Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 grudnia 2022, 13:23

Darktide zaszokowało agresywną monetyzacją, niektórzy gracze czują się oszukani

Warhammer 40,000: Darktide przyciąga i raduje tłumy graczy, ale premierę gry zepsuły problemy techniczne i mikropłatności.

Źródło fot. Fatshark.
i

Premiera nowej gry z uniwersum Warhammera 40,000 przebiegła pomyślnie dla twórców. Przynajmniej na początku, bo teraz Darktide zaczęło zbierać znacznie gorsze oceny od użytkowników Steama.

Rzut oka na recenzje użytkowników Steama oraz podforum gry w serwisie Reddit wystarczy, by znaleźć przyczyny nagłego wybuchu niezadowolenia. Jedną z nich są ostatnie aktualizacje, bo po premierze Darktide zdaje się działać gorzej niż w trakcie beta-testów.

Darktide zaszokowało agresywną monetyzacją, niektórzy gracze czują się oszukani - ilustracja #1
Po premierze gracze znacznie gorzej oceniają Darktide. Źródło: Steam.

Gdy beta działa lepiej od pełnej wersji gry…

Gracze skarżą się, że zamiast obiecanych poprawek optymalizacji aktualizacje o numerach od 1.0 wzwyż wprowadziły mnóstwo błędów, a do tego płynność animacji znacznie spadła w porównaniu z betą. Zdarzają się też narzekania na przymusowe zamykanie gry.

Co więcej, z jakiegoś powodu Darktide nie pozwala wyłączyć ray tracingu. Opcja jest dostępna w ustawieniach gry, ale nawet po jej odznaczeniu aplikacja nadal wykorzystuje tę funkcję. Być może z tego wynikają nagłe spadki fps w trakcie gry.

Jak czytamy w wątku użytkownika Firestrike9 w serwisie Reddit, jedynym sposobem na naprawienie tej usterki jest modyfikacja pliku konfiguracyjnego gry.

1. Z poziomu gry ustawiamy wszystkie opcje graficzne na niskie lub całkowicie je wyłączamy.

2. Zamykamy Darktide i szukamy pliku konfiguracyjnego „user_settings.config„ w folderze z danymi użytkownika (C:\Users\*Nazwa użytkownika*\AppData\Roaming\Fatshark\Darktide), który otwieramy w Notatniku. UWAGA: zalecamy wykonanie kopii pliku przed jego modyfikacją!

3. Edytujemy ustawienia pliku zgodnie z poniższym schematem i zapisujemy zmiany.

  1. rt_checkerboard_reflections = false
  2. rt_light_quality = false
  3. rt_mixed_reflections = false
  4. rt_particle_reflections_enabled = false
  5. rt_reflections_enabled = false
  6. rt_shadow_ray_multiplier = 0
  7. rt_transparent_reflections_enabled = false
  8. rtxgi_enabled = false
  9. rtxgi_scale = 0

Z komentarzy wynika, że powyższy sposób rzeczywiście poprawia wydajność, choć nawet to nie sprawia, ze Darktide działa tak dobrze, jak w trakcie beta-testów.

Nie ma nowości, są mikropłatności

Jednakże problemy techniczne nie są wcale głównym powodem, dla którego internauci nie są zachwyceni premierą. Większym problemem okazały się zmiany w sklepie i mikropłatnościach w Darktide.

Podforum gry na Reddicie pełne jest wątków, których autorzy krytykują popremierowy system monetyzacji gry. Zwłaszcza że to i trzy misje to wszystko, co przyniosła trwająca 24 godziny przerwa techniczna i udostępniony po niej patch ważący 7 GB.

Do tego na premierę mieliśmy otrzymać m.in. system wytwarzania przedmiotów oraz tablice wyników. Żadna z tych nowości nie trafiła jeszcze do gry, w przeciwieństwie do sklepu premium.

Matematyka dla bogatych

Jedną z praktyk, która oburzyła graczy, jest udostępnienie dziwnych pakietów wirtualnej waluty premium. Skórki w grze kosztują 2400 „orłów” (aquila), a jakie opcje zakupu tejże daje nam sklep? 500, 2100 i… 4500 oraz 7000 monet?

Jeśli więc gracz chce zakupić jednego skina, nie ma żadnego sposobu, by wydać dokładnie tyle waluty, ile jest on wart. Zawsze więc zostanie jakaś reszta, co – jak podejrzewają internauci – ma na celu zachęcenie do dalszych wydatków, by nie zmarnować pozostałych środków.

Jakby tego było mało, użytkownicy Reddita zauważyli, że przedmioty w sklepie premium mają ograniczenia czasowe. To kolejna mechanika mająca zachęcać do zakupu, nim upragniony skin zniknie z oferty.

Narzekania i niewidoczny entuzjazm

Wiele osób jest tym bardziej zawiedzionych tą nachalną monetyzacją, że ich zdaniem wcześniejsze dzieło studia Fatshark – Vermintide 2 – było pod tym względem bardziej „uczciwe” wobec graczy. Pojawiają się głosy, że twórcy oszukali graczy, udostępniając w becie „95% gry bez sklepu premium”.

Część internautów przywołuje przykłady względnie „zdrowych” mikropłatności z m.in. Sea of Thieves, w którym jest m.in. opcja zakupu przedmiotów bezpośrednio za pieniądze, bez kombinowania z pakietami cyfrowych monet.

W połączeniu z narzekaniami na problemy techniczne można odnieść wrażenie, że wszyscy nagle znienawidzili Darktide. Niemniej warto zwrócić uwagę, że gra nadal ma sporo fanów. Gra jest na pierwszym miejscu na liście bestsellerów Steama i zajmuje 20. miejsce w zestawieniu najpopularniejszych gier na platformie.

Dość rzucić okiem na najpopularniejsze wątki na podforum produkcji w serwisie Reddit. Zwłaszcza ten poświęcony „odosobnieniu” graczy czerpiących przyjemność z gry mimo licznych problemów na premierę (czego nie negują nawet najwięksi fani Darktide) oraz komentarz, który ciekawie wyjaśnia względnie niewielką liczbę redditowych tematów od entuzjastów:

Zbyt zajęci służeniem Imperatorowi, by napisać pozytywny wpis.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej