autor: Krzysiek Kalwasiński
Cyberpunk 2077 na konsolach wygląda lepiej dzięki FSR 2.1
Cyberpunk 2077 został przetestowany pod bacznym okiem ekipy z Digital Foundry. Teraz wzięła ona na tapet zmiany wprowadzone przez łatkę 1.61, a dokładniej rzecz biorąc, poprawę oprawy, jaką niesie za sobą FSR 2.1.
Cyberpunk 2077 otrzymał niedawno łatkę 1.6.1, która zajmuje się przede wszystkim naprawą błędów. Wprowadza ona jednak również dość ważną nowinkę – zwłaszcza z perspektywy osób ceniących sobie dobrą wydajność przy wysokiej jakości oprawie wizualnej. Mowa o FidelityFX Super Resolution (FSR) 2.1. To technologia opracowana przez AMD i pozwalająca zyskać lepszą płynność w grach przy zachowaniu piękniejszego obrazu. Digital Foundry sprawdziło, jak spisuje się ona w najnowszym dziele studia CD Projekt RED. Przemyślenia redakcji znajdziecie w filmie umieszczonym poniżej.
Na początku warto zaznaczyć, że FSR 2.1 znalazło się również w wydaniu na konsole obecnej generacji. W przeciwieństwie do wersji pecetowej funkcji nie można w nim wyłączyć, ale trudno znaleźć idące za tym negatywy. Jak stwierdza autor materiału, technologia AMD znacząco poprawia jakość obrazu niemal w każdej sytuacji, również jeśli chodzi o elementy w oddali. Szczególnie widać to w trybie z użyciem ray tracingu i podczas przyglądania się obrzeżom Night City nocą. Różnice widać też we włosach, na których jest teraz znacznie mniej załamań.
Nie udało się jednak pozbyć okazyjnych spadków płynności nawet w trybie wydajności. Tyczy się to szczególnie zatłoczonych obszarów. Jest to coś, na co FSR nie ma wpływu. W porównaniu z łatką 1.5 widać postęp, ale nie zawsze – najnowszy patch w niektórych miejscach poprawia działanie gry, a w niektórych pogarsza. Nie ma też szczególnych różnic pomiędzy PlayStation 5 i Xboxami Series X/S, choć redaktor Digital Foundry zauważył nieco lepszą płynność w przypadku „mniejszego” Xboxa obecnej generacji. Z drugiej jednak strony to w tej wersji najczęściej zdarzają się załamania obrazu.
Przypomnijmy, że Cyberpunk 2077 zadebiutował 10 grudnia 2020 roku, pierwotnie na PC, PS4 i Xboxie One. 15 lutego obecnego roku pojawiła się „next-genowa” aktualizacja. CD Projekt RED od tamtego czasu zapowiedział rozszerzenie fabularne noszące tytuł Widmo wolności, które zadebiutuje w przyszłym roku. Deweloperzy nie przestają też pracować nad naprawą swojej gry.