukiwaniu najlepszego stosunku jakości grafiki do płynności rozgrywki. Trzeba oczywiście mieć na uwadze fakt, że próby przeprowadzono na konkretnej konfiguracji sprzętowej, przez co nie należy traktować wspomnianych wartości jako uniwersalne.
Wspomniana platforma testowa dla rozdzielczości 1080p to komputer o poniższej konfiguracji:
- Procesor Intel i7-6700K o taktowaniu 4,6 GHz;
- Karta grafiki GeForce GTX 1060 z 6 GB pamięci VRAM;
- 16 GB pamięci RAM;
- 64-bitowy system operacyjny Windows 10.
Oszczędzanie FPS-ów
Poradnik oferuje bardzo przydatne wskazówki dla osób walczących o każdego FPS-a. Dzięki kilku prostym krokom można zaoszczędzić 25 klatek na sekundę przez manipulację najistotniejszymi ustawieniami grafiki w Destiny 2.
- Depth of Field [Głębia ostrości] – wyłączenie głębi ostrości pogorszy nieco wrażenia wizualne w scenach przerywnikowych, ale zaoszczędzi 4 FPS-y w czasie właściwej rozgrywki;
- Field of View [Pole widzenia] – zmniejszenie pola widzenia z wartości 105 do 95 zapewniło dodatkowe 2,4 klatki na sekundę;
- Foliage Detail Distance [Szczegółowość odległej roślinności] – opcja „średnia” oferuje około 4 FPS-y więcej względem „wysoka”;
- Ambient Occlusion [Okluzja otoczenia] – używanie mniej widowiskowej techniki HDAO to płynność wyższa o 5,4 klatki na sekundę;
- Shadow Quality [Jakość cieni] – obniżenie jakości cieniowania z najwyższego ustawienia na wysokie daje gratisowe 4 FPS-y, zaś zejście do opcji „średnia” to kolejne 9,4 klatki na sekundę względem „wysokiej”.
Jakość niskim kosztem
Według testów zaprezentowanych w poradniku część ustawień graficznych ma niewielki bądź żaden wpływ na ogólną płynność rozgrywki, co pozwala na zwiększenie wrażeń wizualnych niskim kosztem. Oto one:
- Anti-Aliasing [Wygładzanie krawędzi] – technika SMAA pochłania tylko 1,4 FPS-a, zaś FXAA zaledwie pół klatki na sekundę;
- Character Detail Distance [Szczegółowość odległych postaci] – teoretycznie zerowy wpływ na wydajność, choć trzeba wziąć pod uwagę fakt, że w gęsto zaludnionych obszarach różnica może być zauważalna;
- Envrionmental Detail Distance [Szczegółowość odległego środowiska] – różnica między najniższym a najwyższym ustawieniem to zaledwie 1,2 klatki na sekundę;
- Foliage Shadows Distance [Odległość rysowania cieni roślinności] – pomiędzy ustawieniem „niska” a „wysoka” zanotowano rozbieżność zaledwie 0,3 klatki na sekundę;
- Light Shafts [Promienie światła] – zerowa różnica pomiędzy dwoma dostępnymi opcjami;
- Motion Blur [Rozmycie w ruchu] – jak wyżej;
- Texture Anisotropy [Filtrowanie anizotropowe] – „wymaksowanie” anizotropii tekstur kosztuje tylko 1,6 FPS-a;
- Texture Quality [Jakość tekstur] – nie zanotowano wpływu na wydajność w teście, niemniej trzeba pamiętać o monitorowaniu zajętości pamięci VRAM (gra zaoferuje stosowny miernik), gdyż ustawienie zestawu tekstur przekraczającego dostępną pojemność spowoduje obniżenie płynności rozgrywki;
- Wind Impulse [Poryw wiatru] – dodatkowe efekty fizyczne to wydatek zaledwie 0,1 klatki na sekundę;
Jako się rzekło, powyższe wyniki i wnioski odnoszą się wyłącznie do wcześniej wspomnianej platformy testowej, dlatego też należy traktować je jedynie jako orientacyjne. Próby przeprowadzano bowiem na maszynie z podkręconym procesorem i rekomendowaną przez producenta gry kartą grafiki. Szczególnie posiadacze starszych komputerów, spełniających minimalne wymagania sprzętowe Destiny 2, mogą odczuć różnicę na przykład w przypadku poziomu szczegółowości odległych postaci/odległego środowiska czy jakości tekstur.
Wymagania sprzętowe Destiny 2
Przypomnijmy minimalną i polecaną konfigurację sprzętową do grania w Destiny 2.
Konfiguracja minimalna
- Procesor: Intel i3-3250 (3,5 GHz), Intel Pentium G4560 (3,5 GHz), AMD FX-4350 (4,2 GHz) lub ich odpowiednik;
- Karta grafiki: GeForce GTX 660 lub jej odpowiednik;
- Pamięć RAM: 6 GB;
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10;
- Dysk twardy: 68 GB wolnej przestrzeni dyskowej.
Konfiguracja zalecana
- Procesor: Intel i5-2400 (3,4 GHz), i5-7400 (3,5 GHz), AMD Ryzen R5 1600X (3,6 GHz) lub ich odpowiednik;
- Karta grafiki: GeForce GTX 1060 (6 GB) / GeForce GTX 970 lub ich odpowiednik;
- Pamięć RAM: 8 GB;
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10;
- Dysk twardy: 68 GB wolnej przestrzeni dyskowej.
Standardowo w okolicy premiery Destiny 2 na pecetach ukażą się sterowniki graficzne GeForce zoptymalizowane pod kątem wydajności w opisywanej grze. W Polsce serwery drugiej odsłony serii Destiny zostaną udostępnione graczom 24 października o godzinie 19:00.